‌استاندار قزوین گفت: راه‌اندازی صندوق حمایت از محصول کشمش و انجمن و اتحادیه صادراتی این محصول در استان برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشاورزان استان ضروری است.

‌به گزارش مرور نیوز، فریدون همتی در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور در بخش کشاورزی که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: همه مدیران باید تلاش کنند تا مصوبات سفر عملیاتی شود تا مردم از خدمات آن برخوردار شوند.
وی ادامه داد: یکی از طرح‌های مهم این بخش اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 20 هزار هکتار از اراضی استان تا پایان سال است که این کار با تلاش شبانه‌روزی مدیران حوزه کشاورزی ممکن می‌شود.

همتی تصریح کرد: طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 20 هزار هکتار از اراضی استان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات حوزه کشاورزی در سفر هیئت دولت به استان است که به‌عنوان حرکتی ارزشمند در صیانت از منابع آبی باید موردتوجه قرار گیرد.

استاندار قزوین تصریح کرد: مراحل مطالعه، طراحی و اجرای طرح بایستی به‌طور مستمر و مرحله‌ای و بدون معطلی در استان انجام شود که در این راستا اعتبار اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 20 هزار هکتار از اراضی استان تضمین‌شده است و در تخصیص نگرانی وجود ندارد.

همتی اضافه کرد: فرمانداران نیز در شهرستان‌ها می‌بایست بر روند اجرای این طرح نظارت مستمر داشته باشند و با روسای ادارات جهاد کشاورزی نیز همراهی و مشارکت کنند تا مرحله مطالعه و اجرا باهم انجام شود.

‌وی تشریح کرد: در راستای تسریع عملیات اجرای 20 هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری که از مصوبه‌های سفر دولت به استان قزوین بود تمام فرمانداران نیز در شهرستان‌ها باید بر روند اجرای طرح یادشده نظارت مستمر و کافی را اعمال کرده و با روسای اداره‌های کشاورزی همراهی و مشارکت لازم را در این رابطه داشته باشند.

استاندار قزوین از تولید پایدار ضمن کم کردن میزان مصرف آب با استفاده از فناوری‌های روز به‌عنوان رویکرد دولت در بخش کشاورزی یادکرد و گفت: در همین رابطه با تجهیز 20 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان به روش‌های مدرن آبیاری بیش از چند برابر فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش نسبت به دوره‌های گذشته عملکرد خواهیم داشت.

همتی اضافه کرد: استان قزوین جایگاه ارزشمندی در حوزه تولید کشمش و انگور دارد و با ایجاد صندوق حمایت از کشاورزان تولیدکننده کشمش می‌توان نسبت به رونق بخشیدن به این کار اقدام کرد.

وی اظهار کرد: از رئیس جهاد کشاورزی استان انتظار داریم تا پایان امسال نسبت به تعیین تکلیف تأسیس این صندوق اقدام لازم را انجام دهد تا بتوان از اعتبارات آن برای حمایت از کشاورزان استفاده کرد.

استاندار یادآور شد: برای صادرات محصول هم باید نسبت به راه‌اندازی اتحادیه و یا انجمن تخصصی صادراتی اقدام شود تا با حذف واسطه‌ها به بازارهای هدف بیشتری دست‌یافت و با این محصول اقتصاد استان را متحول کرد.

وی اضافه کرد: داربستی کردن باغات انگور در کنار آبیاری تحت‌فشار می‌تواند به تحول در این بخش و افزایش سه برابری محصول کمک کند و درنهایت استان قزوین را به قطب کشمش و انگور تبدیل کرد.

استاندار یادآور شد: در کنار این بخش باید به شکل‌گیری صنایع خدماتی و جنبی هم‌فکر کرد و با ایجاد سردخانه‌های موردنیاز به زنجیره تولید توجه جدی داشت.

وی متذکر شد: امیدواریم سال آینده شاهد تحول اساسی در تولید و صادرات محصول انگور و کشمش استان قزوین باشیم.

در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گزارشی از روند اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 20 هزار هکتار از اراضی استان را ارائه کرد.