استفاده از عرق پونه و بخور گیاه پونه برای درمان سینوزیت و سایر بیماری های مشابه بسیار موثر و مفید است اما زنان باردار باید با احتیاط از آن استفاده کنند.

به گزارش مرور نیوز، عرق پونه برای درمان، کنترل و پیشگیری از بسیاری بیماریها مفید و موثر است. گیاه پونه از خانواده نعنا بوده و دارای ترکیبات شیمیایی مشابه گیاه نعنا میباشد و در آن اسانس روغنی منتول به مقدار فراوان وجود دارد. پونه انواع مختلفی داشته پونه کوهی و پونه وحشی از خواص درمانی و دارویی فراوانی برخوردار هستند. مصارف شناخته شده آن در آشپزی، شیرینی‌پزی و در طب سنتی به عنوان آرامبخش و مسکن و نیز در سقط جنین به کار می رود. اسانس آن در صنعت عطرسازی کاربرد دارد و دارای ماده سمی پولِگون است. قسمتهای دارویی این گیاه شامل برگها و گل‌های پونه است. خواص پونه بسیار گسترده بوده، عطر تند آن با نعنا کاملا متفاوت بوده و طعم آن در ابتدا گرم، گس و کمی تلخ است.

موارد استفاده گیاه دارویی پونه

از پونه به اشکال مختلفی برای درمان بیماریها استفاده میشود. پونه را میتوان به صورت خام و همانند سبزی خورن مصرف نمود. دمنوش پونه و نیز عرق پونه از دیگر موارد استفاده از این گیاه دارویی است. همچنین امروزه عصاره پونه نیز در داروخانه‌ها یافت شده که از آن برای موارد مختلف پزشکی استفاد میشود. عصاره‏ ی پونه دارای خاصیت تسکین دهنده‏ ی درد بوده ودر محیط آزمایشگاه دیده شده که عصاره‏ ی پونه در مقابل ویروس تب‏ خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‏های مختلف دیگر فعال است.

 

خواص پونه

خواص عرق پونه (طبیعت و خواص درمانی)

عرق پونه طبیعتی گرم و خشک دارد. برخی خواص دارویی عرق پونه به طور خلاصه عبارتند از:

خاصیت آنتی بیوتیک

یکی از خواص عرق پونه خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک بودن آن است که مشابه یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل میکند. عرق تهیه شده از گیاه پونه به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، دارویی فوق العاده برای رفع عفونت های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مانندآنتی بیوتیکعمل می کند.

درمان سینوزیت

استفاده از عرق پونه و بخوری گیاه پونه برای درمان سینوزیت بسیار موثر و مفید است. همچنین استفاده از این عرق گیاهی برای درمان گلو درد بسیار مفید است.

ضد نفخ و بادشکن

عرق پونه دارای خواص ضد نفخ، ضد بلغم و سودا می باشد و برای دفع کردن انگل سودمند است .همچنین از این عرق برای درمان خانگی سوء هاضمه میتوان استفاده نمود.

تقویت نیروی جنسی

یکی از خواص عرق پونه تقویت نیروی جنسی است.

خلط آور و ضد سرفه

عرق پونه به دلیل داشتن برخی ترکیبات شمیایی موجود در آن دارای خاصیت خلط آور بوده و از این جهت برای درمان سرفه و سیاه سرفه توصیه میشود.

درمان بی اختیار ادرار و رفع سوزش شدید ادرار

از دیگر خواص عرق پونه کاربرد آن برای درمان بیماری بی اختیای ادرار، سوزش ادرار و سایر ناراحتی‌های مجاری ادرار است.

درمان سرماخوردگی

از دمنوش پونه و عرق آن برای درمان سرماخوردگی، زکام و سردردها استفاده میشود.

طریقه مصرف عرق پونه

طریقه مصرف عرق پونه برای بزرگسالان: برای مصرف عرق پونه به میزان یک فنجان از آن را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

طریقه مصرف عرق پونه برای کودکان: مصرف عرق پونه برای کودکان زیر دوسال ممنوع بوده، برای کودکان بالاتر از دو سال نصف فنجان عرق پونه بعد از هر وعده غذایی استفاده شود.

همچنین میتوانید کمی آب به ان اضافه کنید. حتی برخی افراد با عرق پونه شربت درست میکنند . مثلا کمی آب ، شکر ، تخم شربتی ، خاک شیر و .. به آن اضافه میکنند و میل میکنند .

مضرات عرق پونه (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

هر چند فواید درمانی و خواص عرق پونه بسیار گسترده است، اما استفاده از آن برای زنان باردار بایستی با احتیاط باشد، چراکه می‌تواند ماهیچه‌های رحم را منقبض کرده و سبب سقط جنین شود. زیاده روی در مصرف عرق پونه، باعث تشدید سردرد شده، فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می‌بخشد. همچنین استفاده بیش از حد آن موجب تشنج شده و برای معده و کلیه مضر است و باعث مسمومیت می‌شود. عرق پونه به دلیل دارا بودن متانول، در طولانی مدت، باعث تضعیف کبد، التهاب کبدی و کبد چرب خواهد شد.

اینفوگرافی عرق پونه