معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در اجرای طرح تحول سلامت، هزینه دارو و تجهیزات پزشکی 11 هزار بیمار صعب العلاج استان تهران تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تحت پوشش قرار گرفتند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر منان حاجی محمودی روز دوشنبه در نشست خبری ، افزود: متوسط هزینه دارویی و تجهیزات پزشکی هر بیمار صعب العلاج 800 هزار تومان است.
وی در ادامه به وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: هزینه های القائی دارو و تجهیزات پزشکی در اجرای این طرح، نگرانی هایی در خصوص کنترل آنها ایجاد کرده بود اما راهکارهای مختلفی از جمله تدوین فرمولاری (نوع فهرست دارویی) هر بیمارستان برای آنها اندیشیده شد.
وی ادامه داد: کمیته های دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها موظف شدند فهرست مشخصی از داروهای ژنریک انتخاب کنند و اگر پزشک اصرار به مصرف داروی برند برای بیمار داشته باشد ، این دارو باید در کمیته بررسی شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سامانه ای برای همه بیمارستان های این دانشگاه طراحی شده تا پزشکان براساس فهرست مشخصی، دارو تجویز کنند و اگر دارویی خارج از فهرست ، تجویز شود حتما پایش خواهد شد.
حاجی محمودی افزود: این فهرست ها برای کنترل داروهای پرمصرف و پرهزینه استخراج شده است.
وی از استامینوفن، انسولین و آلبومین به عنوان داروهای پرمصرفی نام برد که پروتکل های خاصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای آنها تدوین شده است.
وی اضافه کرد: در رابطه با آنتی بیوتیک ها نیز پروتکل های مشخصی به بیمارستان های دانشگاه ابلاغ شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به قیمت گذاری تجهیزات پزشکی مانند استنت های قلبی و انواع ملزومات پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح تحول سلامت، گفت: قیمت تجهیزات پزشکی نسبت به زمان اجرای قبل از طرح تحول سلامت 30 تا 40 درصد کاهش یافت.
حاجی محمودی در ادامه به وضعیت کمبود فراوان دارو قبل از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: اکنون کمتر از 30 قلم کمبود دارویی داریم و نسبت به هزینه برخی داروهای بیماران خاص نگرانی وجود دارد که البته دانشگاه در مواردی از این هزینه ها حمایت می کند چنانکه هزینه دارو و تجهیزات پزشکی 11 هزار نفر در استان تهران تحت پوشش قرار گرفته است.