ساری - مدیرکل کمیته امداد مازندران بعد خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان را ۱.۷ نفر اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز، رضا نوروزی جعفری پیش از ظهر شنبه به مناسبت اسفند سالروز تشکیل کمیته امداد و هفته احسان و نیکوکاری در جمع خبرنگاران در محل سالن جلسات کمیته امداد مازندران، اظهار کرد: 61 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که جمعیتی بالغ بر 120 هزار را شامل می شود و 63 درصد روستایی و مابقی شهری هستند. 49درصد مددجویان ما یک نفره و بعد خانوار ما در استان ۱.۷ است.

وی افزود: 50 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد افراد سالمند، 36هزار نفر زنان سرپرست خانوار و 12 هزار کودک و نوجوان هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران، با بیان اینکه در 10 سال گذشته تعداد زنان سرپرست خانوار روند افزایشی داشته است، گفت: عمده زنان سرپرست خانوار ما سالمند هستند و درعین حال این با توجه به رشد طلاق بخشی از جمعیت زنان سرپرست جزو زنان جوان مطلقه، هستند.

نوروزی جعفری، افزود: فقر در نیازمندان ما ، از حالت معیشتی تبدیل به مسائل و نیازهای فرهنگی شده است.

وی،گفت: یکی از شاخص های گفتمان انقلاب اسلامی که از ابتدای پیروزی انقلاب شروع شده بود و در زمان فعلی هم از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید می شود، موضوع عدالت اجتماعی است.

این مسئول با بیان اینکه در گذر زمان رفاه عمومی جامعه با گذشته فرق کرده است، افزود: مطالبه تحصیلی بخش یا از نیازهای به حق مددجویان ما است در عین حال توانمند سازی خانواده های تحت پوشش از الویت های این نهاد اجتماعی و حمایتی در جامعه است.

نوروزی جعفری، با اشاره به اینکه 63 درصد از خانوارهای تحت پوشش ما از جمعیت روستایی هستند، گفت: در برخی موارد افراد نیازمند تحت پوشش ما در روستاها ،داراهایی دارند که در نوع خود دارای ارزش مالی نیست مانند زمین های شیب دار، بنابراین تلاش کردیم این دارایی ها را ارزشمند کنیم .

وی اضافه کرد: در این راستا، 1300 هکتار از زمین های در سطح شیب دار و کم ارزش گلوگاه را به نفع نیازمندان به باغ تبدیل کردیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مازندران، با اشاره به حجم پرداخت های نقدی و غیر نقدی توسط خیرین به کمیته امداد استان و رتبه چهارم این نهاد در کشوری ، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون دریافتی ما از صندوق صدقات 18 میلیارد تومان بوده است که با ورود جمعیت گردشگر در استان این میزان افزایش می یابد که هم اکنون هم از ظرفیت های خیرین خارج از استان استفاده می شود.

نوروزی جعفری، خاطرنشان کرد: زکات فطره جمع آوری شده در سال جاری یک میلیارد تومان و کل زکات، 8 میلیارد تومان بوده است.

وی، در زمینه پرداخت تسهیلات به مدجویان، گفت: چون نیازمندان کمتر در جامعه دیده می شوند در بحث ضمانت های بانکی سخت گیری های زیادی نداریم به طوریکه برای وام های یک تا دو میلیونی بانک ها از مستمری بگیران ضمانتی دریافت نمی کنند و برای وام های 15 میلیونی یک ضامن لازم است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)استان مازندران، افزود: در سال جاری 41 میلیارد تومان تسهیلات برای توانمند سازی نیازمندان استان اعطاء شده است.