برای اولین بار هوگو چاوز رییس جمهوری پیشین ونزوئلا که یکی از منتقدان سرسخت آمریکا بود، واشنگتن را متهم به کارگیری سلاح هارپ و ایجاد زلزله مرگبار هاییتی کرد .

به گزارش مرور نیوز، « زلزله های اخیرایران، نتیجه آزمایشات هسته ای یا پروژه های سری هارپ است!!» این روزها با این جمله بسیار مواجه می شویم.معمولا بعد از هر اتفاق بزرگی که در کشور رخ می دهد شایعات بسیاری هم دهان به دهان می چرخد که رشد شبکه های اجتماعی بستری برای گسترش این شایعات است؛ عده ای بر این باورند که آمریکا به صورت مخفیانه پروژه هارپ را علیه کشورمان استفاده می کند و علت خشکسالی و کم آبی و پدیده نوظهور ریزگردها و آلودگی شدید هوا و … ریشه در این قضیه دارد. با نگاهی به چند پدیده زیست محیطی مثل خشک شدن دریاچه ارومیه و کم آب شدن بسیاری از رودها مثل زاینده رود و … که در ده سال گذشته اتفاق افتاده به این نتیجه می رسیم که این سخن ممکن است بی راه هم نباشد.چرا که آمریکا برای فشار آوردن بر دولت و ملت ایران در دوران تحریم از هر اهرمی استفاده کرده است. اما این مسئله تا چه حد می تواند صحیح باشد ؟

هارپ (HAARP)

پروژه «HAARP» با عنوان کامل «High-frequency Active Auroral Research Program» یا «برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یک پروژه نظامی بود که در سال 1993 توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به منظور انجام تحقیقات روی اتمسفر زمین آغاز و تأسیسات آن در آلاسکا احداث شد . البته آمریکا در این پروژه مطالعاتی تنها نیست و کشورهایی دیگر مثل روسیه ،کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز پروژه هایی را برای مطالعه هارپ در دست دارند.

طبق ادعای آمریکا قرار است این پروژه روی لایه " یونوسفر" جو زمین تحقیق کند، اما به گمان بسیاری از ناظران، این پروژه می تواند به عنوان یک سلاح مخوف در آید و لایه فوقانی جو زمین را برای ایجاد تاثیرات اقلیمی در سطح زمین تحریک کند .

ایجاد زلزله توسط هارپ

برای اولین بار هوگو چاوز رییس جمهوری پیشین ونزوئلا که یکی از منتقدان سرسخت آمریکا بود، واشنگتن را متهم به کارگیری سلاح هارپ و ایجاد زلزله مرگبار هاییتی کرد.

پِرِس تی‌وی هم با انتشار یک گزارش تایید نشده و به نقل از یک منبع خبری روسی عنوان کرد که نیروی دریایی ایالات متحده با استفاده از فناوری جنگ ستارگان خود، قصد ایجاد زلزله ای در ایران داشته که اشتباها هاییتی را هدف قرار داده است.برخی تئوری های توطئه، هارپ را در ایجاد زمین لرزه سیچوان چین و کالیفرنیای آمریکا نیز مقصر دانسته‌اند.

آیا زلزله‌های اخیر به «پروژه هارپ» مرتبط است؟

برژینسکی مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دولت جیمی کارتر، هارپ را به عنوان سلاحی علیه کشورهای غیر متحد با واشنگتن معرفی کرده و مدعی است : تکنولوژی، روش‌هایی را در اختیار کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانند جنگ‌هایی سریع و غافلگیرکننده راه بیندازند.

جالب اینجاست که نه تنها انگشت اتهام در ایجاد زلزله به سوی پروژه هارپ نشانه رفته، بلکه بعضی حتی آن را در تغییرات آب و هوایی جهان نیز مقصر می‌دانند!

برخی از کارشناسان بر این باورند که پروژه هارپ در صورت تکمیل شدن می تواند تاثیراتی را در ایجاد زلزله در مناطق دلخواه داشته باشد

آیا زلزله‌های اخیر به «پروژه هارپ» مرتبط است؟

مهران فاطمی استادیار گروه جغرافیا دانشگاه یزد،با اشاره به تعداد زمین لرزه های بالای 3 ریشتردر بازه زمانی 1376 تا 1387 در ایران (این اطلاعات از وب سایت« پژوهشگاه زلزله شناسی ایران » گرفته شده است) معتقد است که تعداد زمین لرزه ها در ایران بعد از سال 1377 (1998) یعنی سالی که پروژه هارپ تکمیل شد ؛ 4 / ٢٠6 درصد افزایش پیدا کرده است .

آیا زلزله‌های اخیر به «پروژه هارپ» مرتبط است؟

فاطمی مدعی است در آلاسکا، که مجموعه ی هارپ در آن واقع است افزایش بسیار غیر طبیعی را در سال ١٣٨١ مشاهده می کنیم که تعداد زمین لرزه ها به یکباره چهار برابر سال های قبل می شود. این تغییر ناگهانی شاید به دلیل آزمایشات تحقیقاتی مسئولین هارپ در این ایالت باشد.

آیا زلزله‌های اخیر به «پروژه هارپ» مرتبط است؟

به گفته فاطمی ارتعاشات رادیویی هارپ باعث سرخ شدن لایه یونوسفر شده و این لایه را به نوسان در می آورد و موجب ایجاد صدا با فرکانس های کوتاه از ١ تا ٢٠ هرتز می شوند که فرکانس (ELF/ULF) نام دارند. این فرکانس ها پس از نفوذ به زمین، زلزله ایجاد می کنند . و با توجه به ازدیاد درصد زلزله در سطح ایران که متجاوز به 4 / ٢٠6 % بوده است می توان به وجود تاثیرات دیگری در ایجاد زلزله های مصنوعی پی برد، خصوصا آنکه این ازدیاد پس از آغاز فعالیت های هارپ واقع شده اند .

با وجود گزارش های متعدد درباره پروژه هارپ و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، کم نیستند کسانی چون " جسی ونتورا " که پروژه هارپ و خبرسازی درباره آن را در قالب " تئوری توطئه " تحلیل می کنند و معتقدند که استفاده از هارپ به عنوان یک سلاح، تنها ساخته و پرداخته ذهن های به شدت تخیلی و ضد آمریکایی است.

ناصر حافظی مقدس، زمین شناس، مهندس زلزله شناسی و استاد دانشگاه در گفتگو با کیهان درباره پدیده هارپ می‌گوید: منشأ شایعاتی که درخصوص ارتباط زلزله با پروژه هارپ وجود دارد شاید از این طریق می‌باشد که زلزله‌های بزرگ همراه با تغییرات وسیع در اتمسفر بالای منطقه کانونی می‌باشند و اغتشاشاتی را در کره یونسفر ایجاد می‌کنند. تلاش‌هایی جهت استفاده از این پدیده برای پیش بینی زلزله نیز در حال انجام است. اما اینکه با هدایت امواج الکترومغناطیس بتوان در یک منطقه زلزله ایجاد نمود توجیه علمی ندارد .

مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، در این رابطه می‌گوید: لرزه‌های ناشی از انفجار با زلزله‌های ناشی از جنبش در گسل‌های فعال قابل تفکیک هستند؛ از این رو در کل کره زمین امکان پنهان‌کاری برای هیچ کشوری وجود ندارد.

استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی در خصوص ارتباط هارپ با رخدادهای لرزه‌ای، معتقد است : اینکه بتوان با این فناوری هارپ یا انفجار یا تحریک، زلزله‌های مهمی مانند زلزله بم 5 دی ماه 1382 یا زلزله سراوان در 27 فروردین 92 ایجاد کرد، جواب منفی است؛ چون مثلا ژرفای زلزله بم در 8 کیلومتری بوده و زلزله سراوان در ژرفای 63 کیلومتری رخ داده است .

 

او معتقد است : هیچ بشری در هیچ جا حتی با فناوری هارپ نتوانسته پدیده‌ای طبیعی در این ژرفا را تحریک کند یا بر آن اثر بگذارد . اثر بشر از طریق هارپ یا فناوری‌های دیگر معمولا بر پدیده‌هایی است که در سطح زمین یا نزدیک آن رخ می‌دهند، بنابراین اغراق در این مساله به شبه علم و طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد .

زارعی مدعی است : پدیده‌ای مانند زلزله‌ از نظر اندازه و مکانیسم امروزه توسط ده‌ها، صد و گاه هزاران ایستگاه لرزه‌نگاری در جهان ثبت و رصد می‌شود و این طور نیست که کسی بتواند با نظریه‌های خیالی آنها را توضیح دهد .

او معتقد است : به نظر می‌رسد با استفاده از فناوری «هارپ» بتوان زلزله‌های کوچک و سطحی را در سطح زمین تحریک کرد. بنابراین انتظار تحریک رخداد زمین‌لرزه‌ای تا بزرگای حدود 3 را چه بسا بتوان از این فناوری داشت.

تئوری توطئه‌ یا حقیقتی پنهان!

محمدعلی رحمانی نیا، زمین شناس، کارشناس زلزله شناسی و استاد دانشگاه نیز در تحلیل موضوع هارپ می‌گوید: اگر زلزله طبیعی اتفاق بیافتد در لایه یونوسفر اختلالاتی ایجاد می‌شود و از این اختلالات ایجاد شده در واقع می‌توان وقوع برخی زلزله‌ها را پیش بینی کرد، از همین موضوع آمریکاییان بحث هارپ را پیش کشیده‌اند و در واقع با این اقدام می‌خواهند اذهان عمومی مردم جهان را فریب داده و به نفع خود از آن بهره برداری کنند .

تا کنون هیچگونه سند یا مدرک مستدل علمی درباره تاثیرات "هارپ " و ادعاهای مربوطه در مجامع علمی مطرح و یا منتشر نگردیده است و بیشتر گزارش ها در این باره در سطح رسانه ها بوده است. به نظر عده ای از کارشناسان، بحث ایجاد زلزله با استفاده ازهارپ، از اساس منتفی است و از نظر این عده، هارپ صرفا توانایی این را دارد که گرمای بسیار زیادی را در یک گوشه از زمین ایجاد کند و باعث سوختگی پوسته ای از زمین شود . این گرما البته با زلزله بی ارتباط نیست اما عامل اصلی زلزله نمی تواند باشد و تنها می تواند آن را تحریک کند .

برخی از کارشناسان هم تمامی گفته‌ها در مورد هارپ را یک بزرگنمایی و پروپاگاندای تبلیغاتی از طرف خود آمریکا می‌دانند و معتقدند که نه هارپ و نه هیچ تکنولوژی بشری دیگری حداقل با توجه به محدودیت های دانش کنونی نمی‌تواند چنین قدرتی داشته باشد و کارهایی با این وسعت انجام دهد و این تبلیغات را در راستای ترساندن دیگر ملت ها از آمریکا دانسته و باوری به کارایی هارپ در ایجاد خشکسالی، زلزله، توفان و ... ندارد.

آنچه مسلم است پروژه هارپ تنها در شکل یک تئوری علمی است وهنوز مدرک مستدلی برای عملیاتی شدن این پروژه وجود ندارد از سوی دیگر توان این پروژه در ایجاد زلزله، با توجه به نظر متخصصین کاملا غیر علمی و رد شده است و اغراق در آن به طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد. البته نباید فراموش کرد سرعت رشد علم در عصر حاضر بسیار بالاست و آمریکا نیز در زمینه تحقیق و توسعه هزینه های بالایی انجام می دهد.

در آخر باید گفت، هارپ در ایجاد تغییرات آب و هوایی ،خشکسالی و کم آبی و پدیده نوظهور ریزگردها و آلودگی شدید هوا و … قابل بحث بوده و نیاز به بررسی های دقیق تری وجود دارد.