انتظار شهروندان این است که شهرداری در قبال هزینه هایی که از دولت و مردم جهت خدمات عمومی دریافت می کند ، خدمات عمومی درست و در شان مردم هزینه کند.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز، امروزه از توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری بعنوان یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یک شهر نام برده می شود که به اعتقاد کارشناسان چنین شاخصی طی چند سال اخیر رنگ ارتقا به خود ندیده و در یک پس رفت ممتد بسر می برد.

در کلانشهر اهواز نیز حمل و نقل عمومی و ترافیک به عنوان مهمترین چالشهای حال حاضر مدیریت شهری مطرح است و به لحاظ  وسیع بودن حوزه جغرافیایی این شهر، اهمیت و حساسیتی که نسبت به آن در میان شهروندان و افکار عمومی، خصوصا طبقه متوسط شهری وجود دارد، لزوم برنامه ریزی و اهتمام لازم در اولویت مدیران شهری را می طلبد.

در همین رابطه یکی از شهروندان در گفتگو با مرور نیوز گفت: مدیران شهری آنقدر وقت مسافران را بی‌ارزش میدانند که تدبیری برای دقایق طولانی که اغلب تا یک ساعت در انتظار اتوبوس هستند، نمیکنند.

این شهروند در ادامه میگوید: هر روز مجبوریم فشار جمعیت و آویزان شدن از میله‌های اتوبوس و عذاب نشستن روی صندلی‌های فرسوده و شکسته و دود ناشی از روشن شدن موتور اتوبوس های فرسوده را تحمل کنیم.

نقش اساسی فاصله طبقاتی در خدماتدهی حمل و نقل شهرداری اهواز

شهروند دیگری  نیز در همین رابطه میگوید: در مناطقی از شهر اهواز، فاصله حرکت اتوبوس‌ها بسیار کم است و اتوبوس‌ها تقریبا خالی و حتی با چند مسافر حرکت می‌کنند؛ در حالی که در مناطق پایین‌شهر فاصله حرکت اتوبوس‌ها بسیار زیاد است و با حجم بسیار مسافر در یک اتوبوس جابه‌جا می‌شوند.

متاسفانه شهرداری اهواز حتی در ناوگان حمل و نقل هم فاصله طبقاتی را لحاظ قرار داده واتوبوسهای نو را در نقاط برخوردار و مرفه تزریق می کند، در حالی که سهم نقاط حاشیه شهر اهواز از ناوگان حمل ونقل عمومی تنها اتوبوس‌های فرسوده، قدیمی و دودزا است.

این شهروند در ادامه می گوید: معاونت حمل و نقل و اتوبوسرانی شهرداری به جای توجه به معضل ترافیک و کاهش مدت انتظار مسافران در ایستگاهها، صرفا کارهای تبلیغاتی و انتشار پوستر در اتوبوسهایی که فاقد کیفیت هستند را انجام میدهد. شهرداری همیشه تبلیغ استفاده از ناوگان عمومی را سر میدهد، در صورتی که نسبت به فراهم کردن امکانات اولیه در ناوگان اتوبوسرانی درمانده است.

آذر زمانپور: شهرداری برنامه ای برای حل معضل سیستم حمل و نقل ندارد

آذر زمان‌پور عضو شورای شهر اهواز نیز در گفتگویی، با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی به ویژه ایستگاه‌های شهر اهواز، از وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس و به طور کلی حمل و نقل عمومی ابراز نارضایتی میکند.

زمانپور با انتقاد از بیبرنامگی شهرداری می گوید: از سه سال پیش و از آغاز به کار شورای شهر اهواز برنامه‌ای جهت رسیدگی به حمل و نقل عمومی از جمله ایستگاه‌های اتوبوس مکانیزه و تجهیز کامل وسایل سرمایشی با توجه به 9 ماه فصل گرما در اهواز، تدوین و تذکرات لازم به شهرداری داده شده، ولی تاکنون هیچ گونه اقدامی انجام نشده است.

عضو کمیسیون حمل ونقل شورای شهر اهواز اضافه کرد: حمل و نقل عمومی شهر اهواز در خور شان شهروندان نیست؛ اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی فرسوده و مستهلک هستند و نیاز به‌ بهروز رسانی دارند.

زمان‌پور بیان کرد: از سال گذشته تاکنون حتی یک ایستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل عمومی شهر اهواز افزوده نشده است. از سوی دیگر تعدادی اتوبوس قدیمی تعمیر و به ناوگان وارد شده و باید توجه داشت که این تعمیر و استفاده از اتوبوس‌های فرسوده و مستهلک می‌تواند آلاینده‌های هوا را افزایش داده و آلودگی زیست‌محیطی به همراه داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، بررسی آماری و بیلانهای مالی در کلانشهر اهواز به وضوح نشان میدهد که مدیران و برنامهریزان شهری (شهرداری اهواز) به فراخور اهمیتی که افکارعمومی شهروندان برای مقوله حمل و نقل درون شهری قائل هستند،  در لایحه بودجه سال 95 شهرداری سهم بودجهای و مالی 59درصد از هزینه عمرانی که 70 درصد کل بودجه شهرداری  از مجموع 1239میلیارد تومان است را برای این حوزه در نظر گرفتهاند. با این حال اما به نظر میرسد، تخصیص بودجه 865 میلیاردی عمرانی که 59درصد آن به سرفصل حمل و نقل و ترافیک و پروژه های مرتبط با آن تخصیص یافته، کمکی به حل ریشه ای مشکلات این بخش نکرده است، چرا که فرسودگی ناوگان حمل و نقل، افزایش استقبال از خودروهای تک سرنشین، کاهش متوسط سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش ترافیک در نقاط مرکزی شهر، عدم کفایت ناوگان حمل و نقل عمومی و نبود ارایه سرویسهای مناسب و به هنگام و همراه با آسایش و آرامش به شهروندان از جمله چالشهای مدیران شهرداری کلانشهر اهواز است که همچنان در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری پابرجاست.

این بودجهها نشان میدهد که شهرداری اهواز در این بخش نیز با مشکل برنامهریزی، بهرهوری و مدیریت مناسب مواجه است.

سوال اساسی در این خصوص این است که شهرداری اهواز بودجه هنگفتی که سالانه برای توسعه و بهینهسازی سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص میدهد را چگونه صرف میکند؟

مسلما انتظار شهروندان این است که شهرداری در قبال بودجهای که از دولت و درآمدی که از مردم  دریافت میکند و در قبال آن خدمات و امکانات متناسب برای شهروندان فراهم نموده و در قبال پرسشگری جامعه و رسانهها پاسخگو باشد.