در چند روز منتهی به پایان مهلت تکمیل ثبت‌نام برای آرم طرح ترافیک شهر تهران، تعدادی از شهروندان که برای تهیه آرم طرح ترافیک رایگان خودروی هیبریدی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده بودند، با تغییر رویکرد شهرداری تهران درباره این خودروها و الزام پرداخت ٥٠درصدی هزینه طرح ترافیک مواجه شدند.

به گزارش مرور نیوز در چند روز منتهی به پایان مهلت تکمیل ثبت‌نام برای آرم طرح ترافیک شهر تهران، تعدادی از شهروندان که برای تهیه آرم طرح ترافیک رایگان خودروی هیبریدی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده بودند، با تغییر رویکرد شهرداری تهران درباره این خودروها و الزام پرداخت ٥٠درصدی هزینه طرح ترافیک مواجه شدند.
اعتراض راه به جایی ندارد؛ چراکه پیش‌تر شورای شهر تهران آن را تصویب کرده است و این شهروندان در دام تبلیغات شهرداری تهران افتاده‌اند.


خودروهای هیبریدی یعنی خودروهایی که با ادغام دو یا چند پیشرانه انتقال نیرو که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند، به حرکت درمی‌آیند، این خودرو‌ها جزء خودروهای پیشرو در میان انبوه خودروهای سبز در دنیا هستند؛ خودروهایی که تعداد معدودی از آنها با قسط‌هایی سرسام‌آور در ابتدا وارد ایران می‌شدند؛ اما در چند سال اخیر و با پیشرفت صنعت خودرو، تقریبا بیشتر خودروهای لوکس و گران‌قیمتی که در داخل تولید یا از خارج کشور وارد می‌شد، برقی یا هیبریدی بودند و به‌این‌ترتیب، تعداد این خودروها هم هر روز بیشتر شدند.

از‌آنجایی‌که قوانین در کشور ما تغییرات زیادی دارد و در هر دوره زمانی شهروندان با تغییرات در نحوه پرداخت، محتوا یا مبالغ پرداختی مواجه می‌شوند، این الزام پرداخت ٥٠ درصدی هزینه طرح ترافیک اتفاق جدیدی نیست؛ اما نکته شایان توجه این است که آیا برای چنین تغییراتی نباید از قبل اطلاع‌رسانی انجام شود تا شهروندان برای این تغییرات آمادگی داشته باشند؟ شهروندانی که با روزنامه «شرق» تماس گرفتند، به نوع برخورد و دست‌انداختن مردم از سوی شهرداری معترض بودند و مطرح می‌کردند: «پول پرداختی طرح ترافیک شاید برای کسی که فلان خودرو لوکس را خریداری کرده و سوار می‌شود، مبلغی سنگین نباشد؛ اما شکلی از حقوق شهروندی باارزش زیر سؤال می‌رود و شهروندان با مجموعه‌ای از بی‌اعتنایی به حقوق‌شان مواجه می‌شوند».

 

 

یکی از شهروندان که برای ثبت‌نام طرح خود به مرکز خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده و پس از مشاهده این بدعهدی شهرداری، در اعتراض ثبت‌نام نکرده بود، گفت: تعداد زیادی از شهروندان مثل من که برای ثبت‌نام طرح خودروی هیبریدی خود در آن روز به آن دفتر مراجعه کرده بودند، به این تصمیم یکباره شهرداری معترض بودند و تقریبا همه آنها نمی‌دانستند این تغییر در سال جدید رخ داده است.

این شهروند تأکید کرد: در چند ماه اخیر که برای پرداخت عوارض خودروی خود مراجعه داشته، مراجع مربوطه در پلیس و سایر مراکز اعلام می‌کردند خودروهای هیبریدی برای ورود به طرح ترافیک آزاد هستند و بدون پرداخت هزینه‌ای، فقط باید ثبت‌نام کنند و درست به همین دلیل مبلغ عوارض بیش از مبلغ سایر خودروهاست و حالا با پرداخت ٥٠ درصد برای آرم طرح ترافیک، هم عوارض بیشتر پرداخت کرده‌اند و هم ٥٠ درصد مبلغ طرح ترافیک را!.

مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک، دی سال ٩٤ درباره رایگان‌بودن ثبت‌نام آرم طرح ترافیک سال ٩٥ برای خودروهای برقی و هیبریدی به شکلی مجزا در گفت‌و‌گوهای مختلف صحبت کرده بود. وی اعلام کرده بود ورود خودروهای هیبریدی و برقی به محدوده طرح ترافیک مانند سال ٩٤، در صورت ثبت اطلاعات در سامانه و مراجعه دارندگان این نوع خودروها به سازمان طرح ترافیک، می‌تواند آزاد و رایگان باشد؛ چراکه این اقدام در جهت تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل پاک و در راستای سیاست‌های محیط‌زیستی مدیریت شهری تهران صورت می‌گیرد. اما این مدیر شهرداری تهران و هیچ یک از مدیران دیگر شهری، درباره تغییر این سیاست در سال ٩٦ و قراردادن سهم ٥٠درصدی در پرداخت مجوز طرح ترافیک، صحبتی نداشتند.

قنبرنژاد بیستم آذر ٩٥ در تشریح برنامه طرح ترافیک سال ٩٦ در گفت‌وگو با سایت شهر نوشت: شهرداری اعلام می‌کند در سال ٩٦ نیز عبورومرور خودروهای هیبریدی و برقی مانند سال جاری در صورت ثبت اطلاعات در سامانه، در محدوده طرح ترافیک آزاد و رایگان خواهد بود. گویا مسئولان در معاونت ترافیک تغییراتی را که درباره آرم طرح ترافیک رخ داد و مصوبه دیگری از شورای شهر تهران بیرون آمد، دیگر اطلاع‌رسانی نکردند و به‌این‌ترتیب، تعداد زیادی از شهروندان با امید به اینکه طرح ترافیک خودروی هیبریدی آنها رایگان است، به دفاتر مراجعه کردند و بعد با شرایط دیگری مواجه شدند.

مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، این موضوع را در هر صورت مصوبه شورا می‌داند و تأکید دارد که این موضوع به تأیید شورا و فرمانداری تهران رسیده و قانونا اجرا شده و مشکلی وجود ندارد. او می‌گوید مصوبات بالاسری درباره اختصاص برخی امتیازات برای خودروهای هیبریدی، ربطی به مصوبات شهر تهران ندارد و می‌گوید: اینجا شهر تهران است و قوانین خودش را دارد! او در پاسخ به این سؤال که مبلغ در‌این‌زمینه مهم نیست و مسئله نوع اعلام و برخورد با موضوع است، گفت: «من نمی‌دانم شما دنبال چه چیزی می‌گردید». وی در پاسخ به این سؤال که این تصمیم در واکنش به افزایش تعداد خودروهای هیبریدی بوده که دیگر برای شهرداری صرفه ندارد؟ گفت: بله، تعداد افزایش چشمگیری دارد. حسینی در ادامه در تکمیل حرف‌هایش گفت: «شما فکر می‌کنید کسی که خودرو هیبریدی خریده، برایش این قیمت اهمیتی دارد؟».

به نظر می‌رسد آنچه زمینه اعتراض مردم درباره طرح‌های ترافیک خودروهای هیبریدی را فراهم کرده، پیش از قیمت و درنظرگرفتن درصدی برای پرداخت، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی و حقوق شهروندی آنها بوده است؛ حقوقی که از نظر معاون ترافیک شهردار تهران موضوع چندان مهمی به‌ویژه برای پولدار‌های شهر نبوده و اهمیتی برای پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی به موقع ندارد!. در تمام دنیا محرک‌ها و تشویق‌های مالی و اجتماعی را برای شهروندان در سطوح مختلف در نظر می‌گیرند تا در حفظ و همراهی با محیط‌ زیست همکاری داشته باشند؛ در کشور ما هم قوانینی در همین زمینه وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد این قوانین تا جایی اجرائی می‌شود که صرف و صلاح مالی برای شهرداری‌ها داشته باشد یا حداقل ضرر مالی وارد نکند. اگرچه شهرداری تهران با ٥٠ درصد سهم مبلغ آرم طرح ترافیک این خودروهای هیبریدی، از آنچه امروز هست بی‌پول‌تر یا پولدارتر نمی‌شود؛ اما سرمایه مهم‌تر و باارزش‌تر یعنی اعتماد عمومی و شهروندی را زیر پا گذاشته و از دست می‌دهد.