معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان، نیازمند 10 هزار میلیارد تومان بودجه است، گفت: باید کمیسیون اوقات فراغت با محوریت آموزش و پرورش تشکیل شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر»، با موضوع «اوقات فراغت دانش‌آموزان»، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت‌های مختلفی وجود دارد.

وی ادامه داد: آنچه در طول 9 ماه تحصیلی اتفاق می‌افتد، ساحت‌های علمی، اخلاقی و فناوری است، اما به ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی در این مدت توجه نمی‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در 3 ماهه تابستان دانش‌آموز باید فراغتی داشته باشد و به ساحت‌های دیگر توجه شود و همانطور که برنامه درسی و آموزشی در طول سال تحصیلی داریم، درست این است که در تابستان نیز برای تعطیلات برنامه جامعی داشته باشیم.

فیض یادآور شد: برنامه‌ریزی اوقات فراغت را مکمل برنامه سال تحصیلی دانسته و به آن نگاه می‌کنیم و اینکه برخی خانواده‌ها اصرار دارند، دانش‌آموزان را به کلاس‌های تقویتی و آمادگی ببرند، این تربیت نامتوازنی را رقم زده و آثار منفی به دنبال دارد.

وی با اشاره به تجارب بین‌المللی در خصوص اوقات فراغت، تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از 9 ماه یادگیری، باید یک دوره رسوب یادگیری باشد تا آنچه دانش‌آموزان آموخته‌اند، تثبیت شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «فعالیت‌های مرتبط با اوقات فراغت دانش‌آموزان»، متذکر شد: فعالیت‌هایی مثل گلدوزی و قلاب‌بافی برای دختران و مهارت‌آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای، ورزشی و فعالیت‌هایی که جنبه ایجاد تعاملات اجتماعی را به همراه دارد، مورد توجه است و نباید اوقات فراغت را خلاصه در سر کلاس بدانیم.

فیض در خصوص «برنامه‌های حال حاضر آموزش و پرورش در حوزه فراغت دانش‌آموزان»، متذکر شد: ستاد مرکزی برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان تشکیل شده است و علاوه بر آموزش و پرورش، دستگاه‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارند.

وی با اشاره به تعاملات آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، افزود: با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم و قرار شده است برنامه‌های کوتاه مدت و آموزش مهارتی برای دانش‌آموزان انجام شود تا دانش‌آموزان پس از آموزش و کسب مهارت گواهینامه‌ای از سوی این سازمان دریافت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «هر دانش‌آموزش یک مهارت» را به عنوان شعار فعالیت‌های تابستانی انتخاب کردیم که این شعار در تابستان سال گذشته نیز انتخاب شده و اجرا می‌شد.

فیض بیان داشت: دانش‌آموزان برای کسب مهارت، باید 100 ساعت آموزش را در طی 3 فصل تابستان آموزش دیده و پس از طی کردن این سه دوره، به دانش‌آموزان گواهینامه مهارت اعطا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 24 هزار پایگاه تابستانی اوقات فراغت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: امسال 25 هزار پایگاه اوقات فراغت تابستانی را ایجاد کرده‌ایم و دانش‌آموزان می‌توانند در این مراکز ثبت‌نام کنند و بخشی از آموزش‌های لازم را در این پایگاه‌ها و بخش دیگر را با گرفتن معرفی نامه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کسب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «همکاری سازمان‌های مختلف در بحث اوقات فراغت با وزارت آموزش و پرورش»، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله دستگاه‌های همکار در بحث اوقات فراغت هستند.

فیض با اشاره به فعالیت‌ وزارت ورزش و جوانان در خصوص اوقات فراغت، یادآور شد: این وزارتخانه عمدتاً به عنوان ارائه دهنده فضا مطرح است و خدماتی به آموزش و پرورش ارائه نمی‌دهد؛ ضمن اینکه شهرداری‌ها، فرهنگسراها و خانه محلات نیز در این خصوص فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به میزان بودجه لازم برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، افزود: اگر 14 میلیون دانش‌آموز داشته باشیم و در مدت 100 روزه تابستان، 100 ساعت آموزشی برای هر یک دانش‌آموز در نظر بگیریم و میزان شهریه آن را 7 هزار تومان تعیین کنیم،‌نیازمند 10 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال برای اولین بار در طی 5 سال گذشته، 2 میلیارد تومان بودجه به موضوع اوقات فراغت دانش‌آموزان اختصاص پیدا کرده است؛ در حالی که این میزان در سال گذشته صفر بوده است و بار اصلی به دوش خانواده‌ها بوده و برای ارائه خدمات فراغتی دانش‌آموزان از خانواده‌ها وجه دریافت می‌شد؛ضمن اینکه این 10 هزار میلیارد تومان یعنی یک چهارم بودجه آموزش و پرورش است.

فیض با تاکید بر اینکه نگاه به آموزش و پرورش نگاه به کتاب درسی است، گفت: بقیه موضوعات فراموش شده و نام فعالیت‌های دیگر را فوق برنامه گذاشتند؛ در حالی که باید در تمام برنامه‌ها و بودجه‌ها توسعه متوازن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سند تحول، بیان داشت: در سند تحول به مفهوم اوقات فراغت پرداخته نشده است؛ بلکه گفته شده باید برای همه ساحت‌ها به صورت متوازن زمان و بودجه اختصاص دهیم، اما این نگرش به اوقات فراغت، صحیح نیست و همه به دنبال آموزش رفته‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، یادآور شد: این شورا که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، دارای کمیسیون‌های مختلفی است؛ از جمله کمیسیون آموزش عمومی قرآن که آموزش و پرورش محور و هماهنگ کننده دستگاه‌های مختلف در این خصوص است.

فیض تاکید کرد: در حوزه اوقات فراغت باید آموزش و پرورش محور باشد و باید مدلی شبیه کمیسیون آموزش قرآن در خصوص اوقات فراغت داشته باشیم و این کمیسیون با محوریت آموزش و پرورش باشد و بودجه‌های مربوطه برای دستگاه‌های مختلف متناسب با امکانات و نوع فعالیت‌های آنها توزیع شود.

وی در خصوص «زمان عملیاتی شدن کمیسیون اوقات فراغت»، افزود: زمانی سازمان ملی جوانان داشتیم که وظیفه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها را بر عهده داشت که در ادامه به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شد، اما دیگر هیچ دستگاهی تشکیل نشده و جایگزین سازمان ملی جوانان نشد تا وظیفه هماهنگ کنندگی دستگاه‌ها را عهده‌دار شود؛ در نتیجه باید به مدل سازمان ملی جوانان برگردیم که وظیفه هماهنگ کنندگی را بر عهده داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر نمی‌خواهیم این سازمان تشکیل شود، باید دولت باید لایحه‌ای به مجلس در این خصوص ارائه دهد و یا این کار در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود که بنده فکر می‌کنم مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتر است و ما باید طراح ایده اولیه آن در آموزش و پرورش باشیم.

فیض با برشمردن اهمیت تبیین برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان، متذکر شد: بنده فکر می‌کنم هنوز در کشور بحث اوقات فراغت به عنوان موضوعی که یک فرد خاص دغدغه مند آن شود، وجود ندارد و به این سطح اهمیت نرسیده است؛ در حالی که باید یک فرد در سطح رئیس‌جمهور یا وزرا، پرچمدار اوقات فراغت باشد و در صورتی که این‌طور باشد، می‌توان از همین حالا برای تابستان سال دیگر برنامه‌ریزی کرد.