شهردار تهران مدعی شده که نمی توانیم تصور دقیقی از تغییر و تحولات شهر تهران ارائه داد.

به گزارش مرور نیوز، محمد علی نجفی در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارشی از سند تحول مدیریت شهری تهران در صحن علنی شورا با بیان این مطلب افزود: اصلی ترین رویکرد استراتژیک برای اداره تهران مبارزه با فساد است.

ترسیم وضعیت موجود در شهرداری یک امر ضروری است

وی با اشاره به اینکه ترسیم وضعیت موجود در شهرداری یک امر ضروری بوده است،  ادامه داد: حتی اگر تکلیفی از سوی شورا بر شهرداری اعمال نمی شد، اما اقدام هوشمندانه شورا و تصویب مصوبه برای تعیین وضعیت زمان تغییر و تحول در شهرداری تهران کار ما را در تنظیم این سند تسریع کرد و سطح کارشناسی تهیه این گزارش را وسعت بخشید.

شهردار تهران با بیان اینکه از یک طرف مجموعه اعضای شورا و کارشناسان برای انجام این تکلیف به کمک ما آمدند، یادآور شد: از سوی دیگر کارشناسان شهرداری تهران در بخش های مختلف و جمع بزرگی از کارشناسان و صاحب نظران از بیرون شهرداری به کمک طلبیده شدند و در تهیه این گزارش زحمت کشیدند.

نجفی 2

معاونت برنامه ریزی در 4 ماه گذشته حجم انبوهی از مسئولیت ها را بر دوش داشت

وی با اشاره به اینکه معاونت برنامه ریزی مثل سایر معاونت ها در 4 ماه و نیم گذشته حجم انبوهی از مسئولیت ها را بر دوش داشت، بیان کرد: به همین دلیل باید مقدمات برنامه سوم شهرداری را تهیه می کردیم و اعمال مدیریت بودجه سال 96 را دنبال کرده و بودجه سال 97 را آماده می کردیم که آماده تقدیم به شورای شهر است.

نجفی با بیان اینکه باید تشکیلات و ساختار شهرداری تهران را مورد بررسی قرار  می گرفت و بسیاری از فعالیت های روزمره در معاونت برنامه ریزی و مدیریت شهری باید انجام می شد، تاکیدکرد: چیزی بین 40 تا 50 هزار نفر ساعت کار انجام شده و از نظر حجم و وسعت فعالیت ها کار بزرگی به شمار می رود. از تاریخ 7 شهریورماه مصوبه شورا برای تهیه این گزارش به ما ابلاغ شد و پس از آماده سازی مقدمات تهیه گزارش، کار انجام شد. متن اصلی گزارش در حدود بیش از 500 صفحه در اختیار ما قرار گرفت که متن اصلی پیوست های آماری و اسناد پشتیبانی دارد که برای تجزیه و تحلیل و بررسی یک سند استثنایی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می توانند از این گزارش برای تحلیل عملکرد شهر و شهرداری تهران در طول 12 سال گذشته استفاده کنند، گفت: گزارش خلاصه مدیریتی نیز در حدود 60 صفحه آماده شده که برای افرادی که فرصت کمتری دارند، قابل استفاده است تا تحلیل و ارزیابی از عملکرد مدیریت شهری داشته باشند. گزارش مختصرتری هم به صورت پاور پوینت آماده شده است.

 نمی توانیم تصویر کامل وصد درصد دقیقی از تغییر وتحول شهرداری ارایه دهیم

شهردار تهران با بیان اینکه اکنون روشن است تصویر کامل و صد در صد دقیق از تغییر و تحول شهرداری تهران نمی توانیم ارایه دهیم، افزود: اما سعی کردیم تا حد ممکن تصویر دقیقی از وضعیت ارایه کنیم. در آینده ممکن است با دستیابی به آمار و اطلاعات بیشتر بخش اندکی از این گزارش دست خوش تعییر و تحول شود و می توان گفت که به صورت تقریبی این گزارش 95 درصد دقت و اطلاعات کافی را دارد.

وی با اشاره به نکات ضعف و اشکالات موجود در تغییر و تحول،  ادامه داد: باید برای عبور از چالش ها و مشکلات هم رای شویم و تلاش کنبم در آینده راه های خطای تجربه شده در قبل را طی نکرده و از بروز خطا جلوگیری کنیم.

تهران در 12 سال گذشته فرصت های زیادی را از دست داد 

نجفی با بیان اینکه در 12 سال گذشته شهرداری تهران فرصت های زیادی را از دست داد که قابل برگشت نیست، یادآور شد: به عنوان نمونه آنچه در منطقه 22 اتفاق افتاد، یک فرصت بزرگ برای تهران بود. اولین منطقه ای که طرح تفصیلی کاملی داشت و می شد این منطقه را به منطقه پایلوت نمونه تهران تبدیل و از این منطقه به عنوان کانال هوا و ریه تهران استفاده کرد، اما متاسفانه این فرصت را از دست دادیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اشتباهات در تصمیم گیری و سیاست گذاری ها در 12 سال گذشته خیلی زیاد بود، بیان کرد: شهرداری خطاهای محاسباتی زیادی در این مدت داشته است. نمونه آن خطا در محاسبه هزینه های عمرانی پروژه هایی مثل پل صدر، تونل توحید و ... است.

ضعف های مدیریتی و عملکردهای زیادی وجود داشته است

وی درباره اینکه همچنین ضعف های مدیریتی و عملکردی زیادی وجود داشته است، بیان کرد: نهایتا مواردی بوده که متاسفانه به نظر بنده سوء استفاده بوده است. باید از طریق مراجع قضایی آنها را دنبال کنیم که برخی ها را نیز دنبال خواهیم کرد. اصلی ترین وجه تمایز این شورا و شورای قبلی عزم آنها برای مبارزه با فساد است و همین عزم به مدیریت شهرداری منتقل شده است.

اصلی ترین رویکرد استراتژیک شهر تهران مبارزه با فساد است

شهردار تهران با بیان اینکه اصلی ترین رویکرد استراتژیک ما برای اداره شهر تهران نیز مبارزه با فساد است، تاکید کرد: در اواخر اسفندماه 95 قراردادی با یک فردی در دانشگاه پلیس به مبلغ یک میلیارد تومان برای  دوین شاخص ارزیابی عملکرد بسته شده است. ایشان هم بعد از مدت ها یک گزارشی داده که شاید ارزش کارشناسی آن 10 میلیون تومان هم نباشد. حدود 850 میلیون تومان از این رقم پرداخت شده و جای تاسف است، آخرین پرداخت در تاریخ یک مرداد 96 بوده است حتی بعد از انتخابات شوراها و قطعی شدن تغییر و تحول در مدیریت شهرداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چیزی که عرضه شده بود در مقایسه با این رقم 850 میلیون تومان ناچیز بود، گفت: پس دنبال کردیم، این رقم چه شده است. بررسی کردیم و دیدیم یک قرارداد دیگری در تاریخ 2 مرداد 96 به مبلغ 730 میلیون تومان با همین فرد بسته شده است که آخرین پرداخت 2 مردادماه 96 بوده است یعنی روز قرارداد با روز پرداخت یکی بوده که در نهایت 584 میلیون تومان به ایشان پرداخت شده است.

پرداخت هزینه انتخابات از بودجه شهرداری تهران

شهردار پایتخت در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه چیزی که تاکنون دستگیر ما شده است این است که این فرد مدعی است از کل مبلغ یک میلیارد و 534 میلیون تومان 170 میلیون به خودش داده اند، افزود: بقیه را به حساب ایشان واریز کردند و ایشان به حساب یکی از روسای دفتر معاونان شهرداری واریز شده و به ادعای فرد دوم، این پول در انتخابات خرج شده است. در همان 173 میلیون تومانی که به این فرد داده شده و مکتوب اعلام شده است و 20 میلیون سهم خودش و بقیه سهم دیگران بوده است.

نجفی ادامه داد: یعنی از دو قرارداد یک میلیارد و 730 میلیون تومانی، مجری 20 میلیون و افراد دیگر 140 – 150 میلیون گرفته اند و حدود یک میلیارد و خرده ای از طریق رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار به فعالیت های عام المنفعه انتخاباتی برگشت داده شده است. از این موارد زیاد داریم و این مورد را به صورت مصداقی اشاره کردیم و موارد متعددی است که باید به دستگاه قضایی ارجاع دهیم.

وی با بیان اینکه در این گزارش سعی کردیم قضاوت نکنیم و قضاوت را به عهده همه کسانی قرار دهیم که ارزیابی می کنند، ادامه داد: بعد از مطالعات دقیق، همه در خواهیم یافت راه اداره شهر با چه مشکلات و دشواری هایی مواجه است.

رعایت انصاف و بی طرفی را در ارائه گزارش رعایت کردیم

شهردار تهران با اشاره به اصول و قواعد اخلاقی و علمی در ارایه گزارش گفت: به طور مرتب تذکر دادیم تا انصاف و بی طرفی در گزارش مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که فکر کردیم، محرمانه است خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت که بخشی از موارد جزئی در بررسی های بعدی اصلاح خواهد شد.

وی به دیون و بدهی های ثبت شده در دفاتر اشاره کرد و افزود: تاکنون 29 هزار و 510 میلیاردتومان به صورت دقیق ثبت شده است. در برخی زمان ها می بینم، دوستان رسانه ای در عرایض بنده و بعضی از مسئولان شورا و شهرداری دقت نمی کنند و بحث می کنند و می گویند چرا این اعداد با هم هم خوانی ندارند.

به گفته نجفی، بدهی ثبت شده شهرداری تا امروز این رقم است که 65 درصد بدهی های بانکی است. دیون و بدهی های ثبت نشده شهرداری چند نوع است که 22 هزار و 600 میلیارد تومان است که تقریبا قطعی است و ممکن است 2 تا 3 هزار میلیارد آن ثبت نشده باشد.

وی بیان کرد: اگر جمع مجموعه بدهی ها به اضافه بدهی احتمالی را در نظر بگیرید، یعنی موارد متعددی افرادی در شهرداری در دستگاه قضایی شکایت کردند، احتمال اینکه حکم به نفع آنها صادر شود، حدود 8 هزار و 600 میلیارد بدهی احتمالی داریم.

شهرداری 3 برابر بودجه 96 بدهی دارد

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه بدهی مجموع ثبت شده، ثبت نشده قطعی و همچنین احتمالی 52 هزار و 100 میلیارد تومان است،  یادآور شد: یعنی سه برابر بودجه سال 96  و این در حالی است که بودجه سال 96 هم صد در صد محقق نشده است.

وی به مطالبات قابل وصول شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بعضی افراد سند، بدهی قطعی دارند که این رقم 4 هزار و 723 میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده  مواردی بود که در قانون بودجه سال های قبل آمده است و گفته اند دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

محمد علی نجفی با بیان اینکه بخشی در حدود 9 هزارمیلیارد تومان مواردی بوده است که گفته اند دولت مجاز است این کار را انجام دهد که انجام نداده است، تاکیدکرد: دولت از نظر حقوقی و قانونی مدعی است که دولت مجاز بوده و این مبلغ را پرداخت نکرده و این حرف هم درست است. بخشی منوط به ارایه گزارش های حسابرسی شهرداری تهران است. در بعضی سال ها حسابرس اظهار نظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد. می گوید گزارش حسابرسی تایید شده را باید ارایه کنید.

نیامده ایم تا بدهی دولت به شهرداری را «ماست مالی» کنیم

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در بعضی از رسانه های مخالف می نویسند نجفی آمده است تا بدهی های دولت به شهرداری را ماست مالی کند، گفت: این در حالی است که در قانون نوشته شده بود، دولت مجاز است، این رقم را پرداخت کند اما در آن سال این کار را انجام نداده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت حسابرسی در شهرداری تهران افزود: 54 درصد دارایی های مندرج در صورت های مالی زیرمجموعه های شهرداری تهران حسابرسی نشده است. از این رو نمی توانیم، آنها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

محمد علی نجفی  با اشاره به سازمان سرمایه گذاری  بیان کرد: سازمان سرمایه گذاری در سال های گذشته تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است، نه اینکه تعامل کرده و سرمایه گذار پیدا کند. مسایلی مثل جذب سرمایه گذاری خارجی یا پرداختن به برنامه های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت آپ ها و شرکت های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است و کار اصلی این بوده است املاک شهرداری را به یک نفر بدهد و بگوید به ساز 50 درصد برای شهرداری و 50 درصد برای شما باشد.

وی در خصوص سازمان املاک و مستغلات تاکید کرد: هم اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست  نیست. از مجموع املاک 674 ملک غالبا به صورت سلیقه ای در اختیار اشخاص و نهاد ها قرار گرفته است. مثلا شما به این نهاد یک ملک 5 میلیاردی واگذار کردید و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است، ملکی واگذار نکردید. وجه تمایز چه بوده است و در این باره هیچ رابطه ای پیدا نکردیم. البته املاک نجومی خارج از این است و به جز تعداد کمی، مابقی در سازمان املاک ثبت نشده است.