معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مناطق محروم و شهرهای محروم که جاذبه ای برای بخش خصوصی نیست باید کلینیک های توانپزشکی را احیا کرده و از ظرفیت خود استان ها هم استفاده کنیم.

به گزارش مرور نیوز ، حسین نحوی نژاد بعد از ظهر چهارشنبه در ششمین نشست منطقه ای مدیران کل استان های منطقه دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر این افراد را معلولین جسمی حرکتی تشکیل می دهد، بیان کرد: همچنین هشت درصد مددجویان زیر پوشش این سازمان بیماران روانی مزمن هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بیشترین رتبه معلولیت ها در استان های خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر است.

نحوی نژاد با بیان اینکه استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و خراسان رضوی از پتانسیل های انسانی بسیار خوبی برخوردار هستند، بیان داشت: با وجود همه این ظرفیت ها متاسفانه معلولیت ها و عقب ماندگی هایی به لحاظ معیشتی، سطح آموزش و شرایطی در این مناطق وجود دارد که این امر وظایف سازمان را در برخورداری بهتر معلولان از بهره مندی خدمات سنگین تر می کند.

وی به اجرای طرح آزمایشی cbr توانبخشی مبتنی بر جامعه به عنوان یکی از مهمترین مصوبات این شورا اشاره کرد و گفت: با مشارکت و حمایت می توان وضعیت زندگی معلولین را بخصوص در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار بهتر کرده و ارتقا داد.

 

ارائه خدمات توانبخشی از راه دور

 

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در ارتباط با ارائه وسایل کمک توانبخشی اعم از لوازم بهداشتی، وسایل کمک توانبخشی و ارتوپدی فنی نیز گفت: نیازهایی که از معلولین در سامانه ثبت شده در سال 96 پاسخگویی می شود.

نحوی نژاد همچنین بر لزوم ارائه خدمات در منزل در برخی مناطق محروم تأکید کرد و افزود: باید شرایطی ایجاد شود که افراد تحصیل کرده با حمایت بهزیستی بتوانند این خدمات را انجام دهند.

وی با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی از راه دور، عنوان داشت: در این بخش از فناوری می توان به معلول و خانواده او از طریق ویدیو کنفرانس خدمات آموزشی و مددکاری که برای بهبود زندگی معلولین است، ارائه دهیم که نیازی به مراجعه حضوری معلولین نباشد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور، تفویض اختیارات سازمان را یکی از محوری ترین وظایف سازمان بهزیستی کشور درسنوات اخیر عنوان کرد و گفت: اعتقاد ما بر این است مقدمات هر منطقه باید به دست افکار و آرا همان منطقه رقم بخورد و ستاد بهزیستی کشور بتواند نقش تسهیل کننده داشته باشد.

نحوی نژاد با بیان اینکه در مناطق محروم و شهرهای محروم استان که جاذبه ای برای بخش خصوصی نیست باید کلنیک های توانپزشکی را احیا کرده و از ظرفیت خود استان ها هم استفاده کنیم، بیان کرد: با توجه به محروم بودن مناطق استان ها و ضعیف بودن بخش خصوصی در این مناطق باید شرایطی ایجاد کنیم که معلولین از خدمات توانپزشکی دور نمانند.