تبریز - رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی گفت: بر اساس نتایج کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمعیت استان در سال 95 سه میلیون و 909 هزار و 652 نفر بوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، داود بهبودی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نتایج اجمالی و کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 کشور که از سوم مهر تا 28 آبان طول کشید اخیرا توسط مرکز آمار ایران اعلام شد .

وی افزود: اطلاعاتی که منتشر شده نشان می دهد جمعیت سرشماری شده استان در سال 1395 تعداد سه میلیون و 909 هزار و 652 نفر است که نسبت به سال 90 تعداد 185 هزار نفر افزایش پیدا کرده و به عبارت دیگر متوسط نرخ رشد جمعیت استان ۰.۹۷ درصد در سال است .

بهبودی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان همچنان از میانگین نرخ رشد جمعیت کشور پایین است، اضافه کرد: در سال 90 نیز متوسط نرخ رشد جمعیت استان ۰.۹۸ درصد بود، درحالی که میانگین نرخ رشد جمعیت کشور عدد ۱.۲۴ درصد است .

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی عواملی مثل الگوهای زاد و ولد و موج مهاجرت را در نرخ رشد جمعیت استان‌ها ماثر دانست و ادامه داد: در استان ما نرخ زاد و ولد پایین و نرخ مهاجرت بالا و در نتیجه همواره نرخ رشد جمعیت پایین است .

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۸۹ درصد است؛ یعنی از حدود 80 میلیون جمعیت کشور به میزان ۴.۸۹ درصد در آذربایجان شرقی ساکن هستند .

بهبودی اعلام کرد: از جمعیت استان 72 درصد شهری و 28 درصد نیز روستایی هستند و افزایش جمعیت شهرها ناشی از عواملی مثل تبدیل روستاهای بزرگ به شهر، اتصال روستاهای مجاور به شهرها و مهاجرت روستانشینان به شهرها است .

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی جمعیت شهری استان را دو میلیون و 809 هزار و 424 نفر و جمعیت روستایی استان را نیز یک میلیون و 100 هزار و 220 نفر اعلام کرد .

وی با بیان اینکه تبریز با یک میلیون و 773 هزار و 33 نفر 42 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده، ابراز داشت: شهرستان مراغه با 262 هزار و 604 نفر و شهرستان مرند با 244 هزار و 971 نفر که هر کدام ۶.۲۵ درصد جمعیت استان را شامل می شوند، به ترتیب بعد از تبریز پرجمعیت ترین شهرهای استان به شمار می روند .

این مسئول اضافه کرد: شهرستان چاراویماق با 31 هزار نفر و خداآفرین با 33 هزار نفر جمعیت با اختصاص کمتر از یک درصد جمعیت استان به خود به ترتیب کم جمعیت ترین شهرستان های استان هستند .

بهبودی با بیان اینکه شهرستان اسکو با 32 درصد افزایش جمعیت و پس از آن مراغه با 8 درصد بیشترین افزایش جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند، اذعان داشت: تبریز با افزایش حدود 78 هزار نفری جمعیت میزان رشد جمعیت خود را به ۴.۶ درصد رسانده است .

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تصریح کرد: نرخ باسوادی جمعیت استان نسبت به سرشماری قبل با ۲.۶ درصد افزایش به ۸۴.۷ درصد رسیده است .

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی یک میلیون و 223 هزار خانوار زندگی می کنند و میانگین تعداد افراد خانوار ۳.۲ است، افزود: یک میلیون و 989 هزار و 400 نفر از جمعیت استان را مردان و یک میلیون و 920 هزار و 252 نفر را نیز زنان تشکیل می دهند .