بجنورد- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تغذیه نامناسب را یکی از عوامل شیوع دیابت برشمرد و گفت: 55 درصد مردم استان به‌طور روزانه میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز احمد هاشمی  با اشاره به اینکه خراسان شمالی در بیماری دیابت در ردیف استان‌های کم شیوع قرار دارد، اظهار کرد: چهار ونیم درصد افراد بالای 30 سال استان به دیابت مبتلا هستند.

هاشمی کم‌تحرکی و چاقی را دو عامل پایه در شیوع دیابت برشمرد و افزود: روش زندگی و تغذیه نامناسب ازجمله مصرف غذاهای پرچرب و مصرف پایین میوه و سبزی نیز ازجمله عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری دیابت است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد افراد دیابتی خراسان شمالی در گروه دیابت نوع دو قرار دارند، تصریح کرد: کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها است که هم در شهر و هم در روستاها رو به افزایش است.

وی بیان کرد: 85 درصد افراد ساکن در شهرهای خراسان شمالی و 75 درصد مردم روستاهای استان دچار کم‌تحرکی هستند که زندگی ماشینی و تسریع در انجام فعالیت‌ها، این شرایط را برای مردم به وجود آورده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیماری‌های قلبی و عروقی را در رأس دلایل مرگ‌ومیر در خراسان شمالی برشمرد و گفت: مردم استان باید مصرف نمک در برنامه غذایی خود را به حداقل برسانند.

هاشمی عنوان کرد: 21 درصد افراد بالای 30 سال خراسان شمالی دارای فشارخون بالا هستند که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی است.