فرمانده انتظامی خوزستان گفت: تدوین طرح جامع برای زیرساخت‌های اربعین در دو مرز شلمچه و چذابه به منظور ارائه خدمات بهینه به زائران ضروری است.

به گزارش مرور نیوز، سردار محمدرضا اسحاقی در نشست هماهنگی اربعین حسینی با بیان اینکه خوزستان عملکرد مطلوبی در برگزاری مراسم اربعین حسینی داشته است، اظهار کرد: کمیته امنیت با تلاش همه اعضا توانست عملکرد خوبی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف نهایی این کمیته ایجاد امنیت قابل قبول برای زائران بوده است، گفت: گشت‌های اطلاعاتی با هوشیاری از پل زال تا چذابه و شلمچه به طول ۶۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰ کیلومتر ماموریت خود را به خوبی به انجام رساندند.

اسحاقی بیان کرد: علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های گروه‌های تکفیری هیچگونه حرکتی از آنها در ایام اربعین مشاهده نشد و از اول تا ۲۴ صفر از مرز  شلمچه ۵۲۶ هزار و ۷۷۲ ایرانی و ۱۱۸ هزار و ۱۱۲ خارجی عبور کرده‌اند. در چذابه نیز ۴۵۱ هزار و ۸۸۸ ایرانی و سه هزار و ۹۱۳ خارجی غیر عراقی از مرز خارج شدند.

وی ادامه داد: همچنین از ۱۱ تا ۳۰ صفر هم ۵۰۰ هزار و ۵۱۸ ایرانی از مرز شلمچه و ۳۴۴ هزار و ۵۰۸ هزار ایرانی از مرز چذابه وارد کشور شدند.

فرمانده انتظامی خوزستان، مجموع ورود و خروج زائران ایرانی را یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۶۸۶ نفر و زائران خارجی را ۲۳۴ هزار و ۲۴ نفر اعلام کرد و افزود: مجموع ورود و خروج زائران ایرانی و خارجی در دو مرز شلمچه و چذابه ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۷۱۰ نفر بوده است.

وی عنوان کرد: برپایی کارگاه‌های آموزشی برای رانندگان، زیرساخت راه و شهرسازی، نصب دوربین‌های نظارتی در زمین، پروازهای شناسایی در هوا، استقرار تیم‌های خنثی‌سازی، ساخت پارکینگ، پست‌های کنترلی متعدد را از جمله اقدامات انجام شده برای اربعین بوده است.

اسحاقی افزود: همچنین ایمن‌سازی محورها، روان سازی ترافیک، استقرار بالگرد، آماده کردن پایانه شلمچه، سهولت در تردد زائران، احراز هویت و شناسایی دقیق افراد، قانونمند کردن حداکثری خروج از کشور، انعطاف‌پذیری و اخذ تصمیمات متناسب با شرایط موجود را از دیگر کارهای انجام شده در این ایام بوده است.

وی بر ضرورت تدوین طرح جامع برای زیرساخت‌های اربعین در دو مرز شلمچه و چذابه تاکید کرد و گفت: شهرداری اهواز و منطقه آزاد به ترتیب عهده‌دار تهیه طرح جامع چذابه و شلمچه هستند.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: افزایش ۵۰ درصدی آمار زائران اربعین حسینی در سال آینده پیش‌بینی شده است و در راستای ارایه بهینه خدمات به زائران اقداماتی همچون تعیین خطوط ویژه تردد خودروهای دارای مجوز، پاکسازی منطقه چذابه، تعریض جاده نفت، بهسازی و روکش جاده عبدالخان، تعریض پل بستان، جداسازی قطعات چهارخطه شده، ساماندهی و تجمیع مواکب، احداث آشپزخانه متمرکز، ایمنی و بهداشت، صرفه جویی و کاهش ترافیک، الگوی صحیح نذری و تبرکی دادن، احداث قرارگاه اربعین در دو پایانه و... باید مورد توجه قرار گیرد.