وزیر بهداشت گفت : در سیستم ارجاع باید رویکرد خدمت محور داشته باشیم نه پزشک محور و این خدمت ممکن است در یک مجموعه تخصصی باشد یا فوق تخصصی.

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی در جلسه هفتم شورای سیاستگذاری نظام الکترونیک سلامت اظهار داشت: دوستان در استقرار پرونده الکترونیک، خالصانه زحمت کشیدند، اما اگر همه معاونت‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و نظام پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همدیگر کمک نمی‌کردند، این حرکت عظیم ملی شکل نمی‌گرفت.

وی تصریح کرد: بسیاری باور نمی‌کردند که چنین کار بزرگ ملی که سال‌ها بر روی زمین مانده بود، شکل بگیرد و نهایی شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: فرصت خدمت به مردم محدود است و دو راه بیشتر در پیش نداریم؛ یکی اینکه به حاشیه پردازی‌ها پاسخ دهیم و از کار کردن عقب بمانیم و یا اینکه باید کار کنیم که بنده همواره خودم را از رانش‌ها و کشش‌های بی‌مورد دور کرده‌ام و همیشه سعی داشته‌ام که به کار اصلی خود بپردازم؛ البته در برخی موارد، فرمانده باید به خط مقدم برود تا طرف مقابل بداند که یاران او تنها نیستند و یارانش هم دلگرم شوند.

نمکی خاطرنشان کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت دو پیام در برداشت؛ اول اینکه می‌توان با وفاق و همدلی و هم افزایی، اقدامات بزرگ کرد و دوم اینکه برخی اقداماتی که از وحشت عدم امکان، آنها را بر زمین گذاشته‌ایم را می‌توان انجام داد و اگر بتوانیم مشکلات را از همدیگر تفکیک کنیم و به هم گره نزنیم، می‌توان به نظام سلامت الکترونیک کارآمد امیدوار بود.

وی ضمن تأکید بر اهمیت در نظر گرفتن مباحث پزشکی و آموزش از راه دور در نظام سلامت الکترونیک ، گفت: باید از امروز از ابزار ارزشمند پرونده الکترونیک سلامت بهترین استفاده را کرده و باید سه رکن دیگر تکالیف قانونی شامل سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی را بر روی آن پیاده کنیم. البته باید پرونده الکترونیک سلامت را با راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند نسخه نویسی الکترونیک و اتصال به مراکز خصوصی و مطب‌های پزشکی کامل تکمیل کنیم.

وزیر بهداشت از بکارگیری یکی از مدیران و صاحب نظران حوزه سلامت به عنوان مدیرپروژه راه اندازی نظام ارجاع و پزشکی خانواده خبر داد و گفت: خوشبختانه در برخی استانها به طور همزمان سیستم ارجاع اجرا شده است، اما بر خلاف پرونده الکترونیک سلامت که به جامعیت جمعیتی فکر می‌کردیم، در سیستم ارجاع و پزشکی خانواده معتقد به مرحله بندی و اجرای آزمایشی در چند استان هستم و باید برای این اجرای آزمایشی، هدف‌گذاری و زمان‌بندی داشته باشیم.

سعید نمکی یادآور شد: در راه‌اندازی سیستم ارجاع باید به چند نکته توجه کرد؛ اینکه نیروی انسانی در اولین تماس مردم با سیستم ارجاع باید پزشک باشد یا غیرپزشک، چگونگی استقرار نظام ارجاع و تعریف سطوح ۲ و ۳ و همچنین اجرا در چه شهرهایی با چه میزان جمعیت در کشور مهم است و حتما در راه‌اندازی نظام ارجاع همانند پرونده الکترونیک سلامت نیازمند مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر و نظام پزشکی و انجمن‌های علمی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور باید به مردم کمک کند و اینکه می‌گوییم هر خانه یک پایگاه سلامت باشد به این خاطر است که در هر خانه، یک سلامت‌یار بتواند در ارتقای سلامت خانواده موثرتر باشد و در صورتی که آموزش و پزشکی از راه دور طراحی و اجرا شود، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد در وقت و هزینه‌های مردم صرفه‌جویی خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: در سیستم ارجاع باید رویکرد خدمت محور داشته باشیم نه پزشک محور و این خدمت ممکن است در یک مجموعه تخصصی باشد یا فوق تخصصی. معتقدیم که با گسترش بی‌رویه دوره‌های فوق تخصصی، دوره‌های میانی و عمومی مانند پزشک عمومی، جراح عمومی، متخصص اطفال و داخلی را کنار گذاشته‌ایم و هزینه‌ها را هم بالا برده و خدمت را محصور و منحصر کرده‌ایم که به نفع مردم و نظام سلامت نیست.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید منابع خود را به صورت کیفی و بهینه هزینه کنند؛ یعنی زیرساخت نظام‌هایی را طراحی و توسعه دهند که در آینده به کار نظام سلامت بیاید و مانند کوه پشت مدیران حوزه سلامت ایستاده‌ام تا هزینه‌ها کیفی و بهینه شود و تحت هیچ فشار بیرونی، تعویض نشوند. 

وزیر بهداشت یادآور شد: با رانش‌ها و کشش‌ها نمی‌توانند ما را مجبور به کنار گذاشتن نظام ارجاع کنند و موضوعات خودمراقبتی و ادغام آن در نظام شبکه را فراموش کنیم یا غذای سالم را از یاد ببریم و بسیج ملی کنترل دیابت و سلامت روان و خودمراقبتی را اجرا نکنیم. بنابراین برای این موضوعات، برنامه داریم و البته اهل مشورت هستیم و نظرات و انتقادات دلسوزانه همکاران و متخصصین امر را به روی چشم می گذاریم.

نمکی با اشاره به برنامه ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی برای وزارت بهداشت در بهمن سال گذشته، گفت: آن زمان برخی گفتند که این برنامه ها، بلندپروازانه است و اعلام کردم که اگر تنها باشم بلند پروازانه است اما بال هایی تحت عنوان فکر و اندیشه و عمل همکاران و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور داریم که می توانند تا اوج قله ما را ببرند. برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت حتی یک نفر هم خارج از این وزارتخانه به کار گرفته نشد و اعتقاد دارم که درون نظام سلامت، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به قدری افرادی توانمند حضور دارند که عموما نیاز به استفاده از سایر نیروهای بیرون از وزارت بهداشت نیست.