معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: طبق گزارش‌های سال 90 بیش از ۹۶ درصد مردم ایران در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند.

به گزارش مرور نیوز، «محمدرضا نجفی» در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت روز سوادآموزی با بیان این‌که در اوایل پیروزی انقلاب 62 درصد مردم در مجموع کشوری در بازه سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد بودند، گفت: نرخ باسوادی هم‌اکنون طبق گزارش‌های سال 90 به 96 درصد در ایران و به 87.5 در صد در آذربایجان‌غربی رسیده است.

وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود نرخ باسوادی هم‌اکنون به 93.17 در آذربایجان‌غربی ارتقا پیدا کند، گفت: نتیجه دقیق میزان باسوادی در ایران و استان پس از اعلام نتایج سرشماری سال جاری مشخص می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی آموزش، سلامت و رفاه را از ارکان توسعه انسانی نام برد و گفت: این سه مورد بنیان توسعه انسانی هستند و تحقق یافتن توسعه در دیگر ابعاد در گرو پیشرفت این‌هاست.

نجفی گفت: سهمیه امسال سوادآموزی استان 39 هزار نفر بود که همه این سهمیه زیر پوشش رفته و از این تعداد 20 هزار نفر در دوره سوادآموزی، 12 هزار در دوره انتقال و 7000 نفر در دوره تحکیم هستند.

وی از جمله طرح‌های نهضت سوادآموزی به باسوادی اولیاء دانش‌آموزان بی‌سواد استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار 90 حدود 43 نفر جمعیت بی‌سواد شناسایی شده بود اما این رقم در سال جاری به 14 هزار رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی از اجرای طرح ایجاد مرکز یادگیری محلی در استان خبر داد و افزود: در این زمینه تاکنون 30 مرکز یادگیری در 14 منطقه استان ایجاد شده و آذربایجان‌غربی در این زمینه نیز جزو استان‌هایی است که رتبه دوم از لحاظ تعداد مرکز را دارد که  علاوه‌بر آموزش خواندن و نوشتن، مهارت‌های زندگی هم‌چنین مهارت‌های فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

نجفی طرح خودآموز را از دیگر طرح‌های نهضت سوادآموزی برشمرد و یادآور شد: در این طرح از ابتدای سال 181 نفرشرکت کرده‌اند.