روستای قلات و مهارلوی استان فارس در لیست اجرای طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال 73 روستای منتخب کشور به همت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها در حوزه اشتغال از چهار شنبه 23 فروردین ماه کلید و از شنبه 26 فروردین ماه 96 آغاز شده است.

محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی با حضور یک هفته ای خود در روستاهای هدف هر استان ، به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود در این روستاها خواهند پرداخت.

در استان فارس ، روستاهای هدف گردشگری قلات و مهارلو منتخب شده و کارشناسان اعزامی روز شنبه 26 فروردین ماه ابتدا در جلسه ای با حضور کارشناسان استان ، بخشدار مرکزی شیراز ، دهیار روستا ، رئیس شورای روستا و نماینده انجمن های میراث فرهنگی و سمن ها، شرکت و پس از آن ضمن بازدید میدانی از روستا به بررسی زیرساخت های گردشگری ، میراث و صنایع دستی قلات پرداختند .

کارشناسان ضمن اشاره بر تقویت بوم گردی منطقه با توجه به حفظ و احیای بافت تاریخی روستا در بازدید از آثار تاریخی ثبت شده روستا ، بر لزوم استفاده از توانمندی های صنایع دستی روستا تاکید و در همین راستا از تنها کارگاه بازمانده گیوه دوزی دیدن کردند .

قلات روستایی با قدمت 2500 ساله در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا بنا شده است و از جمله روستاهای تاریخی استان فارس با قدمتی طولانی است.

گردو، بادام، انجیر، انار، زردآلو و گوجه سبز از محصولات باغی و شیر ، پنیر ، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا است . شیره انگور ، رب انار و آب غوره از دیگر فرآورده های غذایی روستای قلات است .

محصولاتی از قبیل گیوه ، سبد دستبافت ، گره (ظرف بافته شده) دولک ، مشک (که برای خنگ نگه داشتن آب به کار می رود ) و وسایل چوبی از جمله تولیدات صنایع دستی این روستا است .

از جاذبه های گردشگری روستا علاوه بر بافت کالبدی معماری کوهستانی ، کوچه های پر پیچ و خم جویبارهای زلال می توان به آبشارهای سه گانه ای که از میان صخره ها سرازیر می شود و پوشش های گیاهان خودرو شامل ( گل های وحشی ، گیاهان دارویی بودمادران ، ختمی ، آویشن ، پونه ، مرزه و... ) به عنوان جاذبه های کم نظیر روستا یاد کرد .