معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه به تعریف حداقل درآمد برای پوشش اقشار پایین اشاره کرد و گفت: بر این اساس حداقل درآمد برای خانواده‌های 5 نفره 630 هزار تومان و یک نفره 250 هزار تومان شد. شاید مبلغ کم باشد اما سقف درآمدی تعیین شد و این موضوع پذیرفته شد که هرکس درآمدی پایین‌تر از این حداقل دارد، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، احمد میدری در همایش سیاست گذاری اجتماعی، حمایت اجتماعی و نظام سلامت که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه معاونت رفاه مسوولیت‌های مهمی بر عهده دارد گفت: دبیرخانه شورای عالی بیمه در آنجا قرار دارد و این معاونت تنظیم گر صندوق‌های بازنشستگی نیز هست. سیاست گذاری نهادهای حمایتی هم بر عهده معاونت رفاه اجتماعی وزارت رفاه است.

وی افزود: طرح تحول سلامت و بیمه همگانی در دولت یازدهم مطرح و از اواخر آبان 92 آغاز شد.

میدری با اشاره به همگرایی دو وزارتخانه رفاه و بهداشت در پیشبرد طرح تحول سلامت گفت: تعریف حداقل در آمد برای پوشش اقشار پایین از دیگر برنامه‌های ما بود. بر این اساس حداقل درآمد برای خانواده‌های 5 نفره 630 هزار تومان و یک نفره 250 هزار تومان شد. شاید مبلغ کم باشد اما سقف درآمدی تعیین شد و این موضوع پذیرفته شد تا هرکس درآمدی پایین تر از حداقل اعلامی دارد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ضمن تلاش برای افزایش پوشش خدمات رفاه اجتماعی، رویکرد ما ایجاد نهادی پایدار برای رفاه اجتماعی است که در همین زمینه پایگاه اطلاعات و سامانه رفاهی دولت است و ابزاری است که مردم بتوانند حقوق شهروندی خود را دنبال کنند.

میدری با بیان اینکه در نظریات اقتصاد سیاسی و رفاه گفته می‌شود دولت هایی می توانند به سیاست های رفاهی پایبند باشند که نهادهای مردمی رسمی و غیررسمی استقرار و انسجام یافته باشند گفت: در ایران به دلایلی نهادهای مدنی شکل نگرفته اند؛ نبودن این نهادهای مدنی هر سیاستی را به نفع گروه‌های ذینفع تغییر می دهد و این مشکل جامعه است.

وی به تعارض و جنگ منافع در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: شاید در هیچ بخشی به اندازه حوزه سلامت، اطلاعات به صورت نامساوی بین ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات یعنی پزشک و بیمار به صورت نامساوی تقسیم نشده باشد. این فاصله اطلاعاتی و تضاد منافع میان گروه‌های دیگر پزشکی، بین پزشکان و پرستاران، بین پزشکان و تولیدکنندگان دارو و... وجود دارد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: انتظار می رود دولتمردان بتوانند این تضادها را حل کنند در حالی که نه در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم این تضاد منافع بدون حضور و مداخله نهادهای مدنی حل شدنی نیستند چون در ایران نهادهای مدنی شکل نگرفته‌اند و این وظیفه به دوش دولت می‌افتد.

میدری در ادامه با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت بخشی از فقر کاهش یافت و افرادی دارای بیمه شدند و هزینه‌ها در بخش بستری کم شد گفت: اگر روند خیلی بهتر می توانست باشد ، بهتر رفتار می کردیم.