رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر سه پیشنهاد و مدل برای کاهش مناطق شهرداری تهران ارائه کرد.

به گزارش مرور نیوز، احمد دنیامالی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در سیصد و چهارمین جلسه علنی شورای چهارم شهر تهران گفت: شهر تهران امروز با مساحتی بالغ بر 730 کیلومتر مربع از قدمتی حدود 200 ساله برخوردار است که در ابتدا فقط سه کیلومتر بوده و در دوران قاجار به 19 کیلومتر مربع افزایش یافته و در طرح تفصیلی جدید وسعت شهر تهران 614 کیلومتر مربع تعیین شده است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی و آشفتگی‌های سال‌های ابتدایی انقلاب اراضی اطراف تهران نیز به مساحت شهر اضافه شدند و تعداد مناطق به عدد 20 افزایش یافت گفت: جالب است بدانیم که اسنادی از چگونگی و چرایی این تصمیم در دست نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه در اوایل دهه هفتاد از آنجا که در غرب تهران محدوده‌های بیشتری به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفت، مهندسین مشاوری استخدام و بدین ترتیب پس از بررسی‌های انجام شده مناطق 21 و 22 به تهران اضافه شدند افزود: در سال‌های اخیر شهرداری تهران برای اداره بهتر شهر به استفاده از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های نوین و همچنین مکانیزه نمودن امور، اهتمام ویژه ورزیده است. بررسی و مقایسه مناطق شهرداری از جنبه‌های مختلف مانند جمعیت و مساحت می‌تواند ما را در تصمیم‌گیری‌ها بهتر یاری دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش دارای 19 منطقه، گاز 10 منطقه، سازمان آب 6 منطقه، برق 5 منطقه، مخابرات 8 ناحیه، راهور 16 منطقه و پست 19 منطقه در تهران است که به خدمات رسانی مشغول هستند گفت: اینکه ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان کشور تبدیل شده و به طور جدی در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته، شایسته است شورای شهر نیز با توجه به مسائلی که عنوان شده بازنگری در مناطق شهرداری را در دستور کار خود قرار دهد چرا که حاصل این بازنگری با توجه به سایر سازمان‌های خدمات رسان در شهر ضمن ایجاد نظم و هماهنگی بین سازمانی از سردرگمی مراجعین جلوگیری و مانع از اقدامات موازی و دوباره کاری‌ها خواهد شد.

وی افزود: بازنگری در تعداد و محدوده مناطق شهرداری با هدف ایجاد توازن چنانچه با رویکرد اصل تحقق مدیریت واحد شهری و هماهنگ با سایر سازمان‌های خدمات رسان صورت بگیرد تحول عظیمی در بهبود نظام مدیریت شهری و ارتقای خدمات رسانی و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌کند و بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی را در شهرداری محقق خواهد کرد.

دنیامالی افزود: در بررسی اجمالی از جنبه مساحت، مناطق 1، 2، 4 و 22 با مساحتی بیش از 62 کیلومتر و مناطق 10 و 17 با مساحتی کمتر از 9 کیلومتر به ترتیب بزرگترین و کوچکترین مناطق به حساب می‌آیند و از منظر دیگر هر یک از مناطق گفته شده و همچنین مناطق 5 و 21 مساحتشان از مجموع مساحت پنج منطقه کوچک تهران بیشتر است و از بعد جمعیت نیز وضعیت اینگونه است و مناطق 4، 5، 15 و 2 با بیش از 600 هزار نفر جمعیت بیشترین و مناطق 22، 21 و 9 با حدود 300 هزار نفر کمترین جمعیت را دارند.

وی در ادامه نطق خود ضمن مقایسه جمعیت تهران و برخی از مناطق با بعضی از کشورها و استان‌ها گفت: جمعیت تهران از شهرهای هنگ کنگ، بلغارستان، توگو، صربستان و ... بیشتر بوده و از نظر مساحت نیز از کشورهایی مثل سنگاپور و بحرین بزرگتر است و حتی برخی مناطق تهران بیشتر از مراکز سایر استان‌های کشور جمعیت دارد به گونه‌ای که جمعیت منطقه 4 به تنهایی دو برابر جمعیت مرکز استان یزد است و جمعیت مراکز استان گلستان و مازندران هم از مناطق کم جمعیت تهران مانند 11 و 16 کمتر است.

وی با ارائه مدل‌هایی گفت: ادغام برخی مناطق و تبدیل کردن تهران به 17 منطقه و یا کاهش 8 منطقه و افزایش یک منطقه جدید نیز جزء مدل‌های پیشنهادی است که همچنین تبدیل تهران به 7حوزه یا منطقه نیز می‌تواند موثر باشد و این پیشنهادها در راستای چابک سازی سیستم پیشنهاد می‌شود.