رئیس منابع طبیعی، آبخیزداری شاهرود از آغاز فصل برداشت محصولات فرعی مراتع این شهرستان مانند گون خبر داد و گفت: این محصول توسط بومیان منطقه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود، حسین شوکتی نیا با بیان اینکه بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی یکی از وظایف منابع طبیعی است، افزود: در این راستا مناطقی که شرایط مساعدی برای بهره برداری ازگیاه گون را دارند توسط بومیان منطقه مورد بهره برداری قرار می گیرد و در این شهرستان در مناطق نکارمن، قطار زرشک، بلند باران این بهره برداری از 20مرداد ماه سال جاری صورت گرفته است.

وی افزود: از اهداف اصلی این طرح اشتغال زایی و افزایش توان اقتصادی بهره برداران و اهالی منطقه وکسب مشارکت افراد محلی به ویژه اجرای عملیات احیاء واصلاح مراتع و توسعه صنایع دارویی و ... است.

رئیس منابع طبیعی شاهرود در ادامه افزود: در ایران بیش از 900گونه گون وجود دارد که گونه گون سفید پایه بلند، مولد محصول کتیرا است که بهره برداری از این گونه با نظارت کامل و دقیق کارشناسان مربوطه اجرا می شود.

نتایج مسابقات قرآن منابع طبیعی مشخص شد

مسئول حوزه نمایندگی فقیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز گفت: بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان وزارت جهاد کشاورزی (مرحله استانی) سازمان جهاد کشاورزی استان و ادارات وابسته برای کارکنان و خانواده آنان در رشته های حفظ یک تا 15 جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت، ترتیل، تفسیر، اذان به رقابت پرداختند .

مصطفی مرادی افزود: این دوره از مسابقات در دو گروه فرزندان و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات وابسته در دو بخش خواهران و برادران در روز گذشته در شهرستان دامغان، منطقه چشمه علی برگزار شد

وی بیان کرد: این مسابقات با شرکت230نفر از شرکت کنندگان سطح استان (مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و ادارات تابعه استان) برگزار و به نفرات برتر در هر رشته جوائزی اهدا شد .

مسئول حوزه نمایندگی فقیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در این رقابت ها غلامرضا صابریان در رشته قرائت قرآن کریم مقام دوم، مهراب سادات حسینی در رشته تفسیر فرزندان پسر مقام اول، زری حامدی همسر همکار در رشته ترتیل قرآن کریم بانوان مقام اول، زهرا وفایی فولادی همسر همکار در رشته حفظ یک جزء قرآن کریم نفر اول، محمد علی احمدی دررشته اذان فرزندان پسر مقام اول، مهدیه صلاحی در رشته حفظ 15جزئ قران کریم مقام اول، مهرانا سادات حسینی در رشته تفسیر فرزندان دختر مقام دوم، زکیه هراسانیان همسر همکار در رشته حفظ 15جزء قرآن کریم نفر دوم، مهدیه لالایان فرزند همکار در رشته حفظ یک جزء قرآن کریم نفردوم و حسین بهدانه در رشته تفسیر همکاران مرد مقام سوم را کسب کردند.

سند تک برگی مراتع ملی آردان صادر شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آرادان، با بیان اینکه یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌ها در حوزه منابع طبیعی کاهش بسترهایی که منجر به تخریب اراضی ملی شود، اخذ سند مالکیت مراتع است گفت: در این راستا یک هزار و 36 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند تک برگی صادر شده است.

امیرحسین شاه‌حسینی، بیان کرد: سه فقره سند تک برگی مربوط به اراضی ملی با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره ثبت، اسناد و املاک آرادان در سطح یک هزار هکتار از اراضی ملی دم تنگه، حسین‌آباد سهراب خانی و حسین‌آباد زرین کمر شهرستان به‌نام دولت صادر شده که با اجرای طرح کاداستر از بسیاری از جعل اسناد و خرید و فروش و اشتباه در تشخیص ملی بودن یا نبودن اراضی جلوگیری می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه 21 هکتار از اراضی منابع ملی شهرستان آرادان خلع ید و رفع تصرف شدند، افزود: در زمینه ساخت‌وساز غیرمجاز اداره منابع طبیعی نظارت کامل دارد تا زمین‌های ملی توسط زمین‌خواران تصرف نشود.

تلفن 1504 پل ارتباطی مردم با منابع طبیعی و آبخیزداری است.