معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه‌های شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوا را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در خصوص کاهش آلودگی هوا گفت: سال گذشته هشت روز وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌ها بود و تنها ۱۴ روز هوای پاک داشتیم.

وی با بیان اینکه معمولا در نیمه دوم سال که غلظت آلودگی هوا بیشتر می‌شود که حدودا از آبان‌ تا بهمن‌ماه را در بر می‌گیرد، شاهد وضعیت ناسالم هوا در پایتخت هستیم، گفت: بر همین اساس باید از ابتدای آبان تا پایان سال برنامه‌های خود را بر کاهش آلودگی هوا متمرکز کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم میزان دی اکسید گوگرد را تقریبا از هوای شهر تهران حذف کنیم، گفت: با حذف گوگرد از سوخت توانستیم عدد آلودگی گوگرد را به  PPB۷.۱۷ برسانیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، گفت: شهرداری تهران به دولت طرحی ارائه کرد که معادل ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود تا زیان دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را نبینیم.

وی با بیان اینکه طرحی داشتیم برای کاهش آلودگی هوا که در آن به ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در سال احتیاج داشتیم، گفت: قرار بود دولت بخشی از آن را تامین کند و مابقی نیز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود، اما متاسفانه نشد.

وی با بیان اینکه بانک جهانی در گزارش خود راهکارهایی را مشخصا برای تهران برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرد که اعم از نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده، توسعه طرح کاهش و ... بود، گفت: اعتبار مورد نیاز ما برای حل آلودگی هوای تهران چیزی حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان بود که می‌بایست بخشی از آن توسط دولت تامین می‌شد که نشد.

بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال ۹۴ بود

پورسیدآقایی با بیان اینکه بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال ۹۴ بود که ۱۹ روز سکون کامل وارونگی را شاهد بودیم، گفت: اگر این برنامه‌ها اجرا شود، دیگر شاخص‌های قرمز نخواهیم داشت و شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته برنامه‌ای را به دولت ارائه کردیم اما در بودجه محقق نشد، گفت: اما سه اتفاق رخ داد که یکی از آنها اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود و دیگری این بود که جرایم راهنمایی و رانندگی برای اولین بار در جهت توسعه حمل و نقل عمومی صرف می‌شد که حدود ۱۷۳ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

به گفته وی، دولت اجازه داد که برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در شهر تهران سه مصوبه برای رفع آلودگی هوا داریم که جدیدترین آنها تخفیف ۹۰ درصدی به خودروهای برقی و تخفیف ۲۰  درصدی به خودروهای دارای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید بود، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد، اجرای فاز دوم طرح "کاهش" از آبان‌ماه است که معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تردد می‌کردند، کنترل می‌شد، گفت: حالا با مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا می‌توانیم در تمام سطح شهر باشیم.

وی با بیان اینکه مبادی ورودی شهر به دوربین ثبت تخلف مجهز شده است، گفت: ۴۶ سامانه دوربینی طراحی شده و مناقصه خرید دوربین نیز در حال برگزاری است.

یکی از مشکلات دوربین‌ها، عدم رویت پلاک در شب بود

پورسیدآقایی با بیان اینکه یکی از مشکلات دوربین‌ها، عدم رویت پلاک در شب بود، اما حالا تمام دوربین‌ها به پرژکتور مجهز شده‌اند، گفت: همچنین ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف به کد جریمه معاینه فنی مجهز شده‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی به دستگاه‌های جدید و حساس برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین مجهز شده‌اند، گفت: طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است که یکی از این نتایج این است که ۲۵۷ هزار خودرو معاینه فنی گرفته‌اند و ۶۰ هزار خودروی زیر چهار سال که مشمول معاینه فنی نبودند نیز توانستند معاینه فنی برتر بگیرند، اما متاسفانه باید اعلام کنم که ۵۵ درصد این خودروها موفق به دریافت معاینه فنی برتر در مرحله اول نشده‌اند.

وی با بیان اینکه در بررسی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند دریافتیم که کمتر از ۵۰۰ خودروی تردد کننده در محدوده معاینه فنی ندارند، گفت: خوشبختانه پلیس پذیرفته است که از ابتدای آبان‌ماه ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینه فنی را متوقف و اعمال قانون کند و همچنین استانداری به تمام وزرا بخشنامه‌ای را ارسال کرده است که اجازه ندارند با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش برگه معاینه فنی ندارد، کار کنند و به آنها پول پرداخت کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی نیز متعهد شده است که از اول مهرماه خودروهای بدون برگه معاینه فنی را اجازه تردد ندهد، گفت: نصب فیلتر بر ۷۰۰ اتوبوس بی آر تی نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین در نظر داریم اتوبوس‌های بخش خصوصی را از طریق پرداخت پیمایشی تشویقی به نصب فیلتر دوده مجاب کنیم.

وی با بیان اینکه قرارداد طرح کلید به کلید موتورسیکلت‌ها در حال انجام است، گفت: بر این اساس، موتورسیکلت‌های کاربراتوری با صرف هزینه یک میلیون تومان به انژکتوری تبدیل می‌شوند و اگر این اتفاق مهم رخ دهد، میزان آلودگی آنها از ۱۵ گرم بر کیلومتر به زیر ۵ گرم در کیلومتر می‌رسد که اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه بحث نصب ۲۰۰۰ کاتالیست را بر روی تاکسی‌ها در نظر داریم، گفت: همچنین در نظر داریم که شهرداری تهران ۵۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری کند و به صورت قسطی آنها را به سامانه‌های حمل بار موتوری واگذار کند.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده عملا بعد از ۱۰ سال نمی‌توانستند معاینه فنی را پاس کنند و جریمه می‌شدند، گفت: با همکاری پلیس و استانداری اگر تاکسی‌ها تا اول مهرماه معاینه فنی اخذ کنند، جرایم آنها در حوزه معاینه فنی بخشیده می‌شود.

برای کاهش آلودگی هوا به دو میلیارد دلار بودجه نیاز داریم

پورسیدآقایی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون برنامه جامعی ارائه نشده بود که همگان بدانند با چه هزینه‌ و برنامه‌ای می‌توان آلودگی هوای تهران را کاهش داد، گفت: برای کاهش آلودگی هوا به دو میلیارد دلار بودجه نیاز داریم که ظرف مدت چهار سال آلودگی کاهش یابد، اما از مجلس و سازمان برنامه و بودجه بپرسید که چرا این رقم اختصاص داده نشده است.

۷۰ درصد آلودگی تهران ناشی از خودروها است

وی گفت: نمی‌توانم بگویم که چه میزان از آلودگی هوا کاهش می‌یابد،  اما ۷۰ درصد آلودگی تهران ناشی از خودروها است و با این برنامه‌ها می‌توانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم.