سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ گزارشی از وجود ترکیبات آمفتامین در دمنوش های گیاهی لاغری بدست مان نرسیده است و اگر گزارشی به ما برسد آن را به سازمان غذا و دارو و پلیس ارجاع می دهیم.

به گزارش مرور نیوز، دمنوش های گیاهی لاغری در زمان حاضر در عطاری ها به فروش می رسد این در حالی است که به گفته پرویز افشار، نظارت مناسبی بر وضعیت عطاری ها وجود ندارد.
افشار تصریح کرد:‌ با دریافت گزارش و اطلاعات مربوط به تخلفات عطاری ها در فروش دمنوش های حاوی آمفتامین ها و یا مواد مخدر یا محرک؛ پلیس را در جریان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم تا اقدام کنند، چرا که دریافت اطلاعات وکشف عدله جرم، جزو وظایف نیروی انتظامی است.
به اعتقاد افشار، ‌عطاری ها از طریق صنوف خودشان باید نظارت شوند والبته یکی از موثرترین راه های نظارت، اقدام اتحادیه صنفی عطاری هاست.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:‌ از عطاری ها انتظار داریم تا دقت لازم را درصدور مجوز برای افرادی که قصد راه اندازی عطاری را دارند، داشته باشند. همچنین برای لغو پروانه کسانی که برخورد نامناسبی انجام می دهند و سلامت مردم را به خطر می اندازند اقدام کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در برخورد با جرایم عطاری های غیرمجاز، نگاهم فقط به فروش ترکیبات گیاهی آغشته به مواد مخدر، محرک ها و یا آمفتامین ها نیست،‌افزود:‌ معتقدم اگر خطایی درفعالیت عطاری ها رخ بدهد و برخورد مناسبی صورت نگیرد، تر و خشک با هم می سوزند.‌
وی خاطرنشان کرد:‌ عطاری ها باید بگونه ای طراحی شوند که فقط به فروش پاره ای از ترکیبات گیاهی مجاز اقدام کنند و در صورت فروش ترکیبات شیمیایی یا هر نوع ترکیبات غیرمجاز دیگری، مجازات بازدارنده شوند.
افشار در عین حال اضافه کرد: ‌متاسفانه درزمان حاضر پرونده هایی که منجر به شکایت عطاری ها می شود و احکامی که پس از ارجاع برای آنها صادر می شود خیلی بازدارنده نیست و باید اقدام اساسی در این باره صورت گیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: باید دراحکام کسانی که با تخلفات خود سلامت مردم را به خطر می اندازند بازنگری دقیقی صورت بگیرد که البته این بخش مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی شود و ما فقط راجع به مواد مخدر اقدام می کنیم و درباره فروش سایر موارد از طریق عطاری ها اقدامی نمی کنیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: داروهای شیمیایی که از طریق عطاری به فروش می رسند سلامت افراد را به خطر می اندازند و ممکن است در موادری تاریخ انقضاء نداشته و در شرایط مناسب نگه داری نشده وخطر آفرین باشند.

** ساماندهی عطاری ها در دستور کار پلیس
افشار گفت: با همکاری و هماهنگی واحد مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر از پلیس به عنوان عضو این واحد خواسته شد تا در ساماندهی عطاری ها فعال بشود و درهمین راستا بخشنامه ای در تاریخ 7/ 3 /95 صادر شد که این واحد در تمام کمیته های مقابله با عرضه، نظارت موثر برعطاری ها و برخورد با متخلفان را در دستور خود قرار بدهد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌درحال حاضر موضوع یاد شده در کمیته های مربوطه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده وخواسته شده است تا پلیس موضوع را در دستور کار قرار بدهد واقدامات نظارتی را بیشتر کند. اما به این معنا نیست که ما بطور صدرصد می توانیم در برخورد با تخلفات عطاری ها توفیق داشته باشیم بلکه مردم هم باید خود در این زمینه کمک کنند.
افشار گفت:‌ مردم باید هوشیار باشند و خودسرانه سراغ عطاری های غیرمجاز و یا مراکز نامعتبر در فروش داروها نروند. همچنین باید از خود تجویزی بپرهیزند.
علاوه براین اتحادیه های صنفی هم باید نظارت دقیقی برعطاری ها داشته باشند.