رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: توسعه صادرات به کشورهای هدف بویژه روسیه نیازمند کاهش تعرفه گمرکی و مرزی، ایجاد پایانه صادراتی و راه اندازی دفتر تجاری روسیه در قزوین است.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا کشاورز قاسمی در هشتیمن کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان که روز جمعه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: متاسفانه در گذشته از فرصت های ایجاد شده در کشورهای خارجی برای صادرات کالا بخوبی استفاده نکردیم و نتوانستیم جایگزین رقبای خود شویم.

وی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۴ در بحران تحریم ها در صادرات به دلایلی نتوانستیم موفق عمل کنیم و از ۴۴ میلیارد دلار سهم واردات مواد غذایی روسیه سهم ما بسیار ناچیز بود.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین تصریح کرد: از سهم یک میلیارد دلاری سبزیجات روسیه، سهم ایران ۵ درصد و در میوه دو درصد بود و ما به عنوان یک کشور تازه وارد در این عرصه بودیم و در حال حاضر هم نیازمند کمک دولت هستیم.

کشاورز قاسمی بیان کرد: با کاهش ارزش ۳۸ درصدی روبل صادرکنندگان ایرانی هم دچار مشکل شدند و کالای ایرانی کمی گرانتر به دست مصرف کننده روسی رسید و ما متضرر شدیم.

وی اضافه کرد: تعرفه های تبعیض آمیز در مرزهای کشورها که برای ما اعمال می شود قدرت رقابت را از تجار ایرانی می گیرد که از رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه انتظار داریم نسبت به حذف این تعرفه ها اقدام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین یادآورشد: شرایط صدور کالا ازایران به روسیه هنوز راحت و هموار نشده و هزینه های اضافی برای تجار مقرون به صرفه نیست که امیدواریم با عضویت در مجامع بین المللی شرایط برای صادرات کالای ایرانی تسهیل شود.

وی بیان کرد: لجستیک و مجموعه امکانات صادراتی نیز باید بخوبی تامین شود تا بتوانیم صادرات کالا به روسیه را با جدیت بیشتری در سال اینده آغاز کرده و از این فرصت توسعه روابط برای کسب درآمدهای ارزی بیشتر استفاده کنیم.

کشاورز قاسمی اظهارداشت: البته خود ما هم مشکل داریم و در نهادسازی موفق نیستیم و نیازمند ایجاد پایانه صادراتی در نقاط مرزی هستیم تا هزینه ها کاهش یابد.

وی یادآورشد: استقرار شرکت های روسی در ایران هم می تواند به روان سازی کارها کمک کند که اتاق بازرگانی قزوین آمادگی دارد نسبت به راه اندازی دفتر روسیه در قزوین اقدام کند.