معاون بهداشت با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی گسترده در زمینه بهداشت و باروری در کشور، گفت:75 درصد جمعیت کشور سنین بین 15 تا 64 سال یعنی در سنین مولد قرار دارند.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر سیاری با اعلام این خبر در نهمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری و اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: نرخ باروری کلی اگر در یک کشور 2.1 یعنی حدجایگزینی باشد جمعیت آن کشور متعادل است. اگر از 2.1 بیشتر باشد جمعیت آن کشور رو به افزایش است و اگر کمتر از 2.1 باشد رو به کاهش است.

وی افزود: از سال 59 تا 66 این نرخ در ایران 6.7 بود که در دهه های 60 تا 70 رو به کاهش نهاد و در دهه هشتاد به زیر 1.8 رسید. ولی این روند در حال حاضر با سیاست های انجام شده جمعیتی و برنامه های بهداشتی متوقف شده و رو به افزایش نهاده است.

معاون بهداشت با اعلام این که در سال 92 یک میلیون و 471 هزار نفر در کشور متولد شدند، بیان کرد: یکی از چالش ها افزایش سن ازدواج است. در حالی که 70 درصد تحقق نرخ حدجایگزینی به تشکیل خانواده بستگی دارد.

 سیاری گفت:  سیاست های تحکیم بنیان خانواده در وزارت بهداشت در این خصوص در حال انجام است.

معاون بهداشت افزود: میانگین فاصله بین اولین فرزند تا ازدواج 3.5 سال است و بین فرزند اول تا دوم 5.4 سال است که باید این روند کاهش یابد.

وی جمعیت جوان کشور را 25 درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون سالانه یک میلیون و 570 هزار نفر موالید داریم و برنامه گسترده آموزش در زمینه بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور در حال اجراست.

سیاری پوشش بالای 90 درصد زایمان ایمن را مورد اشاره قرار داد و افزود: برنامه کاهش مرگ نابهنگام در مادران، کودکان، میانسالان و سالمندان یکی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت است.

وی فراهم بودن دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و بهره مندی آنان از این خدمات و حفاظت مالی از آنها در طرح تحول بهداشت را برنامه های دیگر وزارت بهداشت دانست و گفت: سه بند از سیاست های کلی جمعیت به حوزه بهداشت مرتبط است و هیچ وزارتخانه ای به اندازه وزارت بهداشت برای تحقق این سیاست ها فعالیت نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که 50 درصد از آنان مردان هستند.