نشست علمی فناوری ایران و ایتالیا در روزهای 30 و 31 فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز گفت: توسعه علم و فناوری نیاز شدیدی به توسعه روابط بین المللی دارد که در راستای عملیاتی نمودن برنامه بین المللی سازی پژوهش و نوآوری و اتصال علمی فنی و تجاری بین دنیای پژوهش و کسب و کار ایران و ایتالیا این نشست برگزار می‌شود. این برنامه با هدف ایجاد زمینه‌ای پایدار و ساختارمند به شناسایی فرصت‌های شراکت بنگاه های نوآور دانشگاه‌ها مراکز پژوهشی پرداخته تا به یک تبادل مستحکم در طی سال‌ها دست یابند.
وی افزود: این برنامه به صورت رویدادی سالانه ترتیب داده شده که به طور متناوب در ایران و ایتالیا برگزار می‌شود و خدمات حمایتی و اطلاعاتی برای ایجاد شراکت به همراه خواهد داد علاوه بر این کارگاه‌ها، ملاقات‌های B2B (بیزنس و سمینارهایی در زمینه‌های نوآوری و تکنولوژی) در این رویداد برگزار خواهد شد.
احمدی با اشاره به زمان و مکان برگزاری این نشست گفت: اولین دوره از نشست علمی فناوری و نوآوری ایران و ایتالیا در 30 و 31 فروردین ماه و در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود در ایتالیا این برنامه توسط وزارت آموزش، علوم و تحقیقات با همکاری وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی اجرا خواهد شد هماهنگی‌های این نشست توسط بنیاد شهر علم در ناپل با همکاری شورای روسای دانشگاه‌ها، شورای ملی تحقیقات صورت خواهد گرفت. در ایران اقدامات اولیه توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم صورت گرفته که سازماندهی آن با بخش دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به برنامه‌های این نشست اشاره کرد و افزود: مهمترین رویداد برنامه همکاری نشست علمی فناوری و نوآوری ایران ایتالیا مختص تبادل فعالیت‌هایی بین شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی و ایتالیایی است. یک جلسه رسمی و سازمانی با حضور مسئولان ایرانی و ایتالیایی در راستای تفاهم نامه‌های دو جانبه بین نهادهای ایرانی و ایتالیایی برگزار می‌شود هم چنین کنفرانس‌هایی در ارتباط با موضوع نشست، کارگاه‌های موضوعی برای ارائه یک نمای کلی از پژوهش و فناوری در بخش های دارای اولویت، ملاقات‌های B2B بین محققان و کارافرینان ایرانی و ایتالیایی برای شراکت فنی و تجاری و بازدیدهایی از مراکز فناوری و پارک علمی تحقیقاتی اصفهان از برنامه‌های این نشست است.
وی به تشریح اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: ارتباط دادن شرکت های هایتک و مراکز پژوهشی برای ارتقای انتقال فناوری از محصولات خدمات و ظرفیت های نوآوری، ارتقای برترین‌های علوم و فناوری در هر دو کشور، حمایت از همکاری در موضوعات پژوهشی تجاری سازی و توسعه نوآوری از اهداف برگزاری این نشست است.
احمدی در ادامه بیان داشت: زمینه‌های پژوهشی و بحث های صنعتی برای طرح‌های دارای اولویت ایران نظیر علوم زیستی، فناوری‌های نسل آینده، فناوری‌های حفاظت از محیط زیست، باستان شناسی، صنایع طراح و خلاق، آموزش تبادلات علمی و سازه های پایدار و کاهش ریسک آماده سازی شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: از ابتدای سال 95 این برنامه کلید خورد و به دنبال عقد تفاهم نامه مابین ایتالیا و ایران و تفاهم نامه‌ای که وزرای علوم دو کشور به امضا رساندند بحث نشست‌های مشترک عنوان شد و ایتالیایی‌ها علاقه نشان دادند چرا که پیش از این با چین چنین نشست هایی را برگزار کرده بودند.
وی ادامه داد: در حوزه همکاری علوم زیستی، کشاورزی، مواد غذایی، محیط زیست و فناوری، انرژی، شهرهای هوشمند و فناوری اطلاعات، حمل و نقل، چینی سبز، هوافضا، آموزش توسعه مهارت، توریسم و میراث فرهنگی برای این نشست ها تعریف شده است و در مجموع بیش از 300 جلسه در این ده حوزه برگزار می گردد.
احمدی تصریح کرد: سمینارها، بحث‌های آزاد، اجلاس و نشست متقابل از جمله برنامه‌های این نشست دو روزه است که در سمینارها جلسه استراتژی های نوآوری، سیاست‌های استارت آپ و بین المللی سازی با حضور معاونان وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت و معدن، بهداشت برگزار می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: 119 نفر به همراه وزیر علوم ایتالیا شامل 27 دپارتمان دانشگاهی، 25 کمپانی، 13 مرکز تحقیقات ملی، 10 نماینده از بنیاد شهر علم ایتالیا، 5 مرکز تحقیقاتی از سایر نهادهای ایتالیایی، 5 شرکت استارت آپ و 3 سازمان ملی منطقه ای می‌شود در مقابل 154 شرکت کننده ایرانی از 127 شرکت دانش بنیان 14 دانشگاه 7 پژوهشگاه و 2 آزمایشگاه در این نشست شرکت می‌کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد ارتباط متقابل بین دو مجموعه از اهداف این نشست است و هزینه این هیئت ایتالیایی از ایاب و ذهاب گرفته تا هتل با خودشان است و بنا داریم این نشست‌ها نتایج خود را هر چه سریعتر نشان دهد البته این امکان وجود دارد که به دلیل رایزنی‌های بیشتر در موضوعات بعدی این موضوعات دنبال شود.
احمدی در پایان خاطر نشان کرد: نزدیک 300 شرکت نوپا در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند که یک سوم این پارک ها را به خود اختصاص داده اند هم چنین 400 میلیون دلار در سه سال گذشته میزان صادرات این پارک‌ها بوده است تاکنون نیز با ایتالیا، استرالیا و آلمان صادرات محصول داشته‌ایم اما بازار منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.