سردار هادیانفر گفت:مردم به نشان و نماد اعتماد فروشگاه ها برای جلوگیری از کلاهبرداری توجه کنند.

به گزارش مرور نیوز، سردار هادیانفر در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تقویم سراسری پلیس فتا میزبان پلیس فتا از سراسر کشور بودیم و برنامه های سال گذشته و سال جاری در حوزه جرائم را مرور کردیم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری متمرکز بودیم و مصوبه شورای عالی فضای مجازی پلیس فتا را در حوزه مردم، کسب و کارها و شرکت های خصوصی مسئول کرده است.

رییس پلیس فتا به رشد ۷۱ درصدی جرائم فضای مجازی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: با متوسط ۱۵ روز کشف شرایط بهتری از کشورهای پیشرفته و آمریکا داریم.

سردار هادیان فر از وقوع ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی خبر داد و خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال به بیش از ۸۰ هزار جرم برسد.

وی ادامه داد:با همکاری با بانک مرکزی به سامانه های رمز دهنده یکبار مصرف ارائه خواهد شد و در کشور بالغ بر ۴۰۰ میلیون کارت بانکی داریم و تسهیلات بسیاری را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: امنیت کارت های بانکی امری جدی است و فاز اول OTP ها در حوزه بانکداری هست و این رمز یکبار مصرف از ۳۲ بانک در کشور قابل تقاضا است.

رییس پلیس فتا تصریح کرد: اگر بانکی رمز یکبار مصرف ارائه ندهد و مشتریان آن مورد سرقت قرار گرفتند بانک بر اساس توافق ما مسئول است و دستور شخص رئیس جمهور و ابلاغ بانک مرکزی است.

سردار هادیان فر افزود: بانک ها را مکلف کردیم ضمن نگهداری پول مردم به امنیت هم توجه داشته باشند و در حال حاضر در مرحله نخست از طریق سیستم بانکی و در اپلیکیشن هم رمز یکبار مصرف فعال است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح بر روی ۵۰۰ هزار دستگاه ATM اجرا می کنیم.

رییس پلیس فتا در رابطه با کسب و کارهای جدید و استارت آپ ها گفت: رشد این کسب و کارها ۳۲۰۰ برابر بوده و لازم است داده های آنها در داخل کشور هاست شود و نگاه حمایتی و صیانتی از اطلاعات مردم داریم.

سردار هادیان فر به وجود ۳۲ هزار نماد اعتماد بر فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد و گفت: مردم به نشان و نماد اعتماد فروشگاه ها برای جلوگیری از کلاهبرداری توجه کنند.

24 درصد جرائم سایبری بر بستر اینستاگرام

وی به وقوع ۲۴ درصد جرائم در اینستاگرام اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر در هاتگرام و طلاگرام هستند.

 رییس پلیس فتا در پاسخ به موج گفت: در مورد شکایت تکلیف قانونی داریم و بعد از تایید مراجع قانونی شکایت مردم به مرجوعه قضایی رسیدگی می کنیم و با تماس مردم امکان رسیدگی نداریم و از طریق سامانه کاربر را راهنمایی می کنیم تا مرجوعه قضایی را دریافت و به پلیس فتا مراجعه کند.

سردار هادیان فر از وجود ۴۲ هزار همیار فتا در بین دانش آموزان خبر داد.

وی گفت: امنیت در فضای مجازی یک محصول نیست که قابل خریداری باشد و همه باید بدانند که استفاده از فضای مجازی مستلزم آگاهی و ایجاد امنیت است و با رعایت این نکات از تجهیزات و فضای مجازی استفاده کنیم.