معاون پرستاری وزارت بهداشت از تاخیر طولانی مدت پرداخت کارانه نیروهای درمانی در بیمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محمد میرزابیگی در نشستی خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در خصوص اقدامات معاونت پرستاری طی سه سال گذشته گفت: در دو سال و نیم گذشته حدود 24 بخشنامه، ابلاغیه و دستورالعمل در حوزه پرستاری به دانشکده‌های پرستاری و سراسر کشور ابلاغ شد. در بحث جذب نیروی انسانی آمارها نشان می‌دهند که در طول طرح تحول 16 هزار نیرو در بخش‌های مختلف به صورت خرید خدمت شرکتی، اضافه کردن تعداد نیروهای طرحی، تمدید طرح، استفاده از توان دانشجویان در بالین و... به کار گرفته شدند.

وی افزود: دستورالعمل اصلاح حقوق و دستمزد نیز در سال 95 به روز شد. به این ترتیب یک پرستار لیسانس شرکتی باید حداقل 2 میلیون و 70 هزار تومان درآمد داشته باشد. همچنین در خصوص ترمیم طولانی مدت برخی نقایص در حوزه پرستاری، سندهای عرضه و تقاضا و همچنین استانداردهای جدید در مجموعه وزارت بهداشت در حال تدوین است و به زودی ابلاغ می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری و گروه‌های دخیل در این حوزه ادامه داد: رویکرد آموزش در این دوره به سمت بالینی‌تر شدن نیروهای پرستاری حرکت می‌کند. دو بخشنامه نیز در راستای بالینی‌سازی پرستاری و اعضای هیئت علمی بالینی ابلاغ شده است.

میرزابیگی اضافه کردن مقاطع کارشناسی ارشد پرستاری، باز کردن راه برای ادامه تحصیل نیروهای بهداشتی - درمانی و تصویب دوره‌های مهارتی کوتاه مدت را از جمله اقدامات انجام شده از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در طول این دوره از وزارتخانه برشمرد.

وی همچنین از برطرف شدن موانع تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری خبر داد و گفت: تبدیل وضعیت نیروها تا یک ماه پیش مشکلاتی داشت که در حال حاضر این موانع برطرف شده است. سختی و اولویت کار نیز مانند حوزه دستمزد از طریق دولت پیگیری می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: ما در نظام پرداخت دستاوردهایی داریم، اما بین کسانی که آن را پیگیری می‌کنند اختلاف دیدگاه وجود دارد.

میرزابیگی در خصوص آخرین وضعیت تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران گفت: حدود پنج تا 12 ماه عقب ماندگی در پرداخت کارانه‌ها وجود دارد و این مسئله امروز مهم‌ترین چالش ما است. من به خاطر این میزان تاخیر اظهار شرمندگی و عذرخواهی می‌کنم، مقصر آن وزارت بهداشت نیست بلکه سازمان‌های بیمه گر هستند.

وی ادامه داد: همه گروه‌های پزشکی بابت کارانه‌ها طلبکاری دارند، در عین حال بیمارستان‌ها نیز به پرسنل بدهکار و بیمه‌ها طلبکار هستند. به طور معمول حداکثر باید سه ماه در پرداخت پول بیمارستان‌ها توسط بیمه‌ها تاخیر وجود داشته باشد اما بیش از آن توجیهی ندارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تمام گروه‌های پرستاری درخواست کرد که به وزارت بهداشت برای نظارت در اجرایی شدن دستورالعمل‌های این وزارتخانه و همچنین نوشتن برنامه حوزه پرستاری در سال 96 به این وزارتخانه کمک کنند.