عضو شورای آموزش و پرورش استان مرکزی تاکید کرد: انجام تحلیل دقیق‌تری از چالش هدایت تحصیلی که در سال گذشته شاهد آن بودیم، ضرورت دارد چراکه بیم آن می‌رود امسال نیز مجددا با این چالش روبرو شویم.

به گزارش مرور نیوز محسن نجفی، با بیان اینکه هدایت تحصیلی باید به سامانه شهاب متصل شود، افزود: هدایت تحصیلی فرآیندی مستمر است که طی آن از دوره ابتدایی سال به سال استعدادهای هشتگانه شناسایی می‌شود، پیشینه به خانواده‌ها داده می‌شود و خانواده‌ها باید به تدریج آماده انتخاب رشته دانش‌آموز شوند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل ایجاد چالش هدایت تحصیلی در سال گذشته این بود که مبانی هدایت تحصیلی به صورت مستمر در پایه‌های مختلف صورت نگرفته بود و این مهم به یکباره انجام شد. احتمالا امسال نیز تا حدودی این مشکل وجود داشته باشد چراکه هنوز به سامانه شهاب متصل نشده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: تمایل به رشته‌های نظری مخصوصا رشته پزشکی باعث شده است که این مشکل همچنان حل نشده باقی بماند.

عضو شورای آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: 13هزار شغل در دنیا ثبت شده و یک سامانه بین آموزش عمومی و عالی باید هدایت عمده شغلی جوانان کشور را بر عهده داشته باشد. این سامانه در کشور ما رتبه بندی مطلوبی ندارد. در جهان 35درصد در حین تحصیل به آموزش عالی می‌روند و 65درصد در یک سامانه مهارتی برای 13 هزار شغل آماده می‌شوند.

نجفی اظهار کرد: در برنامه چهارم مقرر شد سازمان ملی مهارت شکل بگیرد و دستگاه‌هایی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشکده فنی و دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی در قالب سامانه به هم متصل شوند. وجود چنین سامانه‌ای و معرفی آن به خانواده‌ها، بخش مهارتی و هنرستان‌ها و رشته‌های کارودانش را به سمت شغل هدایت می‌کند، اما از آنجاکه این سامانه وجود ندارد فضای نامتعادل اشتغال و عمدتا درآمد نامتعادل در بخش پزشکی ایجاد می‌شود که این کشش را نمی‌توانیم یک روزه حذف کنیم. این کشش در سطح خانواده‌ها دوباره چالش ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: تجهیزات‌محور بودن و نیاز به مربیان مهارتی خاص به عنوان نیازمندی‌های رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش یکی از مشکلات در این حوزه است که موجب می‌شود سامانه اتصال پیدا نکند.

نجفی تصریح کرد: مقدمات کار در قبل و پس از انتخاب رشته تحصیلی باید فراهم باشد و سامانه‌ها به درستی به هم متصل باشند، چراکه آموزش و پرورش نمی‌تواند به صورت نقطه‌ای ایفای مسئولیت کند تا فضای تعادل بخش تحصیلی که زیرساخت اشتغال است را فراهم کند.