شهردار تهران گفت: موضوع مناسب‌ سازی فضای عمومی و شهری، موضوع مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز،  پیروز حناچی ، شهردار تهران در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که صبح امروز (23 مهر) برگزار شد، گفت: مناسب‌ سازی فضای شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه، موضوع مهمی است که در تمامی جهان دنبال می‌شود که به طبع ما نیز در این خصوص اقداماتی انجام دادیم.

وی ادامه داد: امروزه معلول کسی نیست که بر روی ویلچر بنشیند بلکه کسی است که در عرصه‌های اجتماعی نمی‌تواند حضور پیدا کند و مؤثر واقع شود. با چنین نگاه و نگرشی، نگاه ما نیز به معلولیت تغییر پیدا می‌کند و در این شرایط، موضوع مناسب‌سازی فضای عمومی و شهری، موضوع مهمی می‌شود که باید مد نظر قرار گیرد.

شهردار تهران افزود: همه گروه‌های سنی و اقشار مختلف شامل (از کودک نوپا تا زن باردار و سالمند) مناسب‌سازی می‌شوند که برای استفاده از فضاهای عمومی و شهری، به فضای مناسب و محیط مناسب‌سازی شده نیاز دارند.

حناچی با طرح این سؤال که چقدر توانسته‌ایم در خصوص مناسب‌سازی اقدامات مناسبی انجام دهیم، گفت: ما کشوری هستیم که جنگ را پشت سر گذاشتیم و معلولیت‌های فراوانی ناشی از جنگ داریم به همین دلیل مناسب‌سازی را بلافاصله پس از جنگ تجربه کردیم اما این کار تداوم پیدا نکرد. باید این سؤال را از خودمان بپرسیم «علی‌رغم آنکه بودجه و قانون در این خصوص داریم، چرا نتوانستیم این پروسه را به نتیجه برسانیم؟»

به گفته وی، حتماً یک جای کار ایراد دارد و اگر آن ایراد را رفع نکنیم، به طور حتم در فعالیت‌های بعدی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

شهردار تهران به شعار امسال «روز نابینا» اشاره کرد و گفت: «استفاده از فرصت‌های برابر، دسترس‌پذیری، اشتغال، نیاز امروز؛ نه آرزوی فردا» شعاری است که برای امسال انتخاب کرده‌اند و تمامی این موارد جزو بدیهیات و ذوق‌ انسانی است که باید تأمین شود.

حناچی همچنین به اقداماتی که در شهرداری تهران برای نابینایان و معلولین انجام می‌شود، اشاره و خاطرنشان کرد: در شهرداری تلاش می‌کنیم همه فضاهای عمومی مانند پارک‌ها و فضای اداری، مناسب‌سازی شده باشند و همچنین در حوزه فناوری دیجیتال و استفاده نابینایان از آن، این موضوع را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین در مترو و حوزه حمل و نقل عمومی و در مسیر پیاده‌روها نیز اقداماتی انجام شده و در حال انجام است که باید جزئیات آن برای پیمانکاران آموزش داده شود تا بتوانند آن را به خوبی در شهر اجرایی کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای مناسب‌سازی نیازمند پیمانکارانی صاحب صلاحیت و آموزش‌دیده هستیم، بیان کرد: این افراد باید از ابتدا با مبانی نظری آشنا شوند.

شهردار تهران ادامه داد: تمام تلاش ما این است که علاوه بر مرکز قمر بنی‌ هاشم که در جنوب تهران واقع است، در ۶ نقطه تهران مراکز مناسب‌سازی شده را برای ورزش جوانان تجهیز کنیم، البته سازمان ورزش در این خصوص با ما همکاری می‌کند که معلولان بتوانند به راحتی و بدون پیمودن راه‌های طولانی، از این مراکز استفاده کنند. همچنین در قانون تخفیف‌هایی برای استفاده از اماکن ورزشی و تفریحی معلولان در نظر گرفته شده است.

حناچی افزود: مراکزی در مناطق ۱۲ و ۱۵ برای کودکان نابینا داریم که نابینایان با عشق و اُلفت در این مراکز آموزش داده می‌شوند.

وی اظهار داشت: هزینه رعایت مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضای شهری در هنگام طراحی اولیه، بسیار کمتر از وقتی است که یک ساختمان تکمیل می‌شود و سپس بخواهیم آن را مناسب‌سازی کنیم؛ این موضوع باید در آموزش‌های ما در دانشگاه‌ها برای طراحان و معماران گنجانده شود.

شهردار تهران در خصوص وضعیت سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان تهران نیز گفت: حتماً به وضعیت این سامانه و سرویس‌دهی مناسب به نابینایان رسیدگی می‌کنیم. همچنین زمینه استفاده از سرویس‌های الکترونیکی را برای این افراد فراهم خواهیم کرد.