مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: استان کرمان وارد نوزدهمین سال خشکسالی شده است.

به گزارش مرور نیوز، احمد مسعودی عصر امروز در گردهمایی مسؤولان، متولیان و کشاورزان منطقه باغین با موضوع مسائل مرتبط با آب و هم‎اندیشی در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی با به‎کارگیری شیوه‎های نوین آبیاری اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از بخش‎های مهم و تأثیرگذار در هر کشور و یکی از مهم‎ترین ارکان اقتصادی جوامع است.

وی بیان داشت: در استان کرمان بیش از 33 درصد از اشتغال جامعه مربوط به بخش کشاورزی است که 29 درصد از درآمد ناخالص ملی را در استان تشکیل می‎دهد.

مسعودی با بیان اینکه یک چهارم باغ‎های کشور در استان کرمان واقع شده است، تصریح کرد: کرمان بزرگترین استان باغی کشور محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‎هایی که می‎تواند در اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد، کشاورزی است، افزود: از 24 بند اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، سه بند آن مستقیماً مربوط به کشاورزی است.

مسعودی با اشاره به اینکه استان کرمان وارد نوزدهمین سال خشکسالی شده است، عنوان کرد: طی این چند سال خسارت‎های زیادی به بخش کشاورزی از جمله منابع آبی وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان ادامه داد: کمتر از 65 درصد آب در منابع کشاورزی استفاده می‎شود که باید در این زمینه فرهنگ صرفه‎جویی و بهینه‎سازی آب در استان نهادینه شود.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‎ترین و مناسب‎ترین راه‎ها برای مقابله با کم‎آبی و صرفه‎جویی در منابع آبی، اجرای سیستم‎های آبیاری تحت فشار است.

مسعودی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح در سال 72 از مجموع 50 هزار هکتار شهرستان کرمان 9 هزار و 300 هکتار زیر پوشش قرار گرفته که از این میزان در منطقه باغین 800 هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شده‎اند.

وی اذعان داشت: به ازای هر هکتار آبیاری زیر سطحی 7 میلیون تومان و آبیاری بارانی 5 میلیون تومان وام بلاعوض تخصیص داده شده است که پرداخت می‎‎شود.

مسعودی میزان بارش باران در استان کرمان را از ابتدای مهرماه 95 تاکنون 6.8 میلی‎متر عنوان و اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، وضعیت خشکسالی در 48 کشور خاورمیانه در سال‎های آتی نیز وجود دارد.