یک عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو با تاکید بر اینکه ایمنی در نقشه ذهنی ایرانی‌ها وجود ندارد، گفت: متاسفانه در کشور ما ایمنی به گفتگوی اجتماعی تبدیل نشده است؛ لذا نداشتن نقشه ذهنی در کنار عقب‌ماندگی حقوقی از جمله نبود قانون جامع ایمنی و ... باعث شده است که مشکلات و معضلات بسیاری ایجاد شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد فاضلی در نشست درس‌آموخته‌های حادثه پلاسکو، با نگاهی به آتش‌سوزی در برج گرانفل لندن که ذیل چهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE‌ که در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شد، گفت: هنگامی که در کشور ما حوادثی همانند پلاسکو رخ می‌دهد یک مبنای اصلی عدم شفافیت است. در حقیقت رویه‌های اداره شهرها بررسی مسئولیت‌ها، رسیدگی به تخلف در کشور ما در هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت قرار دارد که بخشی از آن به عقب‌ماندگی در نظام حقوقی بر می‌گردد.

وی افزود: باید بررسی شود که گزارش ارائه شده درباره حادثه پلاسکو به چه میزان به شفافیت کمک کرده و چقدر این مساله را سیاسی کرده است. در حقیقت باید بررسی کنیم که با این گزارش چقدر می‌توانیم گفتگوی اجتماعی ایمنی را در کشور شکل دهیم.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو در باره عدم اطمینان مردم برای ورود به ساختمان‌های بلند پس از حادثه پلاسکو و احتمال روی دادن حادثه‌ای مشابه، گفت: اگر از امروز به طور مستمر و خیلی منسجم کار کنیم حداقل یک دهه زمان می‌برد که به نقطه مطلوب‌تری برسیم و امکان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسکو را کم کنیم.

فاضلی ادامه داد: متاسفانه ما امروز با یک جامعه پلاسکویی مواجه هستیم. در حقیقت بخش مهمی از برج‌های ما روی گسل قرار گرفته و استانداردهای ایمنی را پاس نمی‌کند و ساختمان‌های ما هیچ ویژگی از ایمنی را ندارد.

وی تاکید کرد: ایمنی فقط آتش‌سوزی نیست و سایر بلایا را نیز در بر می‌گیرد. اگر از امروز در این مسیر کار را آغاز کنیم حداقل یک دهه طول می‌کشد تا بتوانیم امکان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسکو را کاهش دهیم.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: باید بدانیم فردی که در کارگاه مشغول به کار است باید حداقل کار کردن با کپسول‌های آتش‌نشانی را بلد باشد. این شرایط نیازمند ایجاد وجود ایمنی در نقشه ذهنی شهروندان است. باید بررسی کنیم که جامعه ما در برابر زلزله، آتش‌سوزی و سیل تا چه میزان آسیب‌پذیر است. آیا سیم‌کشی خانه‌های ما از لحاظ ایمنی مطلوب است؟ فرو نشست زمین در تهران چه میزان است. این بی‌تفاوتی‌ها شاخص‌های یک جامعه پلاسکویی است. بیش از چهار دهه است که جهان نسبت به ایمنی واکنش نشان داده ولی ما نسبت به این موارد بی‌توجه بوده‌ایم.

فاضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو در نقطه شروع آن ملی نبوده، افزود: اکثر حوادثی که شبیه به حادثه پلاسکوست در نقطه شروع حادثه ملی محسوب نمی‌شوند اما ملی شدن یک حادثه را باید در ابعاد آن مورد بررسی قرار دهیم. آیا می‌توان با وجود این همه ضعف حقوقی و ناهماهنگی دستگاه‌ها و اینکه هر یک به تشخیص خود عمل کرده‌اند و با این تعداد از کشته شدگان، این حادثه را ملی ندانست؟

پلاسکو تروریستی نبود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تروریستی بودن حادثه پلاسکو، گفت: کمیته آتش و ایمنی با مدل‌سازی و بررسی شواهد و همچنین تست باقیمانده ساختمان هیچ مواد منفجره‌ای پیدا نکرد و علت این حادثه بار اضافی آتش شکل گرفته در ساختمان بود که برای فرو ریزش ساختمان کفایت می‌کرد. در حقیقت هیچ انفجار برنامه‌ریزی شده‌ای در این حادثه وجود نداشته است.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو گفت: برای اینکه یک موضوع در هر مرحله‌ای به منش آدم‌ها تبدیل شود قطعا باید اجباری وجود داشته باشد اما اگر این اجبار ضمانت اجرایی نداشته باشد قطعا به نتیجه نخواهد رسید و این ضمانت اجرایی باید توسط یک قوه قضاییه قدر، مستقل و قاطع اجرایی شود. بی‌تردید نقش قوه قضاییه در بخش‌های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا کمیته بررسی حادثه پلاسکو یک گام به سمت شفافیت برداشته و برای حل معضلات موجود باید بر شفافیت اصرار کنیم اما پس از این مرحله قطعا نیازمند یک ضمانت اجرایی هستیم.

فاضلی ضمن انتقاد از بی‌توجهی‌ها نسبت به گزارش ارائه شده در حادثه پلاسکو، گفت: 10 روز حادثه پلاسکو توسط صداوسیما به صورت مستقیم پخش شد اما در مورد گزارش این حادثه که 10 نفر به طور مستقل بر روی آن کار کردند هیچ مانوری داده نشد. آیا جا نداشت که این گزارش به صورت مستقیم از صداوسیما پخش شود؟ متاسفانه امروز کشور معطوف به موضوعات دیگری است لذا جا دارد رسانه‌های ما گزارش ارائه شده از حادثه پلاسکو را بررسی کنند تا ببینند گزارش ارائه شده چگونه بوده است.

وی تاکید کرد: نظام اولویت‌های اجتماعی و سیاسی ما بر محور ایمنی نمی‌چرخد و به همین دلیل تا به حال این گزارش بازخوانی نشده است.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو در جمع‌بندی صحبت‌های خود به سه موضوع "وارد شدن موضوع ایمنی به کتاب‌های درسی"، بررسی ساختار "رسانه‌ها در مبحث ایمنی" و ساختار "سمن‌ها در حوزه ایمنی" اشاره کرد و افزود: امروز نقش ایمنی در کتاب‌های درسی ما بسیار کم‌رنگ است لذا باید این موضوع وارد کتاب‌های درسی شود و نقش موثر در آموزش ایمنی به دانش‌آموزان ما داده شود.

فاضلی افزود: متاسفانه در بررسی ساختار رسانه‌ها متوجه می‌شویم که امروز خبرنگار حرفه‌ای حوزه ایمنی نداریم. باید درباره ساختار سمن‌ها در حوزه ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شیلی تقریبا همه آتش‌نشان‌هایش به صورت داوطلب هستند. سمن‌های حوزه ایمنی در هندوستان در هنگام بروز سیل تخلیه منطقه را بر عهده دارند لذا باید آموزش رسانه‌ها و سمن‌ها را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.