شیراز- فیلم های ناصر تقوایی در هفته فیلم و عکس دانشگاه شیراز مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش مرور نیوز، کانون فیلم و عکس دانشگاه شیراز در دومین روز از نمایش فیلم های ناصر تقوایی به نمایش مستندهای نخل، باد جن، زار و پنج شنبه بازار میناب و فیلمِ کوتاه داستانی کشتی یونانی از سری قصه های کیش پرداخت .

در ابتدای این برنامه سعید ذوالنوریان، منتقد سینما شرح مختصری از زندگی ناصر تقوایی و دوران جوانی او داد و به شرح چرایی اینکه ناخدا خورشید بهترین فیلم کلاسیک تاریخ سینمای ایران است پرداخت و از قصه نویسی تقوایی و منابع مورد اقتباس او سخن گفت.

ذوالنوریان افزود: ناخدا خورشید در جزئیات بی شمارش موفق است و به ذکر این جزئیات پرداخت. این استاد تئاتر دانشگاه در ادامه به درخواست یکی از حضار از حضورش در کلاس های استاد تقوایی سخن گفت.

تقوایی در سینمای ایران تک تیر انداز است

ذوالنوریان در پایان نیز به این نکته اشاره کرد که تقوایی در سینمای ایران تک تیر انداز است و با یک شات می تواند هدف را بزند و مسلسلچی نیست .

آثار ناصر تقوایی بررسی شد/ناخدایی که مسلسلچی نیست

این در حالیست که در ادامه نمایش فیلم های جنوب ناصر تقوایی در تالار مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صدای بهرام بیضایی در گرامیداشتِ تقوایی در سالن پخش شد .

در این جلسه که کامران حیدری، کارگردان مستند «دینگو مارو» حضور داشت، شایان تدین، تحلیلگر فیلم با تاکید بر این که صحبت از جنوب در فیلم های تقوایی فراتر از 5 فیلمی است که نمایش داده شد به زاویه دیدِ پرداختن به این فیلم ها اشاره کرد .

وی گفت: این فیلم ها را هم می توان به عنوان پیش متن هایی برای فیلم های بلند تقوایی و هم به عنوان آثاری مستقل دید.

تدین که از هر دو جنبه اشاره هایی به فیلم های نمایش داده شده داشت، به تمهمیدهای بصری این فیلم ها بویژه باد جن و نخل پرداخت و توضیحات مختصری نیز درباره ی اهل هوا و شهر بندر لنگه ارائه داد. او باد جن را که بسیاری مبدا سینمای مستند ایران توصیف می کنند، مرثیه ای برای بندر لنگه دانست و صدای مرثیه ساز شاملو را نیز یادآوری کرد .

وی از تقواییِ نویسنده گفت و تاکید کرد: تصویر در خدمت کلمات و گزارش آن نیست بلکه نریشن در آثار تقوایی مثلِ موسیقی بیانگر عمل می کند، عمق می بخشد و خاصه در نخل و باد جن نقشی تاکیدی بر عهده دارد.

تقوایی از امکانات سینما در آثارش نهایت بهره خلاقه را برد

او از جزئیات نهفته در باد جن و نقش صدا و تصویر و هم نشینی آن دو گفت و با اشاره به این که تقوایی از امکانات سینما در همین فیلم ها نهایت بهره خلاقه را برده است، به نگاه اجتماعی برجسته تقوایی در باد جن اشاره ای کرد و زار را فاقد آن دانست .

آثار ناصر تقوایی بررسی شد/ناخدایی که مسلسلچی نیست

در بخش دیگری از جلسه شایان تدین و نیما شمس به بررسی پلان به پلان کشتی یونانی پرداختند. در این بخش از بسط ایده مقوا و معناهای ضمنی آن در این فیلم صحبت شد و فیلم نما به نما مورد مداقه قرار گرفت .

تدین با اشاره به این که کشتی یونانی از لحاظ نگاه اجتماعی یادآور باد جن است، از تلخیِ فیلم و هول نهفته در شخصیت زن و پایان فیلم سخن گفت .

در نهایت نیز با احترام به تقوایی و تقدیم کشتی یونانی به گوهر مراد یادی شد از غلامحسین ساعدی و مساعدتی که تقوایی با ایشان در تهیه ی پژوهش اهل هوا داشت .

جشنواره ناخدا سینما، ناصر تقوایی تا روز شنبه 14 اسفند ماه در سالن مهر، تماشاخانه شهرکاغذی و تالار فجر ادامه خواهد داشت .

در ادامه این جشنواره، مستندهای آیینی ناصر تقوایی (اربعین، تعزیه حر دلاور و تمرین آخر) در سالن مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس توسط بیژن کیا تحلیل و نقد می شوند.