فرمانده انتظامی استان مرکزی از کشف 288 میلیارد و 305 میلیون و 290 هزار ریال کالای قاچاق و دستگیری 877 نفر قاچاقچی کالا در 9 ماهه نخست امسال در این استان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سردار" کیومرث عزیزی" در این باره گفت: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبین سه وظیفه برای دولت، دست‌اندرکاران تولید و مردم در تحقق این مهم است.

وی با اشاره به مسئولیت ناجا در تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای ناجا در این حوزه مبارزه با قاچاق کالاست، زیرا که پدیده قاچاق کالا به عنوان یک پدیده چندوجهی از جنبه اقتصادی سبب خروج اقتصاد از مسیر سالم، شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی، کاهش تولید ناخالص ملی، افزایش بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری و تغییر الگوی مصرف و ... می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به برنامه‌ریزی جامع پلیس استان در برخورد با قاچاق کالا از افزایش 74 درصدی کشفیات کالای قاچاق در 9 ماهه سال جاری در استان خبر داد و گفت: در این بازه زمانی 288 میلیارد و 305 میلیون ریال انواع کالای قاچاق در عملیات های پلیس استان کشف شده است.

وی تصریح کرد:‌ در این عملیات ها 877 نفر دستگیر و 297 دستگاه وسیله نقلیه نیز از قاچاقچیان کالا توقیف شده است.

سردار عزیزی ادامه داد: از تعداد 797 پرونده تشکیلی در جرایم مرتبط با قاچاق کالا در 9 ماهه نخست امسال، ‌تعداد 74 پرونده دارای ارزشی بالای یک میلیارد ریال و تعداد 169 پرونده نیز ارزشی بیش از یک صد میلیون ریال داشته است.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: بسیاری از کالاهایی که به صورت قاچاق کشف شده کالاهای مصرفی بوده و عمدتا جزو کالاهای اساسی و مورد نیاز مصرف‌کننده نبوده، بلکه قاچاقچیان سودجو با تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در مصرف‌کننده به مصرف این کالاها در داخل کشور دامن می‌زنند.

وی اظهار کرد: از مجموع کالا و اقلام قاچاقی که در عملیات‌های پلیس استان کشف شده میزان کشفیات انواع میوه‌جات 265 درصد، چای 96 درصد، نوشابه 212 درصد، البسه 33درصد، پارچه 45 درصد، پتو 618 درصد، برنج 38 درصد، برخی فرآورده های نفتی و ... نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی خاطر با اشاره به اینکه این کالاها به دلیل عدم نظارت مراجع قانونی اکثرا از کیفیت پایین و عدم استانداردهای لازم برخوردارند، گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی صرفا با مشارکت مردمی امکان پذیر است و برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد و فضایی بر کشور و جامعه حاکم شود که همه مردم خود را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و به آن ببالند.

وی توجه به مدیریت مصرف، ساده‌زیستی و دوری از تجملات، نهادینه‌سازی تولید ثروت حلال در جامعه و ترجیح مصرف کالاهای داخلی بر کالاهای خارجی را از مؤلفه‌های تاثیرگذار در حوزه اقتصاد دانست و گفت: صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی وظیفه ملی و اسلامی است و منافع زودگذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.