در مکاتبه سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، دزفول، بهبهان، شوشتر و آبادان آمد که در زمان وقوع گرد و غبار درمان مراجعانی که دچار مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار شده‌اند بدون دریافت وجه انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، بیش‌از 20 روز است که مردم استان خوزستان در معرض توفان‌های خاک با میزان آلایندگی 18 الی 66 برابر حد مجاز هستند. بر اساس گفته‌های کارشناسان اندازه ریزگردها به گونه‌ای است که به راحتی از ماسک‌های فیلتردار نیز عبور می‌کنند.

با این تفاسیر و از آنجا که مدت متوالی و طولانی‌ای است که ریزگردها استان را احاطه کرده‌اند بی‌شک تنفس در چنین شرایطی برای مردم استان همراه با عوارض جانبی از جمله مشکلات تنفسی خواهد بود.

درمان‌ بیماری‌های تنفسی برای مردمی که در بروز پدیده ریزگردها هیچ نقشی ندارند باید رایگان باشد بر همین اساس کیامرث حاجی‌زاده سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان طی مکاتبه با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، دزفول، بهبهان، شوشتر و آبادان درخواست کرد طی ابلاغیه‌ای به کلیه مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تابعه و مراکز اورژانسی اعلام شود تا در زمان وقوع گردوغبار نسبت به انجام اقدامات درمانی مراجعان دچار مشکلات تنفسی ناشی از گردوغبار بدون دریافت وجه و به صورت رایگان اقدامات لازم انجام شود.

البته به طور معمول اقداماتی برای کاهش خطرات چنین مشکلاتی که نتیجه دخل و تصرف به حد و مرزهای طبیعی توسط مسئولان است، انجام می‌شود؛ به گفته پزشکان مصرف شیر می‌تواند موثر باشد بر همین اساس می‌بایست دولت نسبت به توزیع شیر با قیمت مناسب در سطح بازار و نیز توزیع رایگان شیر در مدارس اقدام کند.