عضو شورای شهر تهران گفت: امروز بیشترین مراجعات شهروندان به شهرداری تهران به واسطه درخواست مجوز پروانه ساختمانی است که متاسفانه به دلیل طولانی بودن روند رسیدگی به درخواست‌های شهروندان سبب شده که نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی برای شروع ساخت و ساز در میان مردم وجود داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، مجید فراهانی در موافقت با کلیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرآیند صدور پروانه عملیات ساختمانی، گفت: امروز بیشترین مراجعات شهروندان به شهرداری تهران به واسطه درخواست مجوز پروانه ساختمانی است که متاسفانه به دلیل طولانی بودن روند رسیدگی به درخواست‌های شهروندان سبب شده که نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی برای شروع ساخت و ساز در میان مردم وجود داشته باشد.

وی افزود: مشکلات موجود در دریافت پروانه ساختمانی سبب شده تا تمایل برخی افراد برای ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش پیدا کند. از سوی دیگر در سال جاری شرایط ساخت و ساز سخت و قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده و این اتفاقات سبب شده تا توان سازندگان و خریداران کاهش پیدا کند. همچنین از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و ... به صورت شدیدی در شرایط اقتصادی کشور اثر گذاشته که می‌تواند در ساخت و ساز نیز اثرگذار باشد و بدین ترتیب انگیزه خریداران و مجریان برای ورود این عرصه را کم کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با انتقاد از طولانی بودن روند صدور پروانه تاکید کرد: طولانی بودن این مسیر مزید بر علت خواهد شد و بر مشکلات این حوزه می‌افزاید. طولانی شدن زمان استعلامات، مراجع مختلف و تداخل با خدمات الکترونیک شهر و بررسی نمای ساختمان همگی از مشکلاتی است که ما شاهدیم و سبب طولانی شدن روند صدور پروانه خواهد شد.

وی ادامه داد: چگونه است در بعضی از شهرها مانند مشهد توانسته‌اند زمان صدور پروانه را به واسطه کوتاه کردن فرآیند صدور کاهش دهند و این فرآیند را اصلاح کنند. مهم است که صدور پروانه به صورت نظام‌مند و سیستماتیک صورت پذیرد.

فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لوایحی که در گذشته وجود داشت، گفت: در گذشته نیز بحث‌هایی در این خصوص مطرح شده اما همچنان در فرآیند صدور پروانه ساخت به صورت گام به گام مشکلاتی وجود دارد. لازم است در این فرآیند اصلاح صورت پذیرد و از لحاظ زمانی برای کوتاه شدن آن گام‌های موثری برداشت.