به رغم جمع‌آوری معتادان متجاهر، اما خرده فروشان کماکان حضوری گسترده در تهران دارند پس باید محور اصلی توجه ما بحث اجتماعی کردن امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باشد و هر خانواده بسیجی متولی حفظ خانواده خود باشد.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، اعتیاد مشکل اساسی جامعه ایران است و با اینکه قوانین خوبی در مبارزه با مواد مخدر داریم اما قدرت اجرایی مناسبی در این زمینه وجود ندارد. در واقع باید گفت بیکاری یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی بوده که توانسته جوانان را به سمت اعتیاد سوق دهد و همین معضل باعث شده تا جوان برای تخلیه خود به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند. همچنین برخی خانواده‌های مرفه و جوانان آن‌ها به دلیل در اختیار داشتن پول‌های هنگفت به سمت اعتیاد به مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

اصغر سلیمی، دبیر کمیسیون شوراهای مجلس معتقد است در بحث مبارزه با مواد مخدر چندین ارگان،‌ دستگاه و نهاد اقداماتی را به طور گروهی و مستقل انجام دادند تاکنون هزینه‌های سنگینی را بر دوش نظام قرار داده است. متأسفانه مسوولان و دولتمردان کنونی و همچنین در تمامی ادوار نتوانسته‌اند برنامه مناسبی را برای تأمین و ایجاد اوقات فراغت جوانان داشته باشند؛ چرا که اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای این امر صورت می‌گرفت قطعا شاهد گرایش و سوق جوانان به سمت اعتیاد نبودیم.

*مرگ روزانه 10 معتاد در کشور

آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد روزانه تعدادی از معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس این آمارها از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می‌دهد.

در سال ۹۳ آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است نگران کننده است. بر اساس آمارها مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در این سال 2 هزار و 986 مورد گزارش شده و در سال 1394 این آمار به بیش از 3 هزار نفر رسیده است که با مجموع 10 سال اعلام شده می‌توان گفت در 12 سال گذشته حدود 45 هزار معتاد جان خود را از دست داده‌اند.

*معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر: انهدام یک هزار و 300 باند قاچاق مواد مخدر از ابتدای امسال

اسدالله هادی نژاد، معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر طی چند روز گذشته به اعلام آخرین آمار کشفیات مواد مخدر در هفت ماهه اول سال 95 پرداخت و اظهار کرد: مجموعه دستگاه‌های مقابله‌ای 373 تن کشفیات انواع مواد مخدر و هفت ماهه اول سال 95 داشتند، این میزان از کشفیات نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر، 75 تا 78 درصد کشفیات مواد مخدر در شرق و حاشیه شرق کشور انجام می‌شود و عمده کشفیات به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، اصفهان و فارس اتفاق می‌افتد.

هادی نژاد معتقد است: در سال جاری، یک هزار و 300 باند و گروه قاچاق مواد مخدر طی عملیات مختلف در کل کشور منهدم شده‌اند و در هفت ماهه اول امسال 42 نفر از اشرار کشته شده‌اند. همچنین 11 هزار خودرو و 540 قبضه سلاح توقیف شدند.

*رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور: حضور گسترده خرده فروشان در پایتخت

سردار زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت به رغم جمع‌آوری معتادان متجاهر، اما خرده فروشان کماکان حضوری گسترده در تهران دارند و علت را باید در فقدان تدابیر و استفاده از راهکارهای لازم در برخورد با خرده فروشان جست‌وجو کرد.

*جانشین فرمانده پلیس تهران بزرگ: دستگیری روزانه 180 نفر خرده‌فروش مواد مخدر

سردار کریمی جانشین فرمانده پلیس تهران بزرگ با ارائه گزارشی در خصوص مبارزه با خرده‌فروشان، از وجود 143 نقطه آسیب‌زا در تهران خبر داد.

وی همچنین از دستگیری روزانه 180 نفر خرده‌فروش مواد مخدر در تهران، برآورد جمعیت 12 هزار نفری خرده‌فروشان و بازداشت تعداد 38000 نفر خرده‌فروش مواد مخدر از ابتدای سال جاری و همچنین افزایش 27 درصدی دستگیری‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت 12 درصد این افراد به زندان معرفی شده‌اند.

*دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: انهدام ۲۲۰ آشپزخانه مواد مخدر در سال ۹۴

رحمانی فضلی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و 522 مورد عملیات انجام شده است، گفت: در مجموع این عملیات‌ها 618 تن مواد مخدر کشف و 220 آشپزخانه منهدم شد.

*جامعه شناس: مواد مخدر به راحتی قابل دسترس است

امان‌اله قرایی مقدم، جامعه شناس می‌گوید: باید تمامی سازمان‌ها، مردم و مسوولان دست به دست هم دهند تا شاهد پیشگیری از اعتیاد در جامعه باشیم. البته اینکه بگوییم تنها یه قشر یا نهاد تأثیر قاطع و ۱۰۰ درصدی در پیشگیری از این بلای خانمان سوز دارند، صحیح نیست بلکه همگان باید در این امر مشارکت کنند.

این جامعه شناس با اشاره تئوری میدان نیروی ارسطو و انیشتین گفت: این تئوری در رابطه با معضل اعتیاد نیز وجود دارد که عوامل برانگیزنده آن، طلاق والدین، بیکاری، نبود شادی، کم رنگ شدن اعتقادات دینی، جو پراکنی، در دسترس بودن مواد و و دوستان ناباب بوده. متأسفانه عوامل بازدارنده در اعتیاد کمتر از عوامل برانگیزنده است و عواملی چون بیکاری و افزایش طلاق و مشکلات اقتصادی به افزایش آمار اعتیاد در کشور دامن زده است.

وی ضمن انتقاد نسبت به این مساله که متأسفانه بسیاری از مواد مخدر به راحتی قابل دسترس است، افزود: گاهی مواد مخدر آسان‌تر از قرص آسپرین در اختیار معتادان قرار می‌گیرد.

قرایی مقدم با اشاره به آمار ۱۰.۵ درصدی بیکاری و زیرخط فقر قرارگرفتن تعدادی از افراد جامعه اظهار داشت: پرکردن اوقات فراغت جوانان، پاکسازی مناطق آلوده لازم است در کنار سایر ریشه‌های گرایش به اعتیاد مورد توجه قرار گیرد. البته صدا و سیما باید با اجرای برنامه‌های مناسب و شاد و برای جوانان آنان را به سوی خود جذب کند و پس آز آن با فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت پیشگیری از اعتیاد گام‌های مؤثر بردارد. افزایش طلاق، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، بیکاریو کمبود شادی از عواملی به شمار می‌رود که فضای جامعه را مسموم ساخته که باید برای رفع این مشکلات، اقدامات مستمر، کارشناسی شده و اساسی انجام گیرد.

*دادستان تهران: قاچاقچیان عمده موامخدر باید از تخفیفات قانونی محروم شوند

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران چندی پیش با تأکید بر این که تمرکز دادستانی و پلیس روی پرونده‌های قاچاق عمده و کلان مواد مخدر است، اظهار داشت: در فرایند اصلاح قانون باید به پرونده‌های قاچاق عمده مواد مخدر و روان‌گردان و متهمان این گونه پرونده‌ها توجه خاص شود و این پرونده‌ها از شمول تخفیفات قانونی مستثنا شده و مرتکبان و محکومان این گونه جرایم نباید به برخورداری از چنین تخفیفاتی امیدوار باشند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند میزان و نوع مجازات محکومین جرایم مواد مخدر تابع مصلحت عمومی بوده و جزو امور قطعی به شمار نمی‌رود و می‌تواند در زمان‌های مختلف متفاوت باشد، تأکید کرد: بحث اصلاح قانون مواد مخدر یک مسأله است و سست شدن مبارزه با عوامل آن موضوع دیگری است و معلوم نیست که معضل مواد مخدر در کشور با تعلیق یا توقف اجرای احکام اعدام حل شود؛ چرا که بخشی از مشکلات مرتبط با مواد مخدر به اقدامات دشمنان ما بر می‌گردد.

گردش مالی مواد مخدر در کشور علاوه بر اینکه اساس و پیکره اقتصادی کشور را به لرزه در می‌آورد، سیستم اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش و فرهنگ را فاسد کرده و یک کشور را دچار آسیب می‌کند، در واقع بهترین راه مقابله با این موضوع پیشگیری است، چراکه در خوش بینانه ترین حالت درمان تنها در 20 درصد جواب می‌دهد و در 80 درصد موارد بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد برمی گردند، بنابراین بهتر است وارد چرخه اعتیاد نشویم.

 پس باید محور اصلی توجه ما بحث اجتماعی کردن امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باشد و هر خانواده بسیجی متولی حفظ خانواده خود باشد.