معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون آزمایشگاه مرجع در10 منطقه کشور ایجاد شده و این مجموعه ها در 10 منطقه دیگر هم راه اندازی خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر رضا ملک زاده در حاشیه افتتاح مرکز کاکرِین ایران در دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران افزود: این مجموعه علاوه بر ارائه خدمات بهتر در حوزه درمان به مردم، می تواند سطح دانش فعالان حوزه را ارتقا دهد.
وی به اختصاص یک درصد از بودجه وزارت بهداشت به تحقیقات اشاره کرد و گفت ما تنها وزارتخانه ای هستیم که در 2 سال گذسته یک درصد بودجه را به این کار اختصاص داده ایم.
ملک زاده با اشاره به این که در این راستا زیرساخت های مهمی در بخش سلامت ایجاد شده است، افزود: مطالعات و تحقیقات مهمی در اقصی نقاط کشور هم به انجام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که این روند یا شتاب بیشتر و به صورت جهشی ادامه یابد تا در 5 تا 6 سال آینده شاهد تحولات شگرف در حیطه تحقیقات علوم پزشکی کشور خواهیم بود.
مرکز کاکرِین ایران (موسسه تحقیقاتی جمع آوری کننده شواهد علمی در حوزه سلامت) امروز ( 20 خرداد) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان این وزارتخانه و محققان در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد.
کاکرِین با سابقه فعالیت 20 ساله، شبکه ای غیرانتفاعی، غیردولتی از محققان، اساتید، بیماران، مراقبان سلامت و علاقمندان به حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان است که هدف از تشکیل آن، سازماندهی یافته های تحقیقات پزشکی به منظور کمک به تصمیم گیری در حوزه بهداشت و درمان و تسهیل آن از طریق تامین اطلاعات قابل اطمینان است.
این نهاد عمومی که به بررسی اثرات مداخلات مراقبت‌های بهداشتی در آزمایش پزشکی کارآزمایی بالینی تصادفی می‌پردازد، در بررسی های اخیر همچنین به مطالعه نتایج حاصل از مطالعات غیرتصادفی مشاهده‌ای پرداخته است. نتایج این بازبینی‌های سیستماتیک در کتابخانه کاکرین با عنوان «بازبینی‌های کاکرین» (Cochrane Reviews) به چاپ رسیده‌ است.