همدان- امام جمعه همدان در نامه‌ای از نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مردم دارالمؤمنین همدان در مراسم «ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت کشور» و رونمایی از ستایش‌نگاری‌های ایشان قدردانی کرد.

به گزارش مرور نیوز، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در نامه‌ای از نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مردم دارالمؤمنین همدان در مراسم «ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت کشور» و رونمایی از ستایش‌نگاری‌های ایشان قدردانی کرد.

متن کامل نامه امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدان بدین شرح است:

محضر مبارک ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای «دامت برکاته»

السلام علیکم و رحمه‌ا...

مراسم ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت کشور با رونمایی از تقریظ‌های حضرتعالی بر چهار کتاب «دختر شینا»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم» و «آب هرگز نمی‌میرد» در فضایی آکنده از عشق و ارادت به مقام ولایت و عشق به ایثارگران و با نهایت شکوه و عظمت در دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان برگزار شد و این رویداد مبارک نشان‌دهنده نگاه ویژه و با محبت رهبری عظیم‌الشأن به ایثارگران، رزمندگان و مردم شریف استان دارد.

روز چهارشنبه 20 بهمن 1395همزمان با فرا رسیدن سی و هشتمین بهار آزادی حسینیه حضرت امام(ره) همدان با برگزاری این مراسم عطرافشان شمیم ولایت شد، این مراسم که با حضور مردم خداجو و شهیدپرور و خانواده‌های معظم شهدا و مسؤولان و فرماندهان نظامی و انتظامی استان برگزار شد، نقاب و غبار از دل‌ها برگرفت و عنایت ولی امر را شامل حال هم استانی‌ها ساخت، روایت‌های شیرین و دل‌انگیز برآمده از عمق جان حکایت از قلمی دارد که کلمه به کلمه آن جان را حیات تازه می‌بخشد و روح را به معراج می‌برد.

آنجا که در توضیح کتاب «دختر شینا» فرمودید: رحمت خدا بر این بانوی صبور و باایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توان فرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه جهاد دشوارش باز دارد. آدمی را در غبطه جاماندگان از قافله با حسرت و آه طاقت‌فرسا مواجه و در آرزوهای دوران جهاد و شهادت غرق می‌سازد.

حضرت شما در تقریظ دوم بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نیز افزودید که بچه‌های همدان؛ بچه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادعا؛ یاران حسین «علیه‌السلام»؛ یاوران دین خدا ... و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور ... و آنگاه فضای معنویت و معرفت؛ دل‌های روشن، همت‌ها و عزم‌های راسخ؛ بصیرت‌ها و دیدهای ماورائی ... اینها و بسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه این روایت صادقانه است و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق در لذت می‌کند و آتش شوق را در آن سرکش‌تر می‌سازد. راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، والحمدا... رب العالمین.

نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه‌دیدگان است. بر او و بر همه آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان شاء‌ا ... خوشا بر سعادت و اقبال چنین نویسندگان بی‌ادعایی که دل ولی خود را چنین شاد و مشعوف نموده‌اند.

پانوشت اثر سوم مربوط به کتاب «گلستان یازدهم» می‌باشد که خاطرات خانم پناهی را از همسر شهیدش سردار علی چیت‌سازیان به قلم خانم ضرابی‌زاده حکایت دارد. آن متن هم چنین است: این روایت شورانگیزی است از زندگی سراسر جهاد و اخلاص مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلی به عزت رسید... هنیئاً له راوی شریک زندگی کوتاه او نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه خود به روشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده کتاب.

و بالأخره آخرین مرقومه حضرتعالی تقریظ بر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که روایت دوران حضور جانباز سرافراز سردار میرزامحمد سُلگی در دوران دفاع مقدس در کسوت فرماندهی گردان 152 حضرت اباالفضل(ع) در لشکر انصارالحسین(ع) همدان می‌باشد روایت می‌کند، متن نگارش یافته بر این کتاب هم بدین شرح است: سلام بر یاران حسین «علیه‌السلام» و سلام بر لشکر انصارالحسین(ع) همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزامحمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت‌های خوش و باصفایی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:
درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم
لبی تر کرده زان صهبای جام پر فسون من هم
هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم ...

چه گوارا آمد بر ما که فرمودید: در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند، در ملاقات حضوری جمعی از شعرا و نویسندگان شهریور ماه سال جاری خطاب به آقای خوش‌لفظ فرمودید: حالتان چطوره آقای خوش معنا؟ آقای خوش رفیق، آقای خوش زخم، تبسمی به لب حضار نشاندید.

درود و ثنای خالصانه و با طراوت همه ما همدانی‌ها به محضر آن فرزانه دوران و ستاره درخشان که با زحمات یادگاران دفاع مقدس و به بهانه آثار گرانمایه آنان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان را مورد لطف و تفقد مضاعف قرار داد، و رضایت خاطر امت را فراهم ساخت و در این بهار انقلاب جان تازه‌ای به هم ولایتی‌های همدانی بخشید.
عبادا...

غیاث‌الدین طه محمدی
بهمن ۱۳۹۵