رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با بیان اینکه باید از دور باطل گزارش‌های جهت‌دار، محرمانه و ... خارج شویم، گفت: تلاش ما ارایه این گزارش به شیوه علمی و به دور از موارد ذکر شده بود و از ابتکار دکتر حسن روحانی، رییس جمهور در تشکیل این هیات قدردانی می‌کنم.

به گزارش مرور نیوز، دکتر محمدتقی احمدی، رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در نشست خبری صبح امروز که در سالن جابرابن‌حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: این گزارش ابعاد مختلفی دارد و قطعا در فروریزی این ساختمان یک نارسایی انباشته شده در سال‌های اخیر نقش دارند و متاسفانه ما در زمینه فرهنگ ایمنی در کشور هم کمبودهای فراوانی داریم. امیدواریم آشکار شدن چرایی حادثه پلاسکو راهگشا بوده و و مورد اعتماد ملت ایران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در بررسی گزارش پلاسکو از متدلوژی‌های مختلفی استفاده کردیم، گفت: از مصاحبه‌های سنگین تا برداشت‌های نمونه آوار و مطالعات حقوقی و ... طی دو ماه انجام شد.

احمدی با بیان اینکه در تهیه این گزارش 35 سازمان همکاری داشتند، گفت: در گزارش ملی به پنج سوال مهم رییس جمهور پرداختیم.

وی ادامه داد: نیاز به تغییرات ریشه‌ای و پایه‌ای داریم و شعار هیات این است که پلاسکو را فراموش نکنیم و باید به فرزندان، جوانان و اقشار جامعه بگوییم که پلاسکو چه شد تا از آن پیشگیری کنبم.

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اظهار کرد: ما آیین نامه و دستورالعمل برای ساختمان‌های موجود کشور کم داریم و قانون‌های ما برای ساختمان‌هایی است که قرار است ساخته شود و سخت گیرانه‌ام هست. اما برای ساختمان‌های موجود که مثلا پنج سال ساخت یا پنجاه سال ساخت است، وجود ندارد.

به گفته وی مانورهای برگزار شده اثرگذار نبوده و دپوی کالا و ... در راهروهای پلاسکو نباید انجام می‌شد.

احمدی تصریح کرد: ما دقیقا نمیدانیم آتش چه زمانی رخ داده و در ساعت 7:58 دقیقه به آتش‌نشانی اطلاع داده شده و ممکن است 10 دقیقه یا حتی بیشتر از وقوع حادثه گذشته بود.