معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اسراف، برداشت نادرست کشاورزی، عدم الگوی مصرف صحیح آب منجر به کاهش منابع آبی و سطحی شده و از این رو آب مورد نیاز تبریز و تعدادی از شهرها به صورت فرا استانی با صرف هزینه‌های بالا تأمین می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد صادق پورمهدی در همایش معاونان مالی و پشتیبانی و منابع انسانی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی سراسر کشور در تبریز با بیان اینکه کشور ایران در ردیف مناطق نیمه خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی نیز از این حیث مستثنی نبوده و به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یک تفکر اشتباه در جامعه مبنی بر اینکه همه گمان می‌کنند آب یک نعمت بسیار ارزان قیمت است، افزود: با این فرهنگ اشتباه جا افتاده، مصرف آب بسیار زیاد شده است و کم کم کشور با بحران کم آبی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به اقدامات شاخص در زمینه آب توسط دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: باید این چالش را که با کمبود آب مواجه هستیم توسط اساتید، روحانیون، نخبگان در راستای اقدامات دولت به گوش مردم برسد و اگر این اقدامات به صورت مستمر ادامه یابد، می‌توان صرفه‌جویی را نهادینه کرد و منابع آب و زیرزمینی را نگه داشت.

پورمهدی تأکید کرد: استان آذربایجان‌شرقی در چند سال اخیر اقداماتی در زمینه کاهش مصرف آب انجام داده است.

وی با بیان اینکه در سال‎جاری هیچ یک از شهرهای استان دچار قطع آب نبوده اند، تصریح کرد: عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان با همت و تلاش کارکنان قابل تقدیر است.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به روش‌هایی از جمله تبصره دو، سه، یازده، BOO،BOT و ... در جهت افزایش بودجه غیردولتی، اذعان داشت: در کنار همه این اقدامات نباید از ظرفیت خیرین که همانند خیرین مدرسه‌ساز، بیمارستان ساز یک مجموعه خیرین آب رسانی در آب و فاضلاب روستایی استان ایجاد کرده‌اند غافل شویم و این را تبدیل به یک فرهنگ کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمع حاضر اجتماع معاونان از سراسر کشور است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر با نیروی انسانی در ارتباط هستید و همچنین در برخی از دستگاه‌ها از تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد غفلت شده، همه معاونان به این امر توجه کنند و افرادی را برگزینند که مسؤولیت پذیری بالایی داشته باشند.

پورمهدی در این خصوص ادامه داد: اهمیت نیروی انسانی بسیار بالا بوده و اگر غفلت در این زمینه صورت گیرد فاجعه ای همانند حادثه ریلی تبریز ـ مشهد اتفاق خواهد افتاد که به هیچ عنوان جبران پذیر نخواهد بود.