دانشمند برتر جهان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در دنیای امروز 75 درصد از بانوان بیماری قارچی مخاطی و واژینال را تجربه می‌کنند که 50 درصد آن تکرار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد تقی هدایتی با تاکید بر اینکه سموم در مزارع و باغات بایستی با ضوابط و معیارهای خاصی مصرف شود، گفت: یکی از کارهای اصلی ما و عمده فعالیت‌های مرکز تحقیقات این است که مقاومت قارچ‌ها را در برابر عوامل ضد قارچی بررسی می‌کند .

وی، با ابراز اینکه در دنیای امروز 75 درصد از بانوان بیماری قارچی مخاطی و واژینال را تجربه می‌کنند که 50 درصد آن تکرار می‌شود، گفت: استفاده نابجا از داروها و قطع خودسرانه داروهای ضد قارچ موجب می‌شود در دفعات بعدی قارچ‌ها نسبت به داروها مقاوم شوند .

وی، افزود: یکی از عمده‌ترین کارهای ما بررسی نقش استفاده بی رویه و بدون ضابطه از داروها و دست کاری بر روی طبیعت از طریق سم پاشی‌ها است .

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری‌های قارچی افراد مختلف عمدتاً بیمارهایی هستند که در سطح پوست ایجاد می‌شوند، تصریح کرد: این مشکل در کشورها کنترل شده و در کشورمان هم وضعیت بحرانی بیماری‌های قارچی پوستی را نداریم .

به گفته هدایتی دانش آموزان مدارس، کشتی گیران و ورزشکاران با بیماری‌های قارچی پوستی به صورت جدی مواجه هستند که در حال حاضر به آن توجه داریم .

وی، با بیان اینکه امروز پیوندهایی که در افراد انجام می‌شود مانند پیوند مغز و استخوان؛ برای اینکه این پیوند دفع نشود از سرکوب کننده‌های ایمنی استفاده می‌شود که زمینه را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند که در این بیماری‌ها بسیار کشنده است و نیاز است تشخیص فوری و زودرس داده شود .

این دانشمند برتر جهان، با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیشرفت‌های خوبی درباره کنترل بیماری‌های قارچی ناشی از سرطان‌ها ودریافت کننده پیوند به دست آمده است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ابتلا به بیماری‌های قارچی در بین بیماران مبتلا به سرطان که در مراحل درمان هستند و افرادی که پیوند دریافت کردند قابل توجه است که باید برنامه ای برای آن تهیه کرد البته با توجه به برنامه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی که در بیمارستان امام ساری انجام گرفته شاهد اقدامات بهتری در این بخش خواهیم بود .

هدایتی، افزود: بیماری‌های قارچی شامل بیماری‌های قارچی جلدی، سطحی و جلدی، بیماری‌های زیر جلدی و بیماری‌های قارچی سیستمیک و احشایی است البته آنچه که مورد توجه است از نوع آخر و احشایی می‌باشد .
دکتر هدایتی، در بخش پایانی سخنان خود، اظهار کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید با حفظ منابع ملی کشور ارتباطات بین المللی را حفظ کنیم البته در چند سال اخیر اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و شرایطی فراهم شد تا با محققین خارج از کشور ارتباطاتی داشته باشیم که امروز ثمره و منافع برگزاری کنگره‌های و ارتباطات علمی می‌تواند به کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برسد .

به گزارش مرور نیوز، دکتر محمدتقی هدایتی بر اساس نتایج رتبه‌بندی دانشمندان، دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقاتی برتر دنیا ماه می سال 2017 میلادی نظام رتبه‌بندی ESI به عنوان دانشمند برتر و پر استناد دنیا معرفی شد که مبنای این رتبه‌بندی گردآوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات یک درصد مقالات دارای بیشترین استنادات در پایگاه اطلاعاتی ISI در فاصله 10 سال است که هر دو ماه یکبار روزآمد می‌شود .