متخصص فلوشیپ نازایی گفت: استفاده از رحم اجاره‌ای چندین بار در مرکز تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهراء(س) بابل در مورد بیمارانی که چسبندگی رحم داشته‌اند و در عین حال دارای تخمدان سالم بودند، انجام شد و خوشبختانه با تولد نوزاد سالم همراه بوده است.

به گزارش مرور نیوز، «صدیقه اسماعیل‌زاده» اظهار کرد: روش جایگزین رحم اجاره‌ای در باروری افرادی که مشکلات رحمی دارند موثر است.

وی تصریح کرد: مشکلات رحمی یکی از علل فراوان ناباروری است و هر زنی که به‌علل مختلف به‌عنوان مثال بیماری‌های مادرزادی یا اکتسابی فیبروم‌های متعدد، چسبندگی‌های داخل رحم و ...، فاقد رحم سالم باشد، کاندیدای دریافت رحم اجاره‌ای است.

متخصص فلوشیپ نازایی افزود: در مواردی که زن دچار سقط‌های مکرر بدون علت می‌شود می‌تواند از رحم جایگزین استفاده کند.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: کاربرد دیگر رحم اجاره‌ای در مورد زنانی است که به‌علت بیماری‌های دشوار مانند مشکلات قلبی، کلیوی شدید و یا ... بارداری برای آن‌ها خطرناک و موجب تشدید بیماری می‌شود.

وی در خصوص چگونگی انجام این روش گفت: اسپرم پدر با تخمک مادر در محیط آزمایشگاه لقاح داده می‌شوند و جنین مزبور در رحم فرد دیگری که قابلیت بچه‌دار شدن را داشته باشد، جایگزین می‌شود و نوزاد متولد شده ویژگی‌های ژنتیکی پدر و مادر خود را به ارث می‌برد.

متخصص فلوشیپ نازایی افزود: این عمل جنبه قانونی دارد و از نظر شرعی مادر جانشین حکم مادر رضاعی را دارد.

اسماعیل‌زاده درباره شرایط فرد حامل گفت: فرد حامل جنین رحم جایگزین باید از نظر روحی و جسمی دارای سلامت کامل باشد، حداقل یکبار بارداری موفق را تجربه کرده و بیماری‌های عفونی، ایدز، هپاتیت و سل باشد.

وی ‌هم‌چنین با بیان این‌که فرد حامل جنین نباید اعتیاد به مواد مخدر و یا عادت به مصرف دارو داشته باشد، خاطرنشان کرد: آمادگی روحی و روانی مناسب و رضایت همسر برای پذیرش این مسئولیت مهم است و فرد حامل می‌تواند از بستگان نزدیک و درجه یک زوج نابارور نیز باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: این روش چندین بار در مرکز تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهراء(س) بابل در خصوص بیمارانی که چسبندگی رحم داشته اند و در عین حال دارای تخمدان سالم بودند، انجام شد و خوشبختانه با تولد نوزاد سالم همراه بوده است.

اسماعیل‌زاده گفت: هم‌اکنون تعداد فراوانی جنین در مرکز تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهراء(س) وجود دارند که به‌علت مشکلات رحمی مادر ژنتیکی‌شان در دستگاه‌های فریز بصورت منجد ذخیره شده‌اند و در صورت وجود یک حامل با رحم سالم می‌توان این جنین‌ها را برای تولد آماده کرد.

وی خاطرنشان کرد: زوج‌هایی که از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند اما سلامت روحی و جسمی مناسب داشته و فرزند سالم به دنیا آوردند، می‌توانند با توافق زوجی که کاندید دریافت رحم اجاره‌ای است، به‌عنوان حامل یا رحم جایگزین همکاری کرده تا علاوه بر شرکت در این امر خداپسندانه، با توافق دو طرف از مزایای مالی نیز برخوردار شوند، که این امر در بسیاری از مراکز انجام می‌شود.