نهادهای مهمی همچون شهرداری تهران علاوه بر ارائه خدمات نیازمند رجالی است که در عین خدمت رسانی اشراف کامل به اعداد و ارقام عملکرد خود داشته باشند و چنانچه برخی مدیران رده بالای این نهاد ها برای توجیه عملکرد ضعیف خود دیگران را نیز مقصر بدانند که هیچ جایگاهی ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مرورنیوز، این روزهای نامزدهای انتخاباتی برای رسیدن به ریاست جمهوری به جای اینکه برنامه‌های خود را در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند، یکدیگر را به چالش می کشند که این جای تاسف دارد. متاسفانه یکی از اقداماتی که شاهد بودیم، اظهارات محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف بود.

 زمانی که عملکرد شهرداری در حوزه کاهش آسیب اعتیاد قابل دفاع نیست، با چه استدلالی سازمان های دیگر را به چالش می‌کشد، گویا تنها کار قالیباف و مشاوران آن ارائه مستنداتی است که از نگاه کارشناسانه به دور است که تنها زیر سوال بردن خود و مجموعه سازمانی خود است.

در واقع اعتیاد و مواد مخدر اولویت اصلی حوزه اجتماعی است. با این حال کارشناسان و فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقدند شهرداری و شورای شهر در حوزه اجتماعی که یکی از شش وظیفه اصلی آنهاست عملکرد خوبی نداشته است.طبق اصل یکصد و شش قانون اساسی شهرداری برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و… تشکیل می‌شود و بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی و… و تهیه طرح‌ها، پیشنهادهای اصلاحی و ارائه راه حل‌های کاربردی مهم‌ترین وظیفه شهرداری و شورای شهر است. 

 آیا شهرداری ورودی به بحث مواد مخدر دارد!؟

در این میان این سؤال پیش می‌آید آیا شهرداری ورودی به بحث مواد مخدر دارد یا نه؟ سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: شهرداری در حوزه خدمات اجتماعی و مشارکت‌های شهروندی دو وظیفه اساسی دارد. اول اینکه شهرداری موظف است، افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را ساماندهی کند. به این مفهوم که این افراد را باید جذب و سپس غربالگری کند و به مراکز نگهداری موقت و کوتاه مدت انتقال دهد سپس به این افراد و بویژه کسانی که خانواده بی‌سرپناه دارند یا کودکانی که در معرض آسیب اجتماعی مثل اعتیاد هستند در سامان سراها و مددسراهایش خدمات ارائه دهد. وظیفه دومی که شهرداری در حوزه اجتماعی بر عهده دارد، کمک به معتادان بی‌خانمان و بی‌بضاعت است یعنی باید مهار، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در محله‌های پرخطر تهران انجام دهد.

ماده ۹۵ مصوبه مجلس؛  وظایف شهرداری در حوزه کاهش اعتیاد

صفاتیان اهمیت دلیل ورود شهرداری به مسأله اعتیاد و مواد مخدر را سیاست‌های برنامه ششم توسعه و لایحه جامع مدیریت شهری اعلام کرد که در هر دو اینها وظایف شهرداری بطور خاص در حوزه اجتماعی و اعتیاد مشخص شده است. بند ۵۷ سیاست‌های برنامه ششم توسعه به کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد اشاره می‌کند. در ماده ۹۵ مصوبه مجلس شورای اسلامی که بر اساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه نوشته شده است به طور خاص و روشن به وظایف شهرداری در حوزه کاهش اعتیاد اشاره شده است.یعنی از این پس وزارت رفاه و سازمان بهزیستی با همکاری شهرداری نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان، راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی از معتادان بهبود یافته اقدام می‌کند و اداره این مراکز بر حسب مورد با بهزیستی یا شهرداری است.

از طرفی چنانچه لایحه‌ای را که دولت به نام قانون «جامع مدیریت شهری» آماده کرده در ۶ ماهه اول سال آینده در مجلس تصویب شود وظایف شهرداری به صورت خاص در حوزه اجتماعی که صراحتاً به بحث معتادین و کلینیک‌های ترک اعتیاد اشاره می‌کند، مشخص می‌شود.

وجود 300هزار معتاد در تهران/ شهری عاری از مواد مخدر به کجا رسید!؟

آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان می‌دهد، حدود ۲۰ هزار معتاد خیابانی و نزدیک به ۳۰۰ هزار معتاد در تهران وجود دارد. به گفته صفاتیان، ضربه‌ای که این ۳۰۰ هزار معتاد به اقتصاد تهران می‌زنند نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه شهرداری تهران ۱۸ هزار میلیارد تومان است. یعنی معتادان خیابانی به اندازه ۲۵ درصد بودجه شهرداری به اقتصاد تهران ضربه می‌زنند. علاوه بر این همین ۲۰ هزار معتاد خیابانی نیز هزینه سنگینی را به تهران وارد می‌کنند اما در چند سال گذشته شهرداری نتوانست به وظایفش در حوزه اعتیاد در تهران خوب عمل کند چرا که تشکیل شورای شهر یا مدیریت شهری فقط به مفهوم ساختمان‌سازی، خیابان‌سازی یا پل‌سازی نیست. نکته‌ای که وجود دارد شهرداری هر جا پلی ساخته زیر این پل مرکز تجمع معتادان شده است. یعنی پل‌سازی مترادف با جایی برای تجمع معتادان خیابانی است. بنابراین وقتی بحث مدیریت شهری مطرح می‌شود معطوف به این است که مدیریت یک هنر است و شهر مجموعه‌ای از عوامل یعنی جاده و ساختمان و انسان‌ها است. انسان‌ها باید در رفاه باشند و امنیت اجتماعی داشته باشند. از سوی دیگر طبق بند ۹۱ حقوق شهروندی ریاست جمهوری ما باید شهری عاری از مواد مخدر داشته باشیم.

عملکرد ضعیف شهرداری در بحث ساماندهی معتادان!؟

به اعتقاد رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری بویژه در بحث ساماندهی معتادان خیابانی که وظیفه قانونی‌اش است، عملکرد قابل دفاعی ندارد. یعنی نه تنها در چند سال گذشته تعداد معتاد خیابانی کاهش پیدا نکرد که افزایش نیز یافت، چنانکه اگر از مردم در تهران بپرسیم ۱۰ اولویت اصلی شهر را توصیف کنند مطمئناً اولویت پنجم یا ششم معتاد خیابانی است. 

عمل نکردن شهرداری تهران به تعهد خود در ساخت 44 مرکز بهاران!؟

از طرف دیگر شهرداری تعهد داد، ۴۴ مرکز بهاران (مراکزی که معتادان خیابانی بعد از درمان در آنجا توانمندسازی شوند) بسازد اما به این تعهدش هم عمل نکرد. هر چند نصف این تعداد مراکز بهاران آماده شد اما همین تعداد هم قابلیتی را که انتظار داشتیم نداشت،در حالی که هزینه میلیاردی در سطح شهر تهران برای ساخت مراکز بهاران هزینه شد ولی متاسفانه شهرداری به گونه‌ای عمل کرد که کار تخصصی روی این موضوع انجام نداد. برای مثال در مراکز بهاران از افراد بازنشسته استفاده کرد که تفکر قدیمی در حوزه جمع‌آوری و ساماندهی معتاد خیابانی داشتند.

با تمامی عملکردهای ضعیف شهرداری تهران در بحث اعتیاد، محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف با چه مستنداتی به خود اجازه داده تا ارگان دیگر را به چالش بکشد متاسفانه مشاوران برای مطرح کردن کاندیدای خودشان موضوعاتی را همچون افزایش سه برابری تعداد معتادان در کشور، افزایش 4 برابری معتادان متجاهر در تهران، هزینه کردن اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای خرید ساختمانی 100 میلیاردی اشاره می کنند که تنها خود و عملکرد ضعیف خود را زیر سوال می برند. به طوری که پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بلافاصله پس از مطرح کردند نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد و آن را از مصادیق بارز نشر اکاذیب، افترا، تشویش اذهان عمومی خواند و گفت: دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به طرح شکایت در دادگاه علیه اظهارات کذب، افترا آمیز و غیرمنصفانه ایشان اقدام و تاحصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نامزدهای محترم مسائل اجتماعی و اعتیاد را در گیر بهره برداری های انتخاباتی نکنند

همچنین افشار  از تمامی نامزدهای محترم انتخابات و مسئولین ستادها و حامیان آنها در خواست کرد حوزه مسائل اجتماعی و اعتیاد را آغشته به اغراض سیاسی و بهره برداری های انتخاباتی نکنند.

افزایش سه و چهار برابری تعداد معتادان و متجاهر خیابانی در تهران کذب است

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش سه برابری تعداد معتادان کاملا کذب است و منتظر ارائه مستندات ایشان هستیم.

وی افزود: افزایش 4 برابری تعداد معتادان متجاهر خیابانی در کلان شهر تهران کذب محض است و با توجه به اقدامات گسترده، کم ‌نظیر و موثر دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری سازمان بهزیستی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و مراکز غیر دولتی شاهد افزایش 4 برابری پوشش خدمات درمانی و کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی به این گروه آسیب‌پذیر بوده‌ایم که متاسفانه ایشان حتی زحمت مطالعه در این خصوص را به خود نداده و افزایش خدمات را افزایش تعداد معتادان متجاهر اعلام کرده ‌است.

کاهش 15 درصدی مرگ و میر معتادان طی دوره‌های اخیر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: براساس گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور میزان مرگ و میر معتادان در طی دوره اخیر نسبت به دوره مشابه قبل با کاهش 15 درصدی مواجه بوده که مرهون گسترش خدمات درمان و کاهش آسیب ارائه شده در این مقطع در کشور است و در این بخش نیز متاسفانه ایشان سهوا یا عمدا آمارها را وارونه جلوه داده است!!

افشار گفت: درباره خرید ساختمان ستاد، ضمن ابراز تعجب از طرح مجدد این موضوع علی‌رغم پاسخ مستدل و مشروح ستاد که در سال گذشته در تمامی  رسانه‌های کشور به چاپ رسید (جابجایی از منطقه شمال شهر -نفت شمالی- به منطقه غرب تهران –پونک- از یک ساختمان با کاربری مسکونی به یک ساختمان اداری) طرح مجدد این موضوع مایه تاسف است، ضمن اینکه این موضوع از سال 1386 در دستور کار بوده و با مصوبه رسمی ستاد به نتیجه رسیده است.

وی افزود: اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر طبق قوانین بودجه سنواتی و پس از مبادله تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های اجرایی عضو و مرتبط ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، درمان و کاهش آسیب‌های معتادان، صیانت و حمایت اجتماعی از بهبودیافتگان، مقابله با عرضه مواد مخدر، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و انجام فعالیت‌های حقوقی و قضایی اختصاص می‌یابد و اعتبارات مصوب بیش از 20 دستگاه اجرائی در قالب تفاهم‌نامه از طریق ستاد تخصیص یافته و پرداخت می‌گردد و در هر مرحله گزارش عملکرد عملیاتی و مالی دستگاه‌ها دریافت و ریالی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای امر مبارزه امکان هزینه‌کرد در محل دیگری را ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن برشماری اقدامات گسترده ستاد اظهار کرد: در میانگین شاخص‌های 5 حوزه تخصصی با رشد بیش از 38 درصد در دوره زمانی 92 تا 95 نسبت به دوره زمانی 88 تا 91 مواجه بوده‌ایم که این افزایش عملکرد در طول عمر کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر بی‌سابقه بوده است.

وی اعلام کرد: اتاق کار دبیرکل ستاد برخلاف اظهارات نامبرده از شرایط معمول و متداول اداری برخوردار است و هیچ‌یک از ساختمان‌های متعلق به ستاد در اختیار نزدیکان ایشان نبوده و کذب محض است.