ایجاد استخرهای کشاورزی با استفاده از روکش‌های پلی اتیلنی و ماودی مشابه آن، این روزها به یک آفت جدید برای حیات وحش استان یزد تبدیل شده است.

به گزارش مرور نیوز، مدتی است که برای ساخت استخرهای آب در مزارع کشاورزی از روکش‌های پلی اتیلنی یا مانند آن استفاده می‌شود، به این ترتیب که به جای ایجاد استخرهایی با دیواره‌های بتنی و با اشکال هندسی منظم، روکش هایی از جنس مواد شیمیایی را روی چاله‌های بزرگ پهن و برای ذخیره آب از آن استفاده می‌کنند.

به دلیل بازدهی نسبتاً مناسب، این روش ذخیره‌سازی آب نسبت به صخره‌های بتنی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و استفاده از این نوع استخرها رو به گسترش است اما متاسفانه این نوع استخرها برای حیات وحش فریب‌دهنده بوده و در اغلب موارد جانورانی که برای نوشیدن آب به این استخرها مراجعه می‌کنند، در آن غرق شده و از بین می‌روند.

شیب ملایم دیواره‌ها به نحوی است که حیوان با این خیال که قادر به بازگشت بعد از نوشیدن آب است را به خود جذب می‌کند اما به دلیل جنس خالی این روکش‌ها عموماً حیوانات لیز خورده و به داخل استخر سقوط می‌کند و با توجه به جنس دیواره‌ها و صیقلی بودن آن، راه نجاتی برای آنها باقی نمی‌ماند و تلاش جانور برای نجات خود منجر به غرق شدن و از بین رفتن آن می‌شود.

تاکنون مواردی از تلفات روباه، آهو و شغال و غیره در این نوع استخرها گزارش شده است اگر چه اداره کل حفاظت محیط زیست در استعلام‌های اخیر جهاد کشاورزی ضرورت فنس‌کشی در اطراف این استخرها را به متقاضیان به صورت کتبی اعلام م‌کند اما هم در استخرهای جدید و هم در استخرهای قبلی که بدون استعلام ایجاد شده‌اند، این مهم رعایت نشده است.

گفتنی است، اداره کل محیط زیست استان یزد بنا دارد در صورت تلفات حیات وحش با مالک یا مالکان این نوع استخرها برخورد قانونی کند.