وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید اصول حاکم بر بازار کار تغییراتی متناسب با شرایط روز ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه پنجشنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه گفت: اصلاح قانون کار یک موضوع ملی است و ویژه استان کرمانشاه نیست. امروز در شرایطی هستیم که شرایط کار و اشتغال در دنیا پوست‌اندازی کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تغییرات اساسی در بازار کار اشاره کرد و گفت: به‌وجود آمدن استارت‌آپ‌ها، تقسیم وقت روزانه و ارائه بخشی از وقت روزانه یک کارگر در اختیار کارفرما اصول حاکم بر شرایط کار را تغییر می‌دهد.

شریعتمداری با بیان اینکه باید اصول حاکم بر بازار کار تغییراتی متناسب با شرایط روز ایجاد کند خاطرنشان کرد: حقوق اساسی کارگران همچون امنیت شغلی، قراردادهای دائمی و برخورداری از بیمه است که قانون در حوزه کار از این اصل خارج نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است عنوان کرد: در قانون کار از کار صحبت می‌شود و کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با اشاره به اینکه به تجربه ثابت شده که در یک نظام سه جانبه گرایانه در ارتباط بین کارگر، کارفرما و دولت همواره به نتایج مطلوب و شایسته می‌رسیم بیان کرد: نظام سه جانبه می‌تواند منافع بخش‌های خود را برای استمرار و بهینه مدیریت کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که در شرایط نظام سلطه علیه ما فعالیت اساسی می‌کند ایجاد یأس، ناامیدی و از خودباختگی برای مردم کشور ما است عنوان کرد: استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس پیشانی جنگ بود و امروز در جنگ اقتصادی نیازمند تزریق امید در جامعه هستیم.

شریعتمداری با بیان اینکه نرخ مشارکت در استان کرمانشاه 44 درصد بوده که نسبت به دوماهه گذشته دو درصد افزایش داشته است بیان کرد:  باوجود محدودیت‌ها و نگاه‌های امنیتی وضعیت بیکاری در بهار امسال با بهار سال گذشته از 19.4 درصد به 14.7 درصد رسیده که یک پیشرفت محسوب می‌شود.

* واحدهای راکد در تمام کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه واحدهای راکد در تمام کشور وجود دارد و این موضوع اختصاص به استان کرمانشاه ندارد خاطرنشان کرد: با اقدام مناسب در عرصه فعالیت کسب و کار در یک واحد تولیدی به جایگاه‌های خوبی در استان رسیدیم که قابل ارائه است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه سهم استان کرمانشاه در تسهیلات اشتغال روستایی 537 میلیارد تومان بوده است تصریح کرد:  600 میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغال مناطق زلزله‌زده به تصویب رسیده که در حال حاضر اشتغال 31 هزار نفر از مبلغ 890 میلیارد تومان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه توجه دولت به استان برای به‌وجود آمدن مشکلاتی همچون زلزله و سیل بیشتر از قبل شده است عنوان کرد: در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی راستی آزمایی از نزدیک انجام شده و 12 درصد انحراف مشاهده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فشارهای نظام سلطه برای محدود کردن سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: با یک راهبرد جدید که پرداخت اعتبارات برای اشتغال پایدار روستایی است، سهم اشتغال  روستایی در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25.3 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این موفقیت با همت مردم اتفاق افتاده است عنوان کرد: اشتغال خروجی اقتصاد است و وزارتخانه تولیدکننده اقتصاد در کشور نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز بالغ بر 3700 مرکز برون‌گردی در کشور تاسیس شده است عنوان کرد: علی‌رغم تمام فشارها اما قدم‌های خوبی در این عرصه برداشته شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه بدون شک در حوزه تأمین منابع برای فعالیت‌های اشتغال‌زا در استان کرمانشاه باید قدم‌های بیشتری برداریم عنوان کرد: بیشتر از سایر استان‌ها در استان کرمانشاه به دلیل مشکلات به‌وجود آمده اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

* باید اصلاحاتی در آئین‌ نامه مشاغل سخت و زیان‌آور انجام شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آئین‌ نامه مشاغل سخت و زیان‌آور باید اصلاحاتی در آن انجام شود افزود: سهم استان کرمانشاه در کارورزی راه و شهرسازی 5500 نفر است که تاکنون 580 نفر جذب و امکان جذب بقیه وجود دارد. 

شریعتمداری با بیان اینکه دولت باید برای مشکلات استان کرمانشاه نسخه ویژه‌ای بپیچد عنوان کرد: دستور رئیس‌ جمهور است که اجازه سرمایه‌گذاری بالای 50 درصد توسط صندوق‌ها را نداریم و دلیل منطقی برای این دستور وجود دارد.