رشت-جلسه شورای شهر رشت درحالی برگزار شدکه اعضا به افزایش بودجه پیشنهادی سال آتی شهرداری رأی مثبت نداده و این بودجه را با 300میلیارد تومان کاهش ، بارقم 900 میلیارد تومان تصویب کردند.

به گزارش مرور نیوز، یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر رشت بعدازظهر یکشنبه در حالی با حضور شهردار رشت برگزار شد، که اعضای شورا دلایل ثابت قدم را برای افزایش بودجه پیشنهادی سال آتی را کافی ندانسته و در پایان جلسه بودجه پیشنهادی شهرداری رشت با مبلغ 11هزار و453 میلیارد ریال با کاهش 300 میلیارد تومانی با 11 رأی موافق بامبلغ 900 میلیارد تومانی تصویب شد.

بودجه پیشنهادی شهرداری در حالی به صحن شورا رسید که امروز آخرین مهلت قانونی شورا برای تصویب کلیات بودجه بود.

با وجود آنکه جلسات پی در پی و غیر علنی کمیسیون تلفیق شورا برای بررسی کدهای درآمدی در هفته گذشته تشکیل شده بود، باز هم موافقان و مخالفان افزایش بودجه امروز (یکشنبه) نیز صحن شورا را به چالش کشیدند.

شهردار رشت نیز با تیم درآمدی شهرداری به منظور پاسخگویی به ابهامات دلایل افزایش بودجه در صحن شورا حاضر شدند که نتوانستند با صحبت های خود اعضای شورا را قانع کنند.

لزوم سوال از شهردار درباره بودجه پیشنهادی

این درحالی است که سید محمدعلی ثابت قدم بخشی از درآمد امسال خود را بر مبنای دریافت وام 210میلیاردی از بانک شهر و همچنین خرید سهام از این بانک با وثیقه گذاشتن املاک شهرداری در نظر گرفته بود که نتوانست نظر اعضای شورا را برای دریافت تمامی رقم پیشنهادی وام جلب کند و در نهایت اعضای شورا با دریافت وام 150میلیارد تومانی آن هم مشروط به اخذ مجوز از شورا موافقت کردند.

رضا رسولی عضو شورای شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه شرایط امروز رشت با وجود همه تنگناها همانند سال 91 نیست، گفت: تصویب بودجه نقدی و غیرنقدی برای سال جاری فرصتی مناسب است همانگونه که دریافت وام یک پتانسیل خوب برای اجرای پروژه های عمرانی محسوب می شود.

در ادامه جلسه نیز یکی از اعضای شورا دریافت وام را یک پتانسیل مالی خوب برای شهرداری دانست ولی معتقد بود باید نوع پروژه ای که قرار است اجرا شود با جزییات طی یک لایحه به شورا ارجاع شده و اینگونه نباشد که وام برای هزینه های جاری صرف شود.

محمدحسین کارگرنیا همچنین دلایل شهردار در افزایش برخی کدهای درآمدی را نپذیرفت و افزود: امروز به عنوان نماینده مردم باید در خصوص بودجه پیشنهادی از شهردار سوال کنیم تا توجیه شویم.

وی با بیان اینکه به طور مثال یک سوم بودجه سال آتی براساس عوارض ساخت و ساز و نوسازی تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که درتحقق بودجه سال جاری در همین کد شاهد کاهش 14 درصدی بودیم در حالی برای سال آتی شاهد افزایش 25 درصدی هستیم.

به گفته این عضو شورا وقتی شهردار هنوز نتوانسته درآمد ارزش افزوده سال قبل را به صورت تمام دریافت کند و یا در دریافت کمک های دولتی صفر درصد بوده به چه دلیل در بودجه امسال رشد قابل توجه را پیشنهاد داده است!؟

بررسی چرایی افزایش 200 درصدی برخی کدهای درآمدی

در ادامه یکی دیگر از اعضای شورا نیز توضیحات تیم درآمدی شهرداری درباره دریافت سهام و وام بانک شهر که کلانشهرهای دیگر نیز آن را دریافت کرده اند را به عنوان مثالی در مدل اقتصادی شهرداری رشت نپذیرفت و خواستار توضیحات بیشتر در مورد تحقق درآمدهای دیگر شهرها و میزان دریافت وام و محل هزینه کردهای شهرهای نامبرده شد.

حجت جذب همچنین گفت: نباید عملکرد دو سال اخیر شهردار و تیم درآمدی شهرداری را در تحقق درآمدها نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: اگر خوشبینانه به تحقق درآمد طی این دو سال نگاه کنیم می بینیم که تنها نیم درصد درآمدهای شهرداری محقق شده است.

به گفته جذب باید یک رابطه منطقی در تدوین بودجه پیدا کرد که وقتی نیم درصد درآمد محقق شده است چطور در برخی کدها 200 درصد افزایش درآمد پیش بینی شده است!

وی در ادامه جلسه پیشنهاد داد کد مربوط به دریافت وام از دفترچه بودجه خارج و در صورت نیاز شهرداری برای انجام پروژه ها به صورت لایحه جداگانه به صحن شورا آورده و اخذ مجوز شود.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه پیشنهاد بودجه با رقم 840 میلیارد تومان برای شهرداری رشت داد و گفت: این بودجه واقعی و منطقی برای سال آتی شهرداری رشت است.

اسماعیل حاجی پور در ادامه ضمن مقایسه کدهای درآمدی و میزان تحقق آن و رقم افزایش یافته در بودجه سال آتی افزود: خوشبینانه ترین حالت این بوده که تا پایان سال 450 میلیارد تومان وصولی داشته باشیم و این در حالی که برای بودجه سال آتی 20 درصد هم افزایش داده ایم.

وی با بیان اینکه رقم کمک های دولتی 50 درصد افزایش دارد، اظهار کرد: این در حالی است که برای سال جاری هیچ رقمی از کمک های دولتی وصول نشده و یا در فروش اموال و سرمایه گذاری شهرداری توفیقی نداشته است.

لزوم توجیه پذیری دریافت وام از بانک شهر

فاطمه شیرزاد عضو دیگر شورای شهر رشت نیز گفت: اخذ این مبلغ وام باید دارای توجیه منطقی بوده و در حوزه عمرانی و خرید ماشین های لازم برای رفع بحران و ارتقای حمل و نقل عمومی و بازگشایی هزینه شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سه سال اخیر با وجود تأکید شورا در بازگشایی هنوز محورهایی مورد نظر شورا نظیر احسان بخش به معلم و یا سرگل به سعدی بازگشایی نشده است.

رئیس کمیسیون بودجه نیز مخالف افزایش بودجه شهرداری بود و تأکید کرد: شهرداری در دو سال اخیر با وجود رشد بودجه، درتحقق درآمدها توفیق چندانی نداشته است ضمن اینکه دریافت وام باید متصل به پروژه های عمرانی بوده که برای ما سودآور و در عمل توجیه اقتصادی داشته باشد.

امیرحسین علوی ادامه داد: اگر قرار است وامی دریافت شود حتی برای بازگشایی معابر، سود حاصل از تجاری سازی محور بازگشایی شده در افق چند سال قرار است و این درحالی بوده که طرح تفصیلی جدید درآمد نوسازی شورا را نیز بشدت کاهش داده است.

این عضو شورای شهر رشت خواستار کاهش رقم دریافتی وام از بانک شهر شد.

در ادامه جلسه شهردار رشت به سوالات اعضای شورا در مورد درآمد و بودجه پیشنهادی توضیحاتی ارائه و در خصوص برخی هزینه کردها نیز پاسخ داد.

محمدعلی ثابت قدم اظهار کرد: بجزء سهم دولت، به هر میزان که بتوانیم مشارکت شهروندان رشتی را افزایش دهیم، موفق عمل کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه از برخی هزینه کارکنان نمی توان گذشت، به طور مشخص به کمک های مالی شورا در قالب ماده 17 و 18 اشاره کرد و گفت: باید یک ساختار منطقی برای کمک به هیأت های مذهبی، برخی نهادهای اجتماعی و خدماتی وجود داشته باشد و این هزینه هایی است که گمان نمی رود اعضای شورا با کاهش آن مخالفت داشته باشند.