معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به شناسایی هوش‌های متنوع دانش‌آموزان با طرح شهاب گفت: مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم باقی و ارتقاء می‌یابند همچنین با معیارهای صحیح استعدادها را شناسایی خواهیم کرد.

به گزارش مرور نیوز، شناسایی هوش‌های متنوع دانش‌آموزان با طرح شهاب ممکن شد. طرح شهاب جایگزین مناسب برای سمپاد است و شناسایی استعدادهای برتر در شرایط طبیعی کلاس درس صورت می گیرد.

واکنش های متفاوتی در سطح جامعه با تصمیم جدید آموزش و پرورش برای لغو آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم و حذف تدریجی این مدارس تا سه سال آینده را شاهد بودیم.

تمام کارشناسان بر  اهمیت این تصمیم و ضرورت حذف آزمون در دوره ابتدایی تاکید دارند اما هم‌اکنون آنچه که مورد بحث قرار گرفته و بیشتر منتقدان بر ضرورت تأمل درباره آن تاکید دارند، شیوه اجرای مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش است.

مدارس سمپاد

اگر قرار است مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول حذف و طرح شهاب ملاک شناسایی استعدادهای درخشان باشد، آیا هم‌اکنون زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم است؟ آیا مدارس دولتی نیروی انسانی آموزش دیده و منابع مالی لازم برای اجرای طرح شهاب را دارند؟ علت استقبال خانواده‌ها از مدارس خاص از جمله سمپاد، شاهد و حتی غیردولتی‌ها در مقایسه با مدارس دولتی چیست؟ آیا ممکن است این مصوبه زمینه‌ای باشد تا به تدریج مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم هم تضعیف شوند؟ بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند اطلاعات جامعی از جزییات مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش در دست نیست و نحوه اجرای طرح شهاب بسیار مبهم است.

محمد بطحایی

وزیر آموزش‌‌وپرورش نیز در نشست خبری اخیر خود اگر چه توضیحاتی راجع به این موضوع داد و تاکید کرد "طرح شهاب مهر سال آینده به پایه هفتم می‌رسد و هم اکنون با موانع و مشکلات این طرح آشنا هستیم. همچنین درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیازهای اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در این‌باره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل می‌شود و از اساتید مربوطه دعوت می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی چون آموزش معلمان را در نظر گرفته‌ایم." اما بازهم این توضیحات نتوانست ابهامات درباره طرح شهاب را پاسخ دهد.

رضوان حکیم زاده

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از جمله موافقان حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم است و این مصوبه را آغازی می‌داند بر پایان استرس دانش‌آموزان و توجه به مقوله‌های تربیتی در دبستان‌ها.

وی درباره دلایل تصویب مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت:‌  براساس مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و برگزاری هر نوع آزمون توسط موسسات خصوصی و استفاده از کتاب و جزوات آزموشی در دوره ابتدایی ممنوع است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش افزود: مطابق سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تربیت و دوره ابتدایی حساس ترین دوران تربیت دانش‌آموزان است و بدین جهت دارای اولویت است در این دوران بچه‌ها باید در فضای بانشاط و بدون استرس و رقابت مهارت‌های زندگی و با هم‌زیستن را فرابگیرند و خلاقیت آنها پرورش یابد اما شاهد بودیم خانواده‌ها برای اینکه فرزندانشان برچسب تیزهوش بخورند آنها را به سمت قبولی در آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد سوق می‌دادند و موسسات بسیاری در این رابطه فعال شده بودند و با برگزاری کلاس تست دانش‌آموزان را برای قبولی در آزمون این مدارس آماده می‌کردند.

کنکور از ابتدایی

کنکوری دشوار از دوره ابتدایی

حکیم زاده در توضیح تبعات منفی چنین اتفاقی در مدارس کشور عنوان کرد:‌ این روند باعث شده بود تمام اهداف تربیتی سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی تحت الشعاع قرار بگیرد و کودکان در سن پایین با فشار بالای انتظار خانواده‌ها برای قبولی در آزمون‌ها مواجه شوند که همین مسئله باعث استرس، اضطراب و رقابت شدید شده بود به گونه‌ای که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از هر 16 نفر فقط یک نفر پذیرفته می‌شدند این در حالی است که تمام دانش‌آموزان شرکت کننده جزو دانش آموزان موفق بودند همچنین در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی از هر 5 نفر یک نفر پذیرفته می‌شدند و در این رقابت دانش‌آموزان از سن پایین درگیر کنکوری سخت می‌شدند که به آنها فشار وارد می‌کرد و آنهایی که پذیرفته نمی‌شدند مهر بی‌کفایتی بر پیشانی شان خورده می‌شد و مورد سرزنش قرار می‌گرفتند که این مسئله از نظر سلامت روحی و روانی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تبعات منفی این مسئله بر 7.5 میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی خاطرنشان کرد:‌ این آزمون‌ها برنامه‌های تربیتی دوره ابتدایی را تحت‌ الشعاع قرار می‌‌دهند و امکان اجرای برنامه‌های مترقی سند تحول بنیادین مسیر نبود، مصوبه حذف آزمون‌ها گامی اساسی برای دستیابی به اهداف تربیتی در دوره ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که با اجرای ازشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و حذف نمره، دانش‌آموزان در محیط شاد و بانشاط دروس را فرامی‌گیرند و مشارکت جایگزین رقابت شده است همچنین مدارس ابتدایی به لحاظ قانونی اجازه ندارند با موسسات خصوصی قرارداد ببندند و برای بچه‌ها آزمون و کلاس برگزار کنند.

کمک درسی

دانش‌آموزان با دوپینگ موسسات خصوصی به مدارس سمپاد می رفتند

حکیم زاده ادامه داد: هر فردی باید از خودش بپرسد آیا فرزندش را برای یادگیری دروس ریاضی و علوم به مدارس خاص می‌فرستد یا اهداف تربیتی دارای اولویت است؟  اگر به هر پدر و مادری بگوییم بهترین صفتی که تمایل دارد فرزندش آن را داشته باشد، چیست؟ بیشتر آنها می‌گویند باهوشی و این مسئله باعث شده است بچه‌ها را به موسسات خصوصی سوق دهند تا با دوپینگ این موسسات و حضور در کلاس‌های مختلف در آزمون مدارس سمپاد پذیرفته و برچسب تیزهوش به آنها زده شود.

 

دانش آموزان تیزهوش

دانش‌آموز تیزهوش نیازی به موسسات خصوصی و آزمون‌های مختلف ندارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: همه ما تجربه دانش‌آموزانی را داریم که در کلاس سرعت یادگیری و پردازش بالاتری نسبت به سایرین دارند و کاملا متمایز با بقیه دانش‌آموزان هستند. این گروه نیازی ندارند با هزینه‌های هنگفت به سمت تیزهوشی هدایت شوند اگر اینگونه باشد تلکیف خانواده‌های محرومی که نمی‌توانند هزینه‌های سنگین موسسات خصوصی را پرداخت کنند در حالیکه فرزند آنها تیزهوش است چه می‌شود؟

طرح شهاب

شناسایی هوش‌های متنوع دانش‌آموزان با طرح شهاب

وی درباره نحوه اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی آینده گفت:‌ طرح شهاب برای شناسایی دانش‌آ‌موزان دارای استعداد برتر طراحی شده است و چند سال است که  از پایه چهارم در حال اجراست و بعد به دوره متوسطه اول تسری پیدا می‌کند در این طرح که شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است در شرایط طبیعی کلاس درس هوش‌های متفاوت و متنوع دانش‌آموزان  توسط معلمان به رسمیت شناخته می‌شود و فقط هوش ریاضی و علوم مطرح نیست و پس از شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد توسط معلمان برای آنها برنامه ویژه خواهیم داشت.

فعالیت مدارس سمپاد

فعالیت مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم و تفاوت در روش شناسایی تیزهوشان

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که آیا با این تصمیم مدارس سمپاد حذف خواهند شد؟ تصریح کرد:‌ حذف مدارس سمپاد مغالطه است و این مصوبه ناظر دوره متوسطه اول است به این دلیل که دانش‌آموزان دوره ابتدایی با سیستم ارزشیابی کیفی و توصیفی تحصیل می‌کنند و برگزاری آزمون در تناقض آشکار با این روش است. مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم باقی و ارتقاء می‌یابند همچنین با معیارهای صحیح استعدادها را شناسایی خواهیم کرد و نه با استفاده از آزمون تستی. با توجه به خواستگاه تربیتی در این تصمیم، آگاه‌سازی خانواده‌ها مهم است قطعا آنها تمایل ندارند برای آزمونی که از هر 16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود هزینه صرف کنند و اگر دانش‌آموز صاحب استعداد برتر باشد با معیارهای صحیح شناسایی و در دوره متوسطه دوم وارد مدارس سمپاد می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش تاکید کرد: طرح شهاب به عنوان طرح جایگزین تقویت خواهد شد و فرصتی فراهم می‌شود که استعداد تمام دانش‌آموزان شناسایی شود و آنهایی که سرعت یادگیری بهتری دارند در دوه دوم متوسطه دوم شناسایی و خدمات ویژه‌ای در مدارس سمپاد دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش حاصل یک خرد جمعی بوده و شکی نیست که این دغدغه چندین سال اخیر بود، افزود‌: متخصصان علوم تربیتی نسبت به برگزاری آزمون‌هاحساسیت داشتند و در پیام‌های بسیاری که از خانواده‌ها دریافت کردیم از حذف آزمون و رهایی فرزندانشان از استرس خوشحال بودند. وزیر آموزش‌وپرورش در هفته دوم حضورش در وزارت آموزش وپرورش گفت که برنامه اصلی او زدودن استرس و اضطراب از مدارس ابتدایی و بازگرداندان شادابی و نشاط است و تا زمانی که علت اصلی یعنی آزمون‌های مدارس حذف نشود هر اقدام دیگری که برا زیباسازی فضای مدارس انجام دهیم منجر به نشاط نمی‌شود.

حکیم زاده تصریح کرد:‌ این مصوبه یک بسته است و فقط به مدارس سمپاد نمی‌پردازد، چرا در رسانه‌ها اصلا به حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی پرداخته نمی‌شود و فقط بر مدارس سمپاد تاکید می‌شود. مصوبه اخیر شورای عالی آموزش وپرورش هر نوع آزمون در مدارس دولتی و غیردولتی را ممنوع اعلام کرده است، این آزمون‌ها به منبع درآمد میلیاردی برای موسساتی تبدیل شده است که برای دوره ابتدایی تست تولید می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع کار دولت یازدهم این موضوع پیگیری و مطرح شد و یک شبه درباره آن تصمیم‌گیری نشده است، وزرای مختلف تشخیص داده‌اند که آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای دوره ابتدایی مضر است و یکی از راهکارهای اساسی زنده شدن جریان تربیت در مدارس این است که دانش آموزان را برای تست زدن آماده نکنیم و طبق سند بنیادین اولویت برنامه‌های تربیت در مدارس ابتدایی است و مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش برپایه اصل بنیادین تربیتی است و همه با آن موافق هستند و بحث بر سر شیوه‌ اجراست. اما به هر حال شناسایی هوش‌های متنوع دانش‌آموزان با طرح شهاب قطعا ممکن شده است و شهاب جایگزین مناسب برای سمپاد است، همچنین  شناسایی استعدادهای برتر در شرایط طبیعی کلاس درس صورت می گیرد.