دانشجوی مخترع کرجی می گوید: اگر حمایت مالی شوم قابلیت ها در دست طراحی و ساخت عصای سفید هوشمند همه را شگفت زده می کند.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رحیمی دانشجوی مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درخصوص فعالیت‌های علمی خود و عضویت در تیم‌های علمی اظهار داشت: اکنون در 2 تیم آدمون و ویراف عضو هستم که در تیم آدمون با مهندس حمید غفوری و مهندس علیرضا رمضانی از گروه مهندسی مکانیک و در تیم ویراف با مهندس زهرا رضایی از گروه مهندسی هوا و فضا و رهام بادی از گروه مهندسی الکترونیک همکاری دارم.
وی درباره فعالیت‌های علمی این دو تیم اظهار می‌کند: پروژه‌های تیم آدمون بیشتر بر مبنای انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و ماشین‌های ابدی است که آبان 95 به‌طور رسمی راه‌اندازی شد. پروژه‌های تیم ویراف نیز بر اساس تکنولوژی‌های روز دنیا است و پروژه‌هایی در زمینه‌های صنایع هوا و فضا، پزشکی و... انجام می‌دهد که این تیم هم فعالیت خود را از بهمن 95 آغاز کرد.
این دانشجوی کرجی درباره موفقیت‌های این 2 تیم خاطرنشان می‌کند: تیم ویراف در مسابقات نوآوردگاه کارآفرینی با کاربردهای فضایی که با حضور 86 نفر برگزار شد، در مرحله پایانی و از میان 10 تیم شرکت کننده، با طراحی عصای سفید هوشمند موفق به کسب مقام اول شد.
وی ادامه داد: تیم آدمون هم در نخستین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری مراکز عالی و دانشگاه‌های استان البرز موفق به کسب مقام برترین تیم در زمینه طراحی اختراعات نوین و بومی‌سازی آن در کشور شد. این تیم در مسابقات مکانیک سیالات اصفهان هم در 2 بخش ساخت نماهنگ و پروژه‌های عملی با ساخت ویسکومتر به ترتیب مقام دوم و چهارم این مسابقات را در بین 28 تیم شرکت کننده از دانشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داد.
رحیمی اضافه کرد: پمپ هیدرولیکی تیم آدمون نیز در جشنواره اختراعات و تکنولوژی‌های برتر که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده جشنواره انتخاب شد.
این مخترع دانشگاهی درباره ویژگی‌های اختراع‌های تیم آدمون در مقایسه با سایر محصولات مشابه، گفت: این تیم در زمینه اختراعات انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و ماشین‌های ابدی در طراحی سبک‌های نوین و ساخت محصولاتی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، پیشرو است و از ابعاد تئوری و آزمایشگاهی خارج شده است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی‌ محصولات بارز گروه آدمون استفاده از تکنولوژی‌هایی است که نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه از هدر رفت انرژی‌های مختلف در سیستم‌های متنوع جلوگیری می‌کند و تلاش آن بهینه‌سازی و طراحی دستگاه‌های نوین به منظور کسب بهره‌وری هرچه بیشتر از منابع ارزشمند کشور است.
دانشجوی مخترع دانشگاه آزاد اسلامی کرج اضافه می‌کند: یکی از ویژگی‌های بارز عصای سفید هوشمند نسبت به محصولات مشابه این است که این تیم با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های فضایی، الکترونیکی، پزشکی، مکانیکی و چند تکنولوژی دیگر موفق به طراحی دستگاهی شده است که نه تنها مهم‌ترین نیاز نابینایان یعنی مسیریابی را برآورده می‌کند بلکه قابلیت‌های متفاوت دیگری همچون صوتی‌سازی مکان‌ها و تماس‌های اضطراری، هشدار موانع و چند تکنولوژی دیگر که با نهایت دقت و کمترین هزینه ممکن میسر می‌کند.
این دانشجوی پژوهشگر درباره ضعف دانشجویان و دانش‌آموختگاه در ورود به عرضه نوآوری و اختراع، گفت: متاسفانه تکیه بر آموخته‌های دانشگاهی برای پروژه‌های عملی، کارایی چندانی ندارد و روند ورود به بازارکار را طولانی و حتی غیرممکن می‌کند. البته می‌‌توان گفت که مشکل اصلی این حوزه نبود ارتباط بین مراکز علمی و صنعتی در جامعه است.
وی می‌افزاید: به‌طور کلی اگر در نظام آموزش دانشگاهی کشور استادان همکاری لازم را با دانشجویان خود نداشته باشند یا به جواب های سطحی برای پروژه های عملی بسنده کنند، در کنار عوامل دیگری مانند نبود امکانات کافی در دانشگاه‌ها، اشخاص و تیم‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های مختلف و سنگینی برای استفاده از امکانات خارج از دانشگاهی می‌شوند که باعث دلسردی دانشجویان مخترع و محقق علاقه مند می‌شود.
رحیمی تاکید کرد: اگر صنعتگران برجسته از افراد خلاق در دانشگاه‌ها و جامعه حمایت کنند، یک صنعت‌گر با تجربه و پیشرو با استفاده از دانش و استعداد یک انسان خلاق، قابلیت تولید ثروت و کار را پیدا می‌کند. ارتباط بین صنعت و علم با روش صحیح، مهندسان متخصصی را تحویل جامعه خواهد داد که کارآفرین و الهام‌بخش سایر افراد در جامعه خود باشند.
این دانشجوی مخترع البرزی افزود : وظیفه خود می دانم از رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، روابط عمومی ، روسای دانشکده های فنی و مکاترونیک و نیز انجمن مکانیک دانشگاه بابت کمک های بی وقفه خود و همچنین فراهم کردن بستری برای خدمت به جامعه و کشور تشکر کنم که در واقع سهم بزرگی در روزهای پر فراز و نشیب تیم ما داشته اند و ما را در این راه یاری کردند.