پوکی استخوان نباید برای بیمارانی که به دنبال مراقبت از دندان هستند از گزینه درمانی ایمپلنت جلوگیری کند.

به گزارش مرور نیوز، بیماری پوکی استخوان  با کاهش تراکم و توده استخوانی، قدرت و استحکام استخوان ها را از بین می برد. . بیس فسفونات دارویی است که برای درمان بیماری پوکی استخوان مصرف می شود. پیش از شروع درمان ایمپلنت، متخصص ایمپلنت باید وضعیت تراکم استخوان بیمار را بررسی کرده و به داروهای مصرفی بیمار توجه نماید. برخی از داروهای پوکی استخوان عوارض بدی روس استخوان فک دارند. البته درصد تجویز این نوع داروها در حال کم شدن است. با این حال  به نقل از متخصصین کلینیک دندانپزشکی سیب سفید، خبر خوب این است که تاثیر پوکی استخوان روی درمان ایمپلنت دندان قابل حل است.

پیش بینی ایمپلنت های دندانی نه تنها به محل قرارگیری ایمپلنت و عمل جراحی بستگی دارد، همچنین توسط عوامل دیگر مرتبط با بیمار مانند کیفیت استخوان و سلامت سیستمیک مشخص می شود. برخی از مدل های تجربی نشان می دهد که پوکی استخوان بر روی بازسازی استخوانی تأثیر می گذارد ، با این حال در مطالعات آمده است که بیماران مبتلا به پوکی استخوان به نظر نمی رسد در معرض خطر قابل توجهی از نارسایی درمان ایمپلنت باشند. استئونکروز فک ، اثر منفی درمان بیس فسفونات است که برای پوکی استخوان به کار می رود. پوکی استخوان با بیس فسفونات خوراکی معالجه می شود و از این رو منعی برای قرار دادن "ایمپلنت دندان" نیست..

ایمپلنت های موفق دندانپزشکی به یک سری عوامل بالینی و بیولوژیکی مانند ساختار استخوان و استحکام و ثبات اولیه متکی هستند. ارزیابی تاکتیکی کیفیت استخوان ، آماده سازی محل کاشت ، دستیابی به ثبات اولیه به پیش بینی جایگذاری ایمپلنت کمک می کند. امکان انجام ایمپلنت اقساطی سبب شده گرایش بیماران به استفاده از درمان ایمپلنت بیشتر شود

مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که ماندگاری و دوام و موفقیت ایمپلنت در افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان تفاوتی با موفقیت ایمپلنت در افراد عادی ندارد. بنابراین می توان این مژده را داد که برای درمان ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان مانعی وجود ندارد

نتیجه آزمایشات انجام شده بر روی دوگروه دوازده نفره از زنان مبتلا به پوکی استخوان و عدم ابتلا به پوکی استخوان نشان داده است است که حتی حضور ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان می تواند به بازسازی استخوان فک آن ها کمک کند. در نتیجه این مشاهدات می توان اذعان کرد که افراد مبتلا به پوکی استخوان نیز می توانند با کاشت ایمپلنت صاحب لبخند زیباتری شوند.

* تشخیص پوکی استخوان

یکی از روش های بدون درد و ایمن تشخیص پوکی استخوان، سنجش تست تراکم استخوان می باشد. در تکنیک تست تراکم استخوانی، میزان تراکم استخوان فرد نسبت به سایر افراد با نژاد و جنسیت یکسان همان فرد در سنین 20 تا 25 ساگی سنجیده و مقایسه می شود. چنانچه نتایجه این تست مثبت باشد و پوکی استخوان را نمایش دهد از تست های بعدی برای تخیص نوع درمان استفاده می شود.  

تکنبک تراکم سنجی استخوان یک روش رادیوگرافی است که در آن  BMD یا میزان تراکم مواد معدنی در استخوان معیاری برای تشخیص پوکی استخوان می باشد. چنانچه میزان BMD از متوسط BMD مربوط به افراد جوان کمتر باشد، پوکی استخوان تشخیص داده می شود. 

* روش های درمان پوکی استخوان

بهترین درمان پوکی استخوان، پیشگیری از  ابتلا به آن می باشد. هدف از درمان پوکی استخوان نیز جلوگیری از گسترده شدن بیماری است. به طور کلی گزینه های زیر می تواند در  درمان پوکی استخوان موثر باشد.

  • تمریناتی برای تحمل وزن
  • مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم
  • اصلاح سبک زندگی
  • میدان الکترومغناطیسی در آن طی جلسات متمادی به افزایش تراکم استخوانی کمک می کنند. در این روش یک میدان آهنربایی ایجاد می شود که تراکم و BMD استخوان را افزایش می دهد.
  • بیس فسفوناتها داروی مورد علاقه برای پوکی استخوان هستند.

از بیس فسفونات ها در 40 سال گذشته برای معالجه پوکی استخوان ، بیماری پیج و برخی موارد دیگر استفاده می شود. بیس فسفوناتها باعث کاهش فعالیت پوکی استخوان و سرکوب بازسازی استخوان و گردش خون می شوند .3.6 مکانیسم عملکرد بیس فسفونات ها به این دلیل است که آنها به دلیل وابستگی زیاد آن به مواد معدنی استخوان در مکان های پوکی استخوان جمع می شوند. سپس بیس فسفوناتها در سلولهای پوکی استخوان گنجانیده شده و تحلیل استخوان قطع می شود. میزان پوکی استخوان نیز کاهش می یابد و در نتیجه  تحلیل رفتن استخوان کاهش می یابد.

هدف از بیس فسفوناتها رسیدن به سطح ترمیم طبیعی استخوان است . بیس فسفونات ها سالها در استخوان باقی می مانند و تأثیر طولانی مدت دارند. بیس فسفونات همچنین به دلیل کاهش بیان کلاژن توسط فیبروبلاستها باعث تاخیر در ترمیم زخم می شود. استفاده طولانی مدت از بیس فسفوناتها ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند استئوکنکروز فک مربوط به بیس فسفونات از فک شود .

آیا پوکی استخوان می تواند تاثیر مخربی در درمان ایمپلنت دندان داشته باشد؟

پوکی استخوان تأثیر منفی بر روی میزان نارسایی ایمپلنت و همچنین درصد جذب استخوان ندارد. اکثر مطالعات یافته های مشابهی را بین افراد با و بدون پوکی استخوان گزارش دادند. مکمل این هستند که ، بازسازی استخوان اطراف ایمپلنت در ایمپلنتهای دندانی که از آرواره پوکی استخوان گرفته شده است ، هیچ تاثیری در ترمیم استخوان ندارد.

بنابراین ، پیش فرض مبتنی بر اینکه قرارگیری ایمپلنت دندان ممکن است در افراد مبتلا به پوکی استخوان منع مصرف داشته باشد ، بر اساس این فرض است که این آسیب شناسی ها ممکن است بر روی فکهای انسان به همان روشی که در سایر قسمتهای اسکلت تأثیر می گذارد ، تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، تفاوت در بهبود سینتیک و مسیر ترمیم و بازسازی استخوان ممکن است بین طولانی مدت وجود داشته باشد. با این حال ، تا به امروز ، هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که نشان دهد پوکی استخوان میزان نارسایی ایمپلنت های دندانی و همچنین شیوع پری ایمپلنت یا عفونت ایمپلنت را افزایش می دهد.

با توجه به تأثیر پوکی استخوان در بازسازی استخوان اطراف ایمپلنت دندان ، شواهد ضعیفی برای حمایت یا رد این فرضیه وجود دارد که نشان می دهد پوکی استخوان می تواند اثرات مضر در بهبود استخوان داشته باشد. در نتیجه ، نتیجه گیری قطعی در مورد تأثیر پوکی استخوان در ترمیم پشتیبانی از ایمپلنت در اینجا حاصل نمی شود

نتیجه گیری

بیماری پوکی استخوان علامتی برای عدم کاشت دندان نیست. خطر استئوکنروز با بیس فسفوناتهای خوراکی کم است. با این حال بیمار باید در مورد وضعیت سیستمیک خود قبل از عمل اطلاعات به دست آورد و رضایت آگاهانه از شروع درمان ایمپلنت داشته باشد.. پوکی استخوان نباید برای بیمارانی که به دنبال مراقبت از دندان هستند از گزینه درمانی ایمپلنت جلوگیری کند. پیش بینی موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان تحت تاثیر عوامل کیلینیکی و غیر کلینیکی دیگری نیز قرار دارد.

در شرایطی که بیمار تراکم استخوانی مناسب برای قرار دادن ایمپلنت را نداشته باشد، برای برطرف کردن مشکل،  با تشخیص متخصص ایمپلنت، پیوند استخوان فک، پیش از ایمپلنت دندان و یا بسته به شرایط در حین جراحی ایمپلنت انجام می شود. در هر حال مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای بررسی وضعیت بیمار توصیه می شود.