رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از سال 80 تاکنون یک میلیون هکتار از سطح تالاب‌های کشور خشک شده است، گفت: این تالاب‌های خشک شده به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شدند.

به گزارش مرور نیوز، خداکرم جلالی بعدازظهر امروز در ششمین نشست فصلی سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در همدان با بیان اینکه استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی شرایط برای نسل آینده بحرانی‌تر شده است اظهار داشت: سرانه تولید گاز‌های گلخانه‌ای به 9.2 تن افزایش یافته سات.

وی با بیان اینکه سیاست راهبردی جهاد کشاورزی بهبود شرایط ‌محیط زیست و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است، افزود: بسیاری از سطح جنگل‌ها به سبب اجرای طرح‌های عمرانی نابود شده است و اکنون کشور در وضعیت خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در راستای ارتقای فرهنگ محیط زیست در جامعه شاهد 38 درصدی کاهش تخریب و تصرف عرصه‌ها و 19 درصد کاهش بوته‌کنی را شاهد بودیم.

وی از افزایش 30 درصدی سوخت هیزمی و بوته‌ای بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: میزان مصرف سوخت هیزمی و بوته‌ای به 8 میلیون متر مکعب رسیده است.

جلالی دستیابی به توسعه پایدار را در گرو فقرزدایی دانست و افزود: فقر سبب تخریب محیط زیست می‌شود بنابراین دولت باید در راستای ایجاد اشتغال و معیشت مردم تلاش کنند.

وی با بیان اینکه از سال 80 تاکنون یک میلیون هکتار از سطح تالاب‌های کشور خشک شده است، عنوان کرد: این تالاب‌های خشک شده به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شدند که این امر به دلیل غفلت از مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری به وجود آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توقف 15 قرارداد جنگل‌داری در سطح 145 هزار هکتار از اراضی تا پایان امسال تصریح کرد: این قراردادها نیازمند ساماندهی است و دیگر حق بهره‌برداری از جنگل‌ها را نداریم.

وی با اشاره به اجرای طرح جنگلانه در سطح کشور گفت: در راستای اجرای این طرخ در سطح بیش از 2 هزار هکتار با مشارکت 19 هزار نفر از اعضای تشکل‌های مردمی بذرپاشی و نهال‌کاری انجام شد.