استاندار فارس با اشاره به وضعیت نگران کننده بارندگی این استان در سال 95 و کاهش شدید میانگین بارش‌ها، تابستان آینده را دوران سختی به لحاظ تامین منابع آب شرب، کشاورزی و صنعتی دانست.

به گزارش مرور نیوز، سید محمدعلی افشانی پنجشنبه 23 دی ماه در جلسه شورای اداری استان فارس که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: متاسفانه خشکسالی فارس به حد بسیار نگران کننده‌ای رسیده است.

او ادامه داد: امسال میانگین بارندگی 27 میلی متر بوده حال آنکه سال گذشته علی‌رغم بارش کم، تا این زمان شاهد 157 میلی‌متر بارندگی در فارس بودیم. این در حالی است که طی 10 روز آینده و براساس پیش‌بینی‌ها، بارندگی نخواهیم داشت.

استاندار فارس با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی آب، تصمیمات این شورای بالادستی را پاسخگوی نگرانی‌های سال آینده و تابستان پیش رو ندانست و گفت: از همین امروز باید به‌دنبال راهکارهایی مناسب برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم فارس باید بود.

وی با تصریح اینکه کشت در بسیاری از اراضی کشاورزی، سال زراعی آینده باید مدیریت شود، گفت: اجازه ندهید کشت در بعضی نقاط که انتظار تامین آب از منابع اصلی آب استان را دارند، انجام شود.

استاندار فارس،‌ وضعیت سد درودزن و ذخیره آبی این سد را نامناسب توصیف و تصریح کرد: تمام این مسائل نشان دهنده لزوم اتخاذ تصمیمات صحیح در حوزه آب است.

وی همچنین با انتقاد از نبود یک کتابخانه مرکزی در شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس و مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که ساخت هزار کتابخانه شهری و روستایی در سراسر این استان، در دستور کار قرار گیرد.

افشانی گفت: در کشوری که ادعا و گفتار فراوان است، تنها در تعداد قلیلی از روستاها کتابخانه وجود دارد. حال آنکه کتابخانه یعنی طی کردن بخشی از فرآیند دینامیک تعلیم و تربیت.

استاندار فارس همچنین ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، او را شخصیتی دانست که به‌دنبال تعالی و توسعه و پیشرفت و اعتلای کشور و نظام اسلامی بود.

افشانی با تصریح اینکه آیت‌الله رفسنجانی، محور تعادل جریان‌های سیاسی در ایران محسوب می‌شد، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره به‌دنبال همگرایی بود. انسانی متفکر، عمیق و دقیق، کسی که با دلسوزی منافع ملی را در همه احوال دنبال کرد.

وی با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: اینکه از همه اقشار در این مراسم حضور داشتند، حاصل تفکر و دیدگاه او بود.

افشانی با بیان اینکه درس بزرگ هاشمی به جامعه، لزوم انسجام و وحدت بود، گفت: وحدت لازمه شرایط امروز جامعه است،‌ شرایطی پیچیده و بسیار حساس.

استاندار فارس در بخشی از سخنان خود با اشاره به قرار داشتن در سال آخر فعالیت دولت تدبیر و امید، گفت: هیچ دولتی به اندازه این دولت مظلوم نبوده و به این اندازه مورد هجوم واقع نشده است. دولت در شرایطی امور را در دست گرفته که جامعه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بین‌الملل دچار مشکلات عدیده‌ای بود.

او با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی آشفته‌ای که در ابتدای دولت تدبیر و امید وجود داشت، گفت: برای من سئوال است که چرا مدیران این دولت از ارائه کارنامه خود به مردم ابا دارند؟ تمام مدیران موظف هستند لااقل از کارنامه مدیریتی خود دفاع کنند. وقتی دلت این همه زیر سئوال است چرا فعالیت‌ها و عملکردها عنوان نمی‌شود؟

استاندار فارس با تکرار این مطلب که جامعه امروز بیش از هر زمان نیازمند امید و نشاط است،‌ گفت: در مباحث عمرانی و تنها در زمینه گازرسانی طی سه و نیم سال دولت یازدهم به اندازه تمام تاریخ ورود گاز طبیعی به کشور، در استان فارس گاز رسانی انجام شده است.